Pavel Kučera: „Cesta je ve vyšší segmentaci“


			Pavel Kučera: „Cesta je ve vyšší segmentaci“
24.10.2016 Spektrum

Volkswagen Financial Sevices, dříve ŠkoFin, je v České republice lídr na tuzemském trhu financování automobilů. Zeptali jsme se Pavla Kučery, vedoucího produktové sekce na značková pojištění, jaký je vztah českých zákazníků k operativnímu leasingu a zabrousili jsme i do nadcházející budoucnosti týkající se autonomních vozů.

Jaké pojistné produkty Volkswagen Financial Services  zprostředkovává?

Značkové pojištění poskytujeme pro vybrané koncernové značky standardně ve finančních produktech jako je operativní leasing, finanční leasing a úvěr. Od 1. srpna jsme zahájili prodej nové generace značkových pojistných produktů pro prodej vozidel bez financování. Zcela nové jsou pojistné produkty pro koncernové značky Volkswagen osobní vozy, Volkswagen užitkové vozy, Audi a SEAT, po třech letech došlo k vylepšení také u značkového ŠKODA Pojištění.

Můžete popsat jaký je rozdíl, mezi klasickým pojištěním ve financování a tzv. cash pojištěním?

V rámci financování máte pojištění součástí splátky, tzn. že platíte finanční službu a k tomu pojištění. Tím máte vůz pojištěný po celou dobu financování. To „cash“ je pojištění, kdy si kupujete automobil za hotovost, pojistíte si ho a každý rok se vám pojištění obnovuje.

S jakými pojišťovnami na pojistných produktech spolupracujete?

V rámci autopojištění spolupracujeme s Českou pojišťovnou, Allianz a Kooperativou.

Jak se Volkswagen Financial Services v posledním roce ohledně pojištění dařilo?

Zájem o značkové pojištění od Volkswagen Financial Services se v roce 2015 meziročně zvýšil o 42 % (pouze produkt ŠKODA Pojištění). V letošním roce překonal hranici minulého roku již v září, zejména i díky tomu, že došlo k rozšíření na další koncernové značky. Jsme stále lídr na trhu v rámci financování automobilů i díky tomu, že rozšiřujeme portfolio produktů a přidáváme další produktové inovace. Stále se držíme velmi vysoko v rámci celého autobyznysu.

Co se týče inovací, tak Volkswagen Financial Services přišel jako první do ČR s operativním leasingem pro jednotlivce. Jak se v ČR operativní leasing rozvíjí? Učí se Češi nevlastnit auta a jenom si je pronajímat?

Ve spolupráci se značkou ŠKODA jsme v červnu 2014 uvedli na trh produkt ŠKODA bez starostí, který je velmi úspěšný. Postupně jsme operativní leasing pro soukromé osoby rozšířili i na ostatní koncernové značky. Financování nabízíme prostřednictvím produktů „SEAT Olé“, „AUDI now.“ a „Volkswagen All-Inclusive “. Byli jsme velmi mile překvapení množstvím zájemců. Všeobecně přístup zákazníků je hodně podobný jako u bydlení. Někteří lidé si kupují byt do vlastnictví a někteří jsou ochotní si ho pronajímat. Stejné je to s auty. Vidíme operativní leasing jako mezikrok k vyšší mobilitě. V západních zemích je tento trend ještě silnější. Například carsharing je čím dál tím víc populární. Zákazníci preferují vozy užívat bez starostí s údržbou nebo pojistnými událostmi.

Tvoří větší část vašich klientů u operativního leasingu retail anebo firemní klientela?

Obecně je operativní leasing více pro podnikatele a firmy, ale díky produktu ŠKODA Bez starostí a následně dalších produktů v rámci našich koncernových značek se začal operativní leasing nabízet i fyzickým osobám.  Dominantním produktem u fyzických osob zůstává úvěr – okolo 90 % smluv. U firem je poměr jiný. Ve větší oblibě je operativní leasing (52 % smluv), následuje úvěr (47 % smluv), a dříve oblíbený finanční leasing reprezentuje nyní 1 % z celkového počtu uzavřených smluv.  

Jak v současné době hodnotíte v Česku nabízené autopojištění, když ho porovnáte se zahraničím?

Je zde velká korelace mezi cenou a službou. Zákazník si může vybrat hodně levné pojištění, ale s tím musí brát v potaz i služby a případná rizika, která jsou kryta levným pojištěním. Dražší pojištění je díky velké konkurenci tlačeno k velmi kvalitním službám.

Je podle Vás možné, aby v současné době šla cena autopojištění na našem trhu ještě níže?

