Pojišťovnictví v roce 2017: Viktor Brůžek, manažer KPMG Česká republika


			Pojišťovnictví v roce 2017: Viktor Brůžek, manažer KPMG Česká republika
27.1.2017 Spektrum

Pravidelný každoroční seriál Pojišťovnictví v roce, přináší pohled generálních ředitelů a osobností pojistného trhu na uplynulý rok i výhled na rok nadcházející. Stejně tak letos jsme oslovili odborníky na pojistný trh a v mnohodílném seriálu, Vám postupně přineseme cenná zhodnocení a predikce do dalšího roku. Dnes odpovídá Ing. Viktor Brůžek, manažer KPMG Česká republika.

Co považujete za největší inovaci roku 2016 v oblasti pojišťovnictví?

O českém pojistném trhu s lehkou nadsázkou říkám, že hlavní inovací bylo schválení nového zákona o pojišťovnictví, který s takřka devítiměsíčním zpožděním implementoval legislativu Solvency II. Obecně mám dojem, že v současnosti nejen český, ale i celý evropský trh procházejí smrští legislativních změn, takže na produktové a jiné inovace pak příliš času a kapacit nezbývá.

V produktové oblasti stojí za zmínku nové způsoby segmentace v autopojištění na principu pay as you drive a využití telematických systémů aut. V celosvětovém měřítku pak zažily velký boom nové pojišťovny na principu peer-to-peer a objevila se celá také řada start-upů typu Lemonade, Metromile nebo Trov, které působí především v oblasti auto a majetkového pojištění. V Česku pak stojí za zmínku ostrý provoz První klubové pojišťovny.

V letošním roce plánuje ČNB ukončení intervencí. Jaký to bude mít dopad na pojišťovnictví?

Vzhledem k tomu, že české pojišťovny mají stále v největší míře investováno do českých státních dluhopisů a zároveň drtivá část závazků životních pojišťoven je v domácí měně vůči domácím klientům, neočekávám zásadní dopad na toto pojistné odvětví. 

V oblasti neživotního pojištění může vyšší volatilita měnového kurzu přispět k vyšší míře nejistoty týkající se pojistných událostí některých odvětví. Při posílení kurzu koruny může dojít např. ke zlevnění zahraničních škod povinného ručení plynoucích ze systému zelených karet nebo ke zlevnění pojistných plnění pro některé typy pojištění vlivem levnějších importů. Ani zde ovšem nečekám výrazný dopad do škodních průběhů pojišťoven. 

Jaký je podle Vás osud životního pojištění? 

Osud a úspěšnost životního pojištění tak jak ho známe nyní - kdy z větší části nejde o pojištění, ale o investici - je značně spjata s tržním prostředím a úrovní výnosů. Je nutné, aby z prodeje životního pojištění nějakým způsobem profitovaly všechny tři strany - klient atraktivním výnosem, zprostředkovatel provizí a pojišťovna ziskem. Je také nutné zdůraznit, že za současných podmínek a investičních možnostech takřka nelze vymyslet takový produkt životního pojištění, který bude atraktivní pro všechny tři strany. Pojišťovny tak hledají nové způsoby jak na trhu životního pojištění uspět, kdy místo motivace zhodnocením obměňují své pojistné portfolio a více se zaměřují na samotné pojištění rizik. Klientům nabízí širší škálu pojistných krytí, asistenční služby, zlepšují klientský servis, zkvalitňují a zrychlují likvidaci apod.

Životní pojištění má rozhodně na pojistném trhu své místo a vždy mít bude, ovšem možná v jiné podobě, než ho známe z posledních několika desetiletí.

V roce 2017 nás čekají parlamentní volby. Jak myslíte, že to ovlivní pojistný trh? Můžeme očekávat, že politici využijí příjmy pojišťoven, podobně jako na Slovensku, k podpoře svých politických cílů?

Ono bohužel nejde jen o Slovensko. Jistou podobu daně z pojistného znají také v Británii, Německu, Rakousku nebo skandinávských zemích. Nabízí se tak myšlenka, že ani tak nejde o to zda, ale kdy k zavedení podobné daně dojde i v Česku. Na druhou stranu není zavedení takové daně jednoduchá záležitost a je nejprve potřeba vyřešit řadu otázek týkajících se definice pojistných smluv. Na Slovensku se vedly dlouhé diskuse o možné retrospektivitě v případě uvalení daně na celé smluvní portfolio, ale finální podoba zákona nakonec zdaňuje „pouze“ nový obchod. Ten je přesto potřeba přesně definovat, neboť jeho výklady mohou být různé. Osobně doufám, že v nejbližších letech k zavedení podobné daně na českém trh nedojde.

Děkuji za odpovědi

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články