Samoučící programy vstupují do pojišťovnictví. Slibují revoluci


			Samoučící programy vstupují do pojišťovnictví. Slibují revoluci
3.5.2017 Téma

Kognitivní, neboli samoučící programy přináší do oblasti FinTechu i pojišťovnictví naprostou revoluci. Čím dál častěji nabízí pojišťovnám to, po čem v silné konkurenci prahnou nejvíce. Snížení nákladů a zvýšení efektivity. Některé české pojišťovny už do rozjetého technovlaku naskočily. Co to přinese?

Teprve nedávno pojišťovny uznaly potenciál digitalizace a začaly investovat nemalé částky k převádění svých dokumentů, smluv a všech procesů do digitálního světa. Za těch pár okamžiků technologie urazila další velký kus vpřed a přes analytické roboty se dostala až k samostatné kognitivní technologii, která je schopna samostatného učení a porozumění danému tématu.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Dubnové postřehy


V letošním roce jsme a budeme svědky mnoha zpráv o implementaci kognitivních technologií právě do oboru pojišťovnictví. Zmínka o japonské veřejné zdravotní pojišťovně Fukoku Mutual Life byla první vlaštovkou vstupu pojišťovnictví do nové éry. Japonská pojišťovna využila samoučící technologii od IBM, aby lépe analyzovala a ukládala své záznamy od pojištěnců ze všech kanálů, čímž výrazně ušetřila náklady a zefektivnila interní procesy.

Technologie Watson od IBM umožňuje vzít teoreticky veškeré dokumenty, které v pojišťovně za její historii vznikly, analyzovat je a následně automaticky hledat případné chyby a nesrovnalosti u nově vznikajících dokumentů. Platforma se naučí co je správně a hledá odchylky. Tím výrazně zrychlí mnoho procesů, protože to dokáže v řádech milionů dokumentů za vteřinu. Navíc je schopná dát informacím kontext,“ popisuje konzultant IBM pro finanční sektor Jaroslav Peyerl.


Mohlo by vás zajímat: Šoková terapie premiéra Sobotky: Vláda podá demisi


Jen několik málo dní poté obletěla svět zpráva americké peer-to-peer pojišťovny Lemonade, která díky vyhodnocení kognitivní technologií vyplatila plnění klientovi za 3 vteřiny. Klient pomocí chytrého telefonu natočil krátké video, ve kterém nahlásil škodu, a systém podle jeho hlasu a mimiky vyhodnotil pojistnou událost a rovnou i odeslal pojistné plnění.

Kognitivní technologie umí velmi dobře provádět zvukovou analýzu. V reálném čase dokáže identifikovat v projevu klienta stres, naštvanost, ale také lež, což může být obzvlášť pro pojišťovnu velmi užitečné,“ objasňuje Jaroslav Peyerl.

Český pojistný trh v této oblasti rozhodně nezůstává pozadu. Česká pojišťovna a Generali nedávno informovaly, že kognitivní technologie implementovaly pro své call centrum. Právě díky analyzátoru hlasu tak mohou plošně vyhodnocovat 100 % hovorů. „Naši lidé na telefonu denně stráví kolem 1000 hodin. Dosud jsme se spoléhali jen na manuální metody kontroly – například zpětné poslouchání nahrávek – a analyzovali jen asi dvě procenta hovorů. IBM a společnost Datera nám otevřely zcela nový svět a umožnily nám získat nové informace, které nám pomohou dělat správná rozhodnutí,“ říká šéf Klientského servisu České pojišťovny Miroslav Sovják.


Mohlo by vás zajímat: Evergreen z ČAP: Tahounem trhu stále neživotní pojištění


Podle IBM jsme na samém počátku potenciálu využití. Se schopností analýzy textu, zvuků, obrazového materiálu a dalších nestrukturovaných dat a uváděním všech těchto informací do kontextu je využití v pojišťovnictví velmi široké. „Watson je využitelný například při likvidacích, kdy na základě předchozích případů může porovnávat fotografie havárie s tisíci dalšími a zjistit, zda mechanika havárie odpovídá hlášeným škodám. Ten samý princip lze samozřejmě využít i u pojištění majetku nebo zdraví,“ doplňuje Jaroslav Payerl.

Implementace popsaných systémů vytváří významnou konkurenční výhodu, díky které může pojišťovna nejen lépe ladit své služby. Kognitivní technologie je možné využít pro lépe cílenou reklamu, analýzu dat z internetu věcí, vyhodnocování obchodních a strategických modelů společnosti a mnoho dalších úloh. Podle IBM se jedná o tak převratnou revoluci, jakou byl do současnosti nástup samotné výpočetní techniky. Širší nasazení kognitivních technologií v reálné praxi prý můžeme očekávat v horizontu jednoho a půl roku.

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články