Jako naprostá většina osobností, které odpovídaly na otázku vývoje trhu pro rok 2018, vidím letos klíčové výzvy pro finanční instituce a distributory v implementaci nových legislativních pravidel. Nechci se proto zmiňovat o obchodních a procesních dopadech např. směrnice o distribuci pojištění IDD nebo nařízení o ochraně osobních údajů GDPR, to už učinili jiní.
V mnohých opatřeních se bezesporu nároky na finanční instituce a zejména distributory významně zvyšují, nákladově zdražují i procesně komplikují. Výzvou pro jednotlivé hráče trhu je zejména kdo a jak se dokáže efektivně s novými požadavky „popasovat“. Osobně vidím klíč především v digitalizaci a automatizaci interních procesů a reportovacích mechanizmů.
Mohlo by vás zajímat: Aon Risk Solutions: Prognóza trhu pro rok 2018
Jako pamětník rozvoje distribučních kanálů finančních produktů v ČR, sleduji dlouhodobě motivaci distributorů v oblasti požadavků na informační systémy a zpracování dat. V devadesátých letech byl hlavním motorem „digitalizace“ motiv „zapsat smlouvy a vyplatit provize“. Později se k tomu přidaly potřeby sledovat produkci, vytvářet statistiky a vylepšovat kontrolní a administrativní funkce. V posledních deseti letech je důraz kladen na nástroje řízení obchodní sítě, především na lead a aktivity management a automatickou výměnu dat mezi finanční institucí a distributorem.
Komplexní informační systém je dnes základem pro úspěch každého distributora finančních produktů a pro mnohé firmy působící na trhu již mnoho let také novou výzvou. Těžko si lze představit plnění nových zákonných informačních a evidenčních povinností za udržitelných nákladů bez schopnosti spravovat data systémově, a hlavně řešit potřeby a požadavky „na jeden klik“. To sice s sebou současně přináší i vyšší náklady na informační technologie, ale zároveň snižuje náklady na administrativu a minimalizuje rizika souvisejících s neplněním zákonných požadavků.
Mohlo by vás zajímat: Ústavní soud vs. lovci nehod. Jde o nemorální byznys
Nové požadavky legislativy jsou tedy i výzvou pro vývojové firmy na trhu, CreaSoft nevyjímaje. Třeba jen příkladně požadavky GDPR na procesy nejsou vázané na jednu oblast, ale musejí být nastaveny průřezově a jednotně v rámci celé firmy. To znamená zásadní zásah do datové struktury i našeho informačního systému MAXX. Především vyvíjíme ve spolupráci s advokátní kanceláří BBH nový softwarový produkt tzv. modul GDPR. Ten bude napojen na všechny naše systémy a rovněž jej lze využít jako samostatný software s napojením na jakýkoli jiný informační systém bez ohledu na jeho dodavatele nebo provozovatele.
Na klik dokáže anonymizovat osobní data ve všech datových objektech, požádá-li o to zákazník distributora, nebo kdykoli všechna osobní, evidovaná data zákazníkovi jednou operací provedenou pověřenou osobou vygenerovat a zaslat na mail. Samozřejmě výčet funkcí je výrazně širší. Doufám, že se nám podaří nejen v této oblasti přinést na trh nová řešení, která pomohou distributorům v naplnění nových legislativních výzev letošního roku.
Komentáře
Přidat komentář