Sloupek Kateřiny Lhotské: Lednové postřehy


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Lednové postřehy
6.2.2017 Komentáře

Skončil první měsíc roku. Na jeho začátku se většina z nás jen pomalu dostávala do obvyklého pracovního tempa a obdobně si vánoční a novoroční „volno“ vzaly i události týkající se pojišťovnictví. Přesto se k nám dostalo několik zajímavých informací, které stojí za krátké zamyšlení.

Ti, kteří mezi svátky nenavštívili stránky oPojištění.cz, se tak až na začátku roku mohli seznámit se závěry loňského průzkumu zaměřeného na vnímání pojišťoven klienty. Nebylo to tak nezajímavé čtení. Rozhodně to nebyl průzkum, který vám řekne jen to, co už dávno sami víte. Jedna myšlenka mne však obzvláště zaujala. A totiž konstatování, že pojišťovnictví je „mladý“ obor kopírující obdobně mladé segmenty, jako je podnikání a telekomunikace. Vzhledem k tomu, že nejstarší pojišťovna působí na našem trhu od roku 1827, tak mi to přirovnání moc nesedělo. I když telefon byl podle jednoho z výkladů vynalezen jen o něco později – v roce 1849 (kongres USA uznal za jeho vynálezce Itala Antonia Meucca). Takže teoreticky mohl třeba po prohrané bitvě u Hradce Králové maršál Benedek telefonovat císaři Františku Josefu I., že vzniklé škody na majetku pojišťovna neuhradí, protože válka je ve výlukách. Akorát bych tedy pojišťovnictví, kterému je 190 let, ani telekomunikace, kterým je o 20 let míň, neoznačila za „mladé“ obory.

Lemonade vyplatila plnění za 3 vteřiny. Šlo o krádež kabátu, kterou pojištěný popsal 140 znaky a minutovým monologem. Šelmostroj pojišťovny zašrotoval a plnění bleskově vyplatil. V podstatě takový bankomat na bagatelní škody. Nakonec proč ne. Tam, kde jsou náklady na likvidaci srovnatelné s náklady na pojistné plnění, nebo je dokonce převyšují, to určitě smysl dává.

Evropské orgány si všimly, že existují „Big data“. Začaly se touto problematikou zaobírat a došly k překvapivému závěru, že data mohou poskytovat mnoho zajímavých informací. Načež usoudily, že to není jen tak, že je především zapotřebí ochránit spotřebitele (jak taky jinak) a tedy že bude třeba tuto oblast zregulovat. Ostatně co by se také od evropské vrchnosti dalo čekat jiného…

Dozvěděli jsme se také, že v poradenských společnostech působí dohromady kolem 22 tisíc zprostředkovatelů. Což je o 9 tisíc míň, než před třemi roky. Alespoň to vyplývá z registru ČNB. To je ten registr, ve kterém se zprostředkovatelé hromadí jako Cimrmanovi horníci v dole. V současnosti je jich tam asi 160 tisíc a stále přibývají. Ale vraťme se k počtu těch, kteří opravdu nějakou činnost vyvíjejí. Část jich působí pod hlavičkou pojišťovny. I těch ale ubývá. Za tři roky o tři a půl tisíce. Celkem tak nabízí pojištění na našem trhu skoro 36 tisíc subjektů. Mezi ně se rozdělilo kolem 16 miliard korun provizí, což je o miliardu a půl méně než před třemi roky. Tedy o necelou desetinu. A protože „výhradních“ zprostředkovatelů ubyla zhruba pětina a těch „nevýhradních“ skoro třetina, znamená to, že průměrná provize roste. Ale víte, jak ošidné to je s těmi „průměry“…

Jo a taky přišla zima. Kdo by to byl v lednu čekal…

 

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články