Na pojistném trhu se změnila za poslední dobu řada podmínek. Hodně velký vliv měla změna nového občanského zákoníku, kdy pojišťovny musí hradit i škody na zdraví a tím jsou pod velkým tlakem na zvyšování cen. Já si myslím, že cesta je ve vyšší segmentaci, tzn., že pojišťovny budou muset více znát své klienty a individualizovat nabídku na míru místo plošného zdražování.

Allianz nedávno představila autopojištění, které segmentuje zákazníky podle toho, kolik najezdí ročně kilometrů. Je třeba toto cesta, o které mluvíte a jak hodnotíte tento produkt?

Ano, myslím si, že to je ta cesta. I když se v oblasti cenové segmentace za posledních 10 let nic revolučního nestalo, tak pojišťovny na tom obecně velmi pracují a mají své interní segmentace. Myslím, že produkt od Allianz je zajímavý. Je to přidání dalšího segmentačního kritéria a Allianz si vybrala nejjednodušší cestu pro klienta jak získat potřebné informace o nájezdu.

Největší vliv na cenu autopojištění má bonus a malus, Volkswagen Financial Services má ve své nabídce službu první škoda bez vlivu na malus. Nemůže to být bráno jako zkreslování nejdůležitějšího parametru? Jak to funguje?

Tuto službu nabízíme v rámci značkového pojištění. V rámci smlouvy, kterou s námi zákazník uzavře, mu první vzniklá škoda neovlivní cenu pojištění, jenž jsme mu poskytli. Není to manipulace, je to pouze benefit pro danou smlouvu s vyšší úrovní krytí. Výhoda, kterou klient čerpá, nijak neovlivňuje povinné hlášení škod do ČKP.

A jak s tím ČKP pracuje?

Bonus/malus je vstupním parametrem do výpočtu ceny pojištění, tzn., že když se pak zákazník pojišťuje někde jinde s jinou pojišťovnou, tak už to do rozhodování pojišťovny může vstoupit.

Volkswagen Financial Services nabízí i správu vozových parků. Co všechno můžete v této oblasti firmám nabídnout?

Nabízíme servis v rámci autorizované dealerské sítě, veškerou péči o pneumatiky včetně uskladnění, asistenční služby, tankovací karty a veškeré zákonné poplatky, které jsou spojeny s operativním leasingem.

V současné době spravujete jen osobní vozidla, neplánujete rozšířit působnost i na vozy nad 3,5 tuny?

V tuhle chvíli je to téma, o kterém diskutujeme, protože součástí koncernu jsou i další značky, ale zatím se soustředíme jen na osobní a užitkové vozy.

V současné době se hodně mluví o autonomních vozech. Jak vidíte jejich budoucnost a současně i odpovědnost za škodu?

Různé firmy po celém světě, nejen automobilky, investují obrovské množství peněz do autonomní technologie.  Ať je to UBER, Google, Tesla, takže její vývoj a nástup je nezpochybnitelný. Co se týče zodpovědnosti, tak si myslím, že ta bude spojená. Dnes je zodpovědný především řidič, ale díky technologii bude zapojená do zodpovědnosti i automobilka nebo výrobce technologie, který bude určitou formou záruky ručit za funkci. V případě, že nastane nějaká škodní událost, bude buď výrobce technologie, nebo automobilka muset přijmout zodpovědnost. Složka řidiče však jen tak nezmizí. Řidič například bude na vině, kdy bude vůz řídit v nevhodných podmínkách, například v extrémně špatném počasí nebo v nevyhovujícím terénu a to i přesto, že řidiče auto předem upozorní. Záleží na míře spoluúčasti, kterou se automobilky se svou garancí vydají.

V současné době jsou již nové automobily vybavené GSM přijímači, které zvyšují jejich konektivitu. Co bude podle vás konektivita v autoprůmyslu znamenat pro správu aut, parků a pojištění?

Konektivita bude určitě zajímavá pro vlastníka auta nejen ohledně dat a využívání vozu, ale automobilky primárně konektivitu použijí pro zajištění daleko větší bezpečnosti řidiče. Například emergency call na záchranné složky případně hlášení škodních událostí. Navíc integrace i-callu do nových aut má být od dubna 2018 povinná. Obecně konektivita pomůže řidičům k daleko jednodušší dostupnosti všech služeb okolo vozu. Nejbližší servis v případě poruchy, zvýšení připojení k internetu v případě průjezdu méně pokrytou oblastí a mnoho dalších služeb se jistě ještě objeví.

Děkuju za rozhovor.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články