Průzkum MetLife: Každé 13. dítě zažilo vážný úraz na kole

18.5.2017 Spektrum

Se stoupající teplotou úměrně roste i počet kolařů na českých cyklostezkách a silnicích. Mezi českými domácnostmi je to také jedna z nejoblíbenějších společných aktivit – podle průzkumu pojišťovny MetLife na kolo vyrazí se svými dětmi až 6 z 10 rodičů. Co zajímavého dále vyplynulo z průzkumu MetLife a jak se vyhnout případným nepříjemnostem, které mohou při jízdě na kole nastat?

 

Cyklistika je jedním z nejpopulárnějších sportů mezi dětmi i jejich rodiči. Nejen že nemusí čekat, až budou děti samostatné a budou moci na kole jezdit zcela samy, ale mohou si cyklistické výlety užít společně jako rodina. Je to pro ně často neobvyklá zábava, ale dává jim také nový pocit nezávislosti a svobody. Ať už zatím vaše dítě jezdí pouze s přídavnými kolečky, nebo už je pokročilejším cyklistou, řiďte se několika pravidly, díky kterým bude vaše cesta bezpečnější.

Plánujte trasy dopředu

Jak vyplývá z průzkumu pojišťovny MetLife, která se specializuje na životní a úrazové pojištění, nejvíc kilometrů za rok najezdí děti z Královéhradeckého a Libereckého kraje. Jedno ze sta dětí překoná za rok dokonce vzdálenost delší než 800 km. Pokud je vaše dítě jedním z těch, které tráví na cyklistickém kole či při jiných sportovních aktivitách hodně času, je na místě zvážit úrazové pojištění.


Mohlo by Vás zajímat: Sport a pojištění. Nezbytné spojení


Zhruba třetina dětí podnikne svou první samostatnou jízdu ve věku do 4 let, dalších 30 % v pěti letech a zbylých 37 % ve věku pozdějším. Při jízdě na kole s dětmi, obzvlášť těmi mladšími, nikdy nezapomínejte na to, že nemají zcela dovyvinuté vnímání rychlosti a vzdálenosti, mají horší odhad a pomalejší reakce. Navíc jejich chování může být často velmi nepředvídatelné, je proto lepší se při cyklovýletech s dětmi vyhýbat frekventovaným dopravním tahům. Rodinné výlety je tak dobré plánovat dopředu a s pomocí cyklomapy nebo libovolných online map zvolit cestu předtím, než na kolo vyrazíte.

Bez helmy by podle zákona neměl vyjet žádný nezletilý cyklista. I když je helma nejčastějším ochranným prvkem nejen malých, ale i dospělých cyklistů a zejména v posledních letech se stala celkem samozřejmou součástí cyklistické výbavy, jen 55 % rodičů ví, že je cyklistická přilba pro děti do 18 let povinností. Naštěstí drtivá většina dětí přilbu nosí, díky čemuž u dětí výrazně poklesl počet úrazů hlavy a centrální nervové soustavy. U dospělých je situace ale výrazně horší. V helmě jezdí pravidelně pouze třetina dospělých, 40 % v ní nejezdí vůbec a zbytek nosí přilbu pouze příležitostně.


Mohlo by Vás zajímat: Pojištění mrtvice? Zajímejte se hlavně o definici onemocnění


Poučte děti o silničním provozu

Všem zraněním a karambolům se samozřejmě nedá předejít, prevencí lze jejich počet alespoň omezit. Kromě ochrany ve formě cyklistické přilby, chráničů, vhodných bot
a oblečení je (nejen) u dětí zásadní také viditelnost. Pokud nemáte dostupné doplňky s reflexními prvky, oblečte vaše děti alespoň do výrazných barev. Další ze zásad je znalost alespoň základních pravidel silničního provozu. I když jsou vaše děti malé, měly by vědět, jak se v silničním provozu chovat, z jakého směru mohou očekávat projíždějící auto a co znamenají základní dopravní značky. Ulehčíte jim tak orientaci na ulici, ale zvýšíte tak i jejich bezpečí.

Nejčastější dětské úrazy

I když většina dětských úrazů na kole je naštěstí spíše lehčího charakteru, nějaký karambol na kole už má za sebou třetina všech malých cyklistů. Podle pojišťovny MetLife zažilo vážnější a lékařské vyšetření vyžadující úraz každé třinácté dítě. Nejčastějšími zraněními z těch méně vážných jsou především zhmožděniny a odřeniny. Frekventované jsou však i zlomeniny dlouhých a klíčních kostí nebo poranění nadbřišku, často způsobené pádem přes řídítka. Tato zranění mohou být velmi nebezpečná, protože nemusí být na první pohled vůbec vidět. I při menších bolestech břicha po podobném pádu je proto vždy dobré vyhledat lékařskou pomoc. 

Zdroj: MetLife

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články