Německo: Lidé raději nakupují on-line než v prodejně

15.2.2018 Spektrum

Podle v prosinci zveřejněných výsledků studie je on-line nakupování v Německu už více v kurzu než nákupy v klasických prodejnách. Chytrý telefon se přitom pro mnoho lidí vyvinul ve významný nákupní nástroj.

Vyhledat, objednat, zaplatit a – hotovo, dodáno. Reprezentativní výzkum oborového svazu Bitkom mezi respondenty od 14 let ukázal, že právě tyto kroky v současné době vládnou nakupování v Německu. Celých 96 % uživatelů internetu nad 14 let věku uskutečnilo v uplynulých 12 měsících nějaký on-line nákup. Každý třetí přitom tuto formu na kliknutí myší preferuje (33 %). Naopak do krámu se raději vypraví 21 % dotázaných, 46 % nemělo žádnou jasnou preferenci nákupu.

Velké rozdíly přitom panují podle věkových skupin. Podíl 35 % respondentů ve věku 14-29 let a 37 % respondentů ve věku 30-49, kteří už on-line nákupy zkusili, dávají přednost této formě pořízení zboží a služeb. Jen 20 %, resp. 16 % respondentů v těchto dvou věkových kategoriích raději nakupují v kamenných obchodech.


Mohlo by vás zajímat: Nekuřte! Ušetříte až třetinu z pojistného


Smartphone vyhrává

Zajímavý je trend vývoje zařízení, přes která zákazníci on-line nákupy realizují. Od roku 2014 vzrostl význam smartphonů (z 20 % na 46 %) a tabletů (ze 14% na 26 %), zatímco podíl kupujících u stolních počítačů klesl z 58 % na 48 %.

Šéf Bitkomu Bernhard Rohleder upozorňuje i na další významný atribut on-line nakupování v Německu: „Krátké dodací lhůty a propracovaná ochrana spotřebitele v Německu podporují vedle pohodlí on-line nákupy.“


Mohlo by vás zajímat: Postřehy Evy Gmentové: Buďme rádi, že nemáme Alpy


Sociální sítě táhnou

Zvláštní pozornost by měli obchodníci věnovat sociálním sítím. Bezmála dvě třetiny dotázaných (63 %), kteří se na sociálních sítích pohybují, už minimálně jednou získali nákupní impuls právě tady a příslušný produkt skutečně koupili. A ve věkové skupině 14–29 let to bylo dokonce celých 83 % dotázaných!

Významnou roli hrají sociální sítě i u tématu hodnocení produktů. Bezmála každý třetí (32 %), a v nejmladším sledovaném segmentu 14-29 let dokonce 49 % dotázaných, čte hodnocení produktů. Vedle komentářů na produktových stránkách naslouchají lidé sdíleným názorům kamarádů, influencerů nebo youtuberů.


Mohlo by vás zajímat: Lídři českých firem srší optimismem. Problém tu ale je


Tento fenomén se stále více promítá do on-line nakupování. Důvěryhodní ambasadoři různých značek jsou pro on-line prodejce čím dál důležitější. Každý třetí dotázaný (34 %) uvádí, že hodnocení produktů je pro ně stejně cenné jako doporučení přátel nebo rodiny. 38 % respondentů píše takové hodnotící komentáře i aktivně.

„Zákazníci využívají sociální sítě stále více jako zdroj informací před uskutečněním nákupu. Nezávislá hodnocení jiných konzumentů mohou být dobrým vodítkem v obrovské nabídce na síti,“ podotýká Rohleder.

U mladých vedou influenceři před přáteli

Kde berou lidé inspiraci k nákupům? U 45 % přicházejí impulsy od přátel nebo známých, u 41 % od samotné značky a jejích produktů. Následují influenceři, bloggeři a youtubeři (39 %). Nicméně ve věkové skupině do 29 let je inspirace ze strany on-line influencerů (54 %) dokonce silnější než ze strany přátel a rodiny (44 %).


Mohlo by vás zajímat: Poradenství v číslech: MLM a Pool (počty PPZ)


Pozoruhodných 72 % respondentů souhlasilo s tím, že angažmá obchodníka na sociálních sítích je prostě dnes zapotřebí. Čtyři z deseti dotázaných (39 %) připustili, že výstup v sociálních médiích jejich vlastní vztah s určitou značkou, určitým výrobcem nebo obchodem posiluje. Téměř každý třetí (32 %) je ochoten takové stránky „lajkovat“.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články