Šéf Pojišťovny VZP: Povinné ručení chceme dělat slušně, férově a rozumně


			Šéf Pojišťovny VZP: Povinné ručení chceme dělat slušně, férově a rozumně
24.4.2017 Téma

Pojišťovna VZP požádala ČNB o potřebnou licenci a po jejím udělení se hodlá pustit na poměrně saturovaný trh s pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla. Na celou situaci jsme se zeptali předsedy představenstva pojišťovny Roberta Kareše.

Trh povinného ručení bývá označován jako přesycený, co vás přesvědčilo se na tuto těžce konkurenční cestu vydat? 

Tento týden rezonovalo v médiích téma Pojišťovna VZP a povinné ručení. V této souvislosti byla velmi často zmiňována i VZP ČR. Ta s tím však nemá nic společného, kromě toho, že nás vlastní. V článcích se objevilo i pár nepřesností. Na jednu stranu mne těší, že se veřejnost o naši pojišťovnu zajímá a že jednoznačně pozitivně vnímá, že český subjekt s veřejnoprávním akcionářem usiluje o expanzi. Na druhou stranu bych rád zdůraznil, že to není žádná nová, aktuální záležitost. PVZP požádala o licenci na POV již před časem a jednou ji určitě dostane, ale kdy to přesně bude – to opravdu nevím. Co se týče trhu, tak ten je obecně těžký – vždy a všude. Kapacita trhu, zvyšující se nároky klientů a regulátorů a měnící se geopolitická situace ve světě – to není žádná procházka růžovým sadem pro nikoho. Nicméně naše pojišťovna si klestí cestu trhem již dvacet let a po celou dobu se nám daří držet dobrá čísla, naše hodnoty a hlavně ryze české vlastnictví. Žádost o novou licenci jsme dobře zvážili a důkladně komunikovali na všech úrovních. Jsme o správnosti takového kroku přesvědčeni. 


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovna VZP překvapuje. Míří na trh s povinným ručením


Trh pojištění vozidel je vysoce konkurenční a prošel, či možná ještě prochází, několikaletou cenovou válkou. Jak vnímáte tuto problematiku? 

Cenovou válkou si prošlo mnoho produktů a mnoho pojišťoven. Cenová válka má jednoho společného jmenovatele, a tím je neúspěch. Ta se prostě nedá vyhrát a nakonec postihne všechny – toho, kdo ji začal, i toho, kdo se k ní připojí. Domnívám se, že za cenovou válkou stojí vždy tři aspekty – chamtivost (snaha o tržní podíl za každou cenu), krátkozrakost (důraz na krátkodobé výsledky spojené s manažerskými bonusy) a přílišné sebevědomí (my to dokážeme). A to nehovořím o přílišném tlaku na čísla a nervozitě při jejich neplnění. Jaksi se z toho ale vytrácí to nejdůležitější, a to vždy platilo, platí a bude platit. A tím je fakt, že nejdůležitější v našem konání je dobrý produkt, rozumná cena a spokojený zákazník. Jak řekl velikán Jack Welch z GE: „V podnikání je středobodem spokojený zákazník, spokojený zaměstnanec a dobré cash flow.“ Já jsem členem představenstva jen malé české pojišťovny a leckdo může říci, co to vůbec povídám. Osobně bych ale doporučil vrátit podnikání základní smysl – dělat dobré věci pro lidi a za rozumnou cenu. A dělat to dlouho. Nekoukat pořád jen na tržní růst a neustále se nesrovnávat s okolím. Prostě někdy stačí jen poctivě pracovat, dělat to s radostí a výsledky pak vždycky přijdou. A hlavně trvalý růst – to je jeden velký nesmysl nejen v pojišťovnictví. 

Jaké si kladete v kontextu oslovování a zisku klientů ty nejbližší cíle? 

Až se završí formální řízení a my dostaneme licenci, začneme nabízet produkt POV dle nejlepšího vědomí a za cenu, která nám umožní řídit riziko v dlouhém čase. PVZP se nikdy za 20 let neúčastnila žádné cenové války, nikdy s ní na trhu nebyla spojena žádná diskutabilní praktika, a proto v žádném případě nebude bláznit ani v takto náročném produktu, jako je POV. Velmi jsem se smál, když jsem v tisku četl, že PVZP urve takový či makový podíl na trhu, že na trh vstupuje silný hráč atd. To přeci není možné brát vážně! Vím, že zde je opět nelogická asociace s naší velkou matkou – VZP ČR, ale kdo poslední dobou na trhu co urval proboha? Je potřeba se vrátit na zem. Mohu jen říci, až to budeme dělat, tak to budeme dělat jako vše ostatní – slušně, férově a rozumně. 


Mohlo by vás zajímat: Doba předdigitalizační


V čem bude vaše přidaná hodnota ve srovnání s konkurencí? 

Nejvíc v tom, že našim klientům nabídneme kompletní rozsah. Navíc nás absence POV nebude limitovat v získávání nových věcí. Já si na PVZP opravdu nostalgicky cením českého vlastnictví a poslední dobou cítím, že naši klienti to oceňují. Češi v těžkých dobách drží při sobě a jsou vlastenci. Po dlouhé době hladu po všem cizím zjišťujeme pomalu, že i u nás doma lze dělat dobré věci. Rádi bychom toho byli důkazem i v POV. Nestojí za námi žádná velká finanční skupina, na vše jsme si museli vydělat sami, základní kapitál zvyšujeme po kapkách z původních 60 mil. Kč na 300 mil. Kč. Chceme jen využít možnosti nabídnout klientům dobrý produkt. V žádném případě nechceme s nikým vést nějaký tržní boj a rozhodně nechceme, aby nám to ublížilo. Natolik si klientů naší pojišťovny a reputace vážíme. Dobré jméno se totiž nedá koupit a v něm je naše největší deviza. 

Rozšiřování pojistného kmene souvisí se způsoby distribuce. Které kanály považujete pro povinné ručení za nejvýznamnější? 

Máme velkou síť kamenných poboček – přes 300 míst, jsme dobře vnímaní u zdravotníků a zbytek budeme dělat tak jako všichni ostatní. 

Jak vnímáte snahu o znovuzavedení příspěvku nepojištěných do GF ČKP

Ptáte se nováčka, který navíc ještě ani nezačal. Myslím si, že není dobrá cesta nepostihovat lidi, kteří pojistné za auto neplatí a auto v evidenci stále mají, ať už s ním jezdí, nebo ne. Trochu mi to připadá, jako by se rezignovalo na daňový výběr u neplatičů a výpadky by se kryly zvyšováním daní u lidí, kteří jsou slušní a platí řádně. Ale to je jen můj názor.

Zdroj: oPojištění.cz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články