Pojišťovnictví v roce 2017: Petr Zapletal předseda představenstva PČS


			Pojišťovnictví v roce 2017: Petr Zapletal předseda představenstva PČS
8.2.2017 Spektrum

Pravidelný každoroční seriál Pojišťovnictví v roce, přináší pohled generálních ředitelů a osobností pojistného trhu na uplynulý rok i výhled na rok nadcházející. Dnes odpovídá Petr Zapletal, předseda představenstva Pojišťovna České spořitelny.

Rok 2016 byl velmi bohatý na změny v legislativě. Která změna byla pro vaši společnost nejnáročnější a proč?

Jednoznačně to byly změny spojené s regulací v pojišťovnictví v souvislosti se zavedením evropské směrnice Solvency II. A to tím více, že konečná podoba dvou legislativních úprav trvala několik let a provázely ji značné komplikace včetně opožděné implementace Solvency II do českého práva. Protahované zavádění těchto změn tak pro nás znamenalo jak značné zvýšení nákladů, tak samozřejmě mnoho práce navíc. Přes tyto náročné podmínky se nám však loni dařilo – dosáhli jsme nárůstu tržního podílu i produkce.

Na listopadové konferenci ČAP se hovořilo o tom, kolik prostředků si v pojišťovně vyžádá Compliance. Mohl byste procentně vyjádřit, jak velkou část režijních nákladů spotřebuje Compliance u vás?

Zajištění compliance požadavků bych rozdělil na dvě oblasti. Jednou oblastí je zajištění souladu naší činnosti se stále se rozvíjející legislativou a regulací podle směrnice Solvency II prostřednictvím úřadu tzv. Compliance Officera, což pro nás představuje fixní roční náklad v řádu do jednoho procenta provozních nákladů.

Druhou oblastí je faktické zajištění souladu se změnami právních norem, zejména regulatorních požadavků (IDD, GDPR, regulace provizního odměňování, FATCA, GATCA, apod.), které představuje významné zásahy do procesů a ICT technologií. Náklady na toto zajištění odhadujeme v rozmezí 8-15 % provozních nákladů, což v podmínkách naší pojišťovny představuje náklad v řádu desítek milionů korun. 

V letošním roce se plánuje ukončení intervencí ČNB. Jaký to bude mít dopad na pojišťovnictví a jak této změny využije vaše pojišťovna?

Vzhledem k zajištění cizoměnových aktiv neočekáváme s vlastním ukončením intervencí a případným posílením koruny negativní dopad na hospodaření pojišťovny. Konec oslabení kurzu koruny může mít pozitivní efekt pouze v levnějším pořízení zboží a služeb ze zahraničí. To, co na nás může mít významný dopad, jsou následné efekty tohoto kroku, tedy vývoj inflace a zejména úrokových sazeb.

Jaké můžeme od Vaší pojišťovny letos čekat inovace a novinky? Jaký máte plán na rok 2017 v kontextu s novými trendy?

Tentokrát jsme představili pravidelné inovace našeho vlajkového produktu FLEXI životní pojištění už koncem loňského roku. Za stěžejní považujeme pojištění vážných onemocnění, které jsme v něm pro letošní rok opět vylepšili. Nové úpravy budou platit nejenom pro naše nové klienty, ale i pro všechny, kteří mají naše pojištění z minulosti. Další novinkou je pojištění ošetřování dítěte, které slouží jako náhrada ušlého příjmu, přičemž ošetřovatelem nemusí být pouze rodič nebo zákonný zástupce dítěte, může to být kdokoliv – například babička, chůva nebo sousedka.

Letos připravujeme významnou novinku – nový produkt, který bude FLEXI životní pojištění vhodně doplňovat. Podle posledních trendů se bude zaměřovat pouze na krytí rizik a jeho parametry budou pro klienty srozumitelné a jednoduše volitelné.

Aktuálně máme velké plány také v oblasti digitalizace. O ní se v pojišťovnictví zatím hodně mluví, ale mnoho se ještě nestalo. Například v bankovnictví se již na internetu odehrává velké množství transakcí a některé banky mění trh tím, jak změnily model fungování z kamenných poboček k internetu, ale pojištění je stále doménou papírů a klasické podoby komunikace, k čemuž ovšem přispívá i stále rostoucí regulace.

My digitální technologie hojně využíváme ke zdokonalení péče, jak o naše klienty, tak i obchodní partnery. Loni jsme například, jako první životní pojišťovna, spustili na pomoc našim klientům personalizované on-line hlášení pojistných událostí. V letošním roce chceme oblast digitálních technologií ještě více rozvíjet. Aktuálně pracujeme na dalším zlepšování on-line hlášení pojistných událostí a na systému komunikace s klientem prostřednictvím digitálního kanálu.  Cílem je vytvořit prostředí, ve kterém si bude moci každý klient volně zvolit formu komunikace, která mu vyhovuje – od klasické k digitální.

Děkuji za odpovědi

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články