Sloupek Kateřiny Lhotské: Pojištěno u…


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Pojištěno u…

Pamatujete se ještě na seriál „Plechová historie“, který vycházel před lety na webu oPojištění?  Pojednával o smaltovaných cedulkách vyvěšovaných na domech a obsahujících informaci o tom, u koho je daná nemovitost pojištěna. Období jejich největší slávy spadá do starého Rakouska a první republiky. Nedávno jsem ovšem při svých toulkách českými kraji narazila na obdobnou cedulku „funglovku“.

Musím se přiznat, že mne to potěšilo. Zvyklost, kdy se označovaly pojištěné nemovitosti názvem pojišťovny, mi totiž připadá pozoruhodná. Cedulky to byly navíc obvykle krásné. Ovšem kromě potěchy oka měly také svůj účel. Pojišťovna tím sdělovala světu „podívejte se, jak jsme úspěšní, když jsme toho už tolik pojistili“.

A možná tím majitel domu zároveň oznamoval sousedům, že si může „špendýrovat“ i pojištění. V současné době se ještě tu a tam takové historické cedulky na domech vyskytují. Už samozřejmě neoznamují, u koho je daný dům, často rozpadající se ruina, pojištěn. Vždyť ta pojišťovna často už ani neexistuje…


Mohlo by vás zajímat: Exkluzivní fotogalerie: Jaká byla Pojišťovna roku 2016?


Ale zdá se, že tento obyčej není minulostí. Na jednu úplně novou cedulku „Pojištěno u …“ můžete narazit třeba ve Studené, což je městečko pod Javořicí. Otázkou je, jestli byla na dům pověšena za stejným účelem, jako její stoleté předchůdkyně. Z pohledu pojišťovny nejspíš ano, ovšem u majitele domu bych o motivaci silně pochybovala. Nejspíš tu cedulku prostě dostal, a tak ji tam pověsil.

Nemovitosti jsou asi nejvhodnějšími objekty, na které lze informaci o pojištění umístit. Ale jsou jediné? Co například vozidla? Před lety se to tu a tam zkoušelo, ale moc se to nechytlo. Jednak řidiči neradi vidí, když se na jejich plechového miláčka něco lepí a jednak taková samolepka sloužila i jako lákadlo pro zloděje. Ti si totiž řekli, že když má majitel auto pojištěné, takže mu ho můžou klidně vykrást, protože mu vlastně nevznikne žádná škoda. Prostě ohleduplnost sama.


Mohlo by vás zajímat: Britský rekord: Úvěrové pojišťovny vyplácí 4 miliony liber týdně


Štítek „Pojištěno“ se lepí také třeba na poštovní balíky, pokud si jej necháte pojistit. Jen na něm chybí ono „u …“. Akorát mi není jasné, zda tato nálepka říká pošťákům, aby na příslušný balík dali obzvlášť pozor, nebo pravý opak.

S tím, že jsou pojištěni a u koho seznamují svoje klienty také cestovní kanceláře. Ale ty to mají nařízené, takže nejde o žádné „chlubení se“.

Doba však přináší nové hrozby a s nimi i příležitosti, kdy se nabízí pochlubit se světu tím, že je něco pojištěno. Například v oblasti kybernetického rizika. Aby pojišťovna nějakého klienta pojistila, tak klade poměrně značné nároky na jeho obranu před těmito nebezpečími.

Jinak řečeno, pokud taková firma bude svým zákazníkům sdělovat, že je „pojištěna u …“, tak tím zároveň říká, že její kybernetická bezpečnost dosahuje tak vysokého standardu, že splňuje i nároky pojišťovny. A to už je něco, čím se mohou svým klientům chlubit třeba společnosti obhospodařující jejich citlivá data.

Jistě bychom našli i celou řadu dalších příkladů. Ovšem ať si říká, kdo chce, co chce, kouzlu starých smaltovaných cedulek se jen tak něco nevyrovná…

Kateřina Lhotská

vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.

člen Finanční akademie Zlaté koruny

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články