Rakušané odmítají pojistnou daň podle kilometrů


			Rakušané odmítají pojistnou daň podle kilometrů
23.5.2018 Spektrum, Zahraničí

Auto i nadále zůstává nejdůležitějším dopravním prostředkem pro Rakušany. Ukázala to aktuální studie „VAV Mobilitätsbarometer“. Současně podle ní Rakušané nechtějí platit pojistné podle ujetých kilometrů.

V březnu byly zveřejněny výsledky už páté studie VAV Mobilitätsbarometer. Ta v lednu sbírala odpovědi od 1000 respondentů. Bezmála tři čtvrtiny používají alespoň jednou týdně auto. Přitom obyvatelé měst jezdí vozem stejně často jako na venkově. Osoby s vyšším výdělkem a pracovně činní využívají automobil častěji než studenti, ženy v domácnosti a důchodci.

„Tento barometr vykazuje už po léta stabilní hodnoty,“ konstatoval Sven Rabe, předseda představenstva společnosti VAV. „Nejlepším příkladem jsou profesně aktivní lidé žijící v menších obcích méně vybavených veřejnou hromadnou dopravou. Ti jsou odkázáni na to, aby si veškerou organizaci života zabezpečovali autem.“ Roli hraje i fakt, že 77 % Rakušanů podle ankety dává přednost individuálnímu a nezávislému cestování.


Mohlo by vás zajímat: Kolaps pojišťovny Alpha: Tisíce řidičů bez pojištění


Nákupy a volný čas spojeny s autem

Na otázku „K jakým jízdám používáte své auto?“ obsadily přední místa na žebříčku nákupy (89 %), volnočasové aktivity (85 %) a jiné vyřizování (81 %), a to jak ve všech spolkových zemích, tak i ve všech profesních i příjmových skupinách. Podíl 58 % respondentů jezdí autem na dovolenou a stejný podíl za prací.

Pro více než polovinu dotázaných pracujících Rakušanů je auto nezbytné pro cesty na pracoviště. Sven Rabe tyto skutečnosti komentuje: „Výše příjmu hraje nějakou roli u cest ve volném čase. U pracovně podmíněných jízd tomu tak ale není. Ten, kdo je autem nucen jezdit, pojede bez ohledu na výši rozpočtu domácnosti.“


Mohlo by vás zajímat: Silent Cyber! Hrozba skrytých kybernetických rizik


Benzín vyhrává

Dieselové automobily ztrácejí výrazně oblibu. Jen 28 % účastníků ankety by se nyní rozhodlo pro nákup naftového vozu, zatímco v roce 2017 to bylo ještě 37 %. „Ztráta popularity naftových aut je jen z malé části způsobena opožděnou reakcí na dieselový skandál,“ míní Rabe. Mnohem více působí na veřejnost diskuse o možném zákazu vjezdu dieselových aut do měst. První místo v žebříčku obliby zaujímá nyní benzinový motor s 35 % (2017: 36 %). Hybridní motor jmenovalo 12 % respondentů. Přibližně každý desátý motorista uvádí, že už by si žádné auto nekupoval (11 %). Elektromobily preferuje 6 % dotázaných.

Většina je proti pojištění podle kilometrů

60 % respondentů se vyslovilo proti pojistné dani podle ujetých kilometrů. Naopak souhlas se změnou pravidel a pojistnou daní podle motorizace (35 %) se oproti loňsku zvýšil (2017: 31 %). Stanoviska se podstatně liší podle ekonomických motivů. Ti, kteří jezdí hodně, jsou v každém případě proti změně. Jedinou skupinou osob, v níž se najde více příznivců než odpůrců nových pořádků podle ujetých kilometrů, jsou penzisté. Ti souhlasili s úpravou v 54 % případů.

Autonomní auta získávají respekt

Převážná většina účastníků studie (82 %) je pro režim, aby data produkovaná moderními auty zůstala ve vlastnictví majitele vozu. 11 % dotázaných by se nechalo vozit vozem bez řidiče, a 42 % by eventuálně využívalo autonomní vozidla – výrazně více než loni (33 %).

Zdroj: asscompact.at

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články