Sloupek Kateřiny Lhotské: podvedeniklienti.cz


			Sloupek Kateřiny Lhotské: podvedeniklienti.cz

Tak se jmenuje webová stránka, která se za mediálního zájmu objevila před několika dny. Jsou na ní vyzývání klienti dvou pojišťoven, u kterých před nedávnem rozhodl finanční arbitr o neplatnosti smluv investičního životního pojištění od počátku, aby podávali návrhy na zahájení řízení o zneplatnění i svých smluv. A aby s tím neotáleli.

Na první pohled to vypadá jako iniciativa, kdy se spojili klienti uvedených pojišťoven ke společnému postupu. Má to ovšem dvě „vady na kráse“. Jednak není na zmiňované stránce o „společném postupu“ ani slovo. A jednak, a to hlavně, je iniciativa anonymní. Jedinou konkrétní osobou s ní spojenou je pan Jiří Chvojka, který vystupuje jako „tiskový mluvčí podvedených klientů pojišťoven“.

Pan Chvojka je politický marketér, který v minulosti pracoval jak pro ODS, tak i pro ČSSD. Jeho zkušenosti z tohoto působení jsou na zmiňované stránce znát. Už samotné heslo „podvedení klienti“ je svým zabarvením až příliš podobné předvolebním sloganům typu „spálená země“, „rozkradená republika“, nebo „vytunelovaná ekonomika“. Tedy těch kampaní, které nakonec vyústily v úplně jinou s hlavním sloganem „všetci kradnú“. Jejich důsledky můžeme ostatně sledovat v přímém přenosu ještě dnes.


Mohlo by vás zajímat: Video: S hašením požárů pomohou humanoidní roboti


Nicméně stránka obsahuje také informace, které pan Chvojka sice umí uspořádat do sdělení, ale které nemohou být z jeho hlavy. Především seznam produktů a jejich distributorů, u kterých by mohl arbitr vynést stejný výrok, jako v inkriminovaných dvou případech, ukazuje, že podklady mu dával někdo, kdo se na pojistném trhu pohybuje.

U anonymní informace, nebo kampaně si člověk klade logicky otázku, kdo za ní stojí, respektive „cui bono“. Kdo je tedy tou „šedou eminencí“, které se vyplatí do této aktivity investovat? Nemusí to být žádný Rothschild. Samotný provoz té jedné stránky je za pár šupů, její vytvoření také moc nestálo a nejvyšší jsou tak nejspíš náklady na tiskového mluvčího a související marketing.


Mohlo by vás zajímat: Smutná statistika: Kolik děti zahyne při autonehodách?


Obvykle se odpověď na otázku „cui bono“, hledá mezi konkurencí. V tomto případě je to však evidentně falešná stopa. Tyto kauzy totiž škodí pojišťovnictví jako celku a těžko se dá věřit tomu, že by někdo z trhu byl takový hlupák, aby rozjel něco, co ve finále poškodí i jeho samotného.

Asi nejpravděpodobnější verzí tak bude, že za nitky tahá nějaká skupina právníků větřících příležitost na masové uplatnění svých služeb a snažící se tak vyvolat poptávku po nich. Na stránkách se sice píše, že podání u finančního arbitra je bezplatné, ale to už neplatí o samotném zastupování při projednávání ať už u tohoto úřadu, nebo následně u soudu.


Mohlo by vás zajímat: Průzkum: Pojištění zimních rekreačních sportů v cizině


Tato kauza v lecčem připomíná obdobnou, kterou před lety vedli klienti proti bankám v otázce poplatků u hypotečních úvěrů. Tenkrát to po jejich „prvním vyhrání“ vypadalo, že budou banky prohrávat jeden soudní spor za druhým. Opak byl pravdou. V případě zneplatněných pojištění ovšem stojíme teprve na počátku celého procesu. Lze tak jen těžko odhadovat, jestli bude vývoj obdobný.

Kauza „poplatky u hypoték“ se však odlišovala v jedné zásadní věci. U ní se totiž právníci klientů za nikoho neschovávali. Možná by si z toho mohli vzít dámy a pánové od „podvedených klientů“ příklad a taky se nám představit. Jinak totiž není jasné jak slovní spojení „podvedení klienti“ chápat. Jestli klienti už podvedeni byli, nebo teprve budou…   

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články