UNIQA slaví 25 let a chce si nadále udržet své specifické DNA


			UNIQA slaví 25 let a chce si nadále udržet své specifické DNA
10.7.2018 Téma

UNIQA pojišťovna, která do roku 2001 měla název Česko-rakouská pojišťovna, slaví čtvrt století své existence. Z pojišťovny poskytující několik prvních let jen majetková krytí vyrostla univerzální pojišťovna s kompletním portfoliem produktů pro všechny pojistné potřeby. Generálního ředitele Martina Žáčka jsme se zeptali, jak vzpomíná na začátky fungování společnosti na tuzemském trhu, jak se pojišťovna změnila a jak vidí její budoucnost.

Mohl byste na úvod zavzpomínat na počátky pojišťovny UNIQA? S jakou představou jste do celého projektu šli?

Hlavně to byly nadšení a elán. Náš akcionář, rakouská pojišťovací skupina Bundesländer poskytla, potřebné pojišťovací know-how a kapitál, ale klíčoví byli lidé. Generální ředitel Marek Venuta byl nesmírně charismatický člověk, který dal dohromady partu lidí, která měla obrovský drive. Byl to ale v dnešním pojetí takový start-up. Nikdo nevěděl, jak to dopadne, jestli celý projekt bude úspěšný. Ale šli jsme každý den za naší vizí vybudovat novou kvalitní pojišťovnu. A jsem rád, že se to povedlo.   

Každé začátky jsou těžké, mohl byste popsat ty největší překážky, které jste museli v 90. letech překonávat?

Začátkem devadesátých let byl nedostatek lidí, kteří by pojištění skutečně rozuměli jako odborníci a byli by schopni rozběhnout novou společnost. Bylo nutné rekvalifikovat ty, kteří měli chuť tento obor začít dělat bez ohledu na dosavadní profesi. A v tom nám velmi pomohla mateřská společnost v Rakousku. Dalším úkolem bylo přesvědčit zákazníky, že nová neznámá pojišťovna je tím správným partnerem, na něhož se mohou spolehnout. Hodně záleželo na lidech, kteří ji zastupovali – zda zaujmou, budou důvěryhodní a získají sympatie klientů.


Mohlo by vás zajímat: Jiří Šindelář: ČASF bude silný hráč na legislativní šachovnici


25 let je opravdu dlouhá doba, čekal jste, že se pojišťovna stane tak úspěšnou a bude patřit mezi stabilní velké hráče na trhu?

Samozřejmě jsem věřil, že se nám bude dařit. Byl jsem nováčkem v oboru jako většina mých kolegů a snažil jsem se co nejrychleji doučit se vše potřebné a být platným členem týmu. Chtěli jsme se co nejrychleji etablovat, ale naše cíle byly zpočátku skromnější. Odpovídaly našim tehdejším schopnostem. Budovalo se celé odvětví a málokdo dokázal odhadnout, jak dynamický vývoj ho čeká. 

Jak byste tedy charakterizoval pojišťovnu UNIQA — například pro potenciálního klienta, který ji ještě nezná?

Jsem přesvědčený, že se na nás může každý klient spolehnout. Fungujeme s dlouhodobou vizí a nehoníme se za krátkodobým ziskem. Naším cílem, který se nám daří z velké části naplňovat už dnes, je být benchmarkem trhu v oblasti vyřizování pojistných událostí. To je ten moment pravdy, kdy může pojišťovna pomoci, anebo zklamat. Proces likvidace škod je proto téma, kterému se věnujeme opravdu důkladně.

Jsme dosažitelní všemi způsoby, které v komunikaci zákazníkovi vyhovují. Máme komplexní nabídku produktů a služeb. Servis neustále inovujeme a jdeme s dobou. Myslím, že zásadní je i kontinuita vedení – já jsem za pětadvacet let teprve druhým generálním ředitelem a pracuji pro naši značku už 24 let. K naší DNA patří i korektní a slušné jednání nejen navenek, ale i pozitivní atmosféra uvnitř společnosti. I díky ní máme motivovaný tým a nízkou fluktuaci.


Mohlo by vás zajímat: Alarmující údaje. Loni zemřelo na silnicích EU 25 250 osob!


Mohl byste zavzpomínat na kolegy, kteří stáli u zrodu pojišťovny a jakých vlastností si u svých spolupracovníků vážíte nejvíce?

Pro naši pojišťovnu byl nejdůležitějším člověkem její zakladatel a první generální ředitel Marek Venuta. Měl přirozené charisma a autoritu. Byl opravdovým leaderem, a přitom měl empatii i úžasný cit pro mezilidskou komunikaci. Jeho praktické manažerské vystupování by obstálo jako „učebnice“ pro vedoucí pracovníky.

To by, myslím, potvrdili dnes na pojistném trhu všichni, kdo s ním přišli více do kontaktu. Marek Venuta vnesl do společnosti našeho specifického ducha. Vštípil jí kulturu, kterou nám může leckterá jiná firma závidět. Uměl získat podobné typy lidí, kteří tento výjimečný rys nesli a nesou dodnes dál. Samozřejmě klíčových lidí bylo v počátcích naší pojišťovny více, nicméně pokud bych měl vybrat jednoho, patří toto výsostné místo bezesporu panu Venutovi. 

Kdybyste si měl vybrat jeden moment v historii společnosti, na který jste nejvíce pyšný, co by to bylo? A je naopak něco byste s odstupem času udělal jinak?

Nejvíce si cením našeho přístupu v roce 2002 po katastrofálních povodních. Za ně jsme vyplatili více než miliardu korun. Snažili jsme se platit opravdu rychle, aby lidé měli potřebné peníze na obnovu pokud možno co nejdříve. Vzpomínám na dobu, kdy se všichni dobrovolně zapojili, nespali a neznali víkend. Přitom mnozí měli vodu i doma nebo u blízkých. Moc jsem byl pyšný na naše zaměstnance, kteří se sami vzdali své každoroční dvoudenní interní sportovně-společenské akce, a peníze určené na ni věnovali na budování protipovodňových opatření v obci Hrdějovice na Českobudějovicku.

Naopak chybou bylo z dnešního pohledu nezapojit se hned po demonopolizaci do povinného ručení. Tam jsme ztratili čas a zbytečně to dodnes doháníme. Pokud bychom bývali zareagovali nabídkou hned, byli bychom dnes jistě v pětce nejsilnějších pojišťoven na trhu.


Mohlo by vás zajímat: Klíčová otázka. GDPR a přijetí aplikačního zákona


UNIQA představila trhu nespočet kvalitních produktů, přesto vzpomene si na ten „nejklíčovější“, jaký by to byl a proč? Jaký vlastně byl rozdíl mezí zaváděním produktů na trh v počátcích fungování společnosti a dnes?

Z pohledu masových produktů jsme už v roce 1995 nabídli havarijní pojištění, v němž se nám velmi daří, a patříme ke čtyřem nejsilnějším poskytovatelům na trhu. Tehdy jsme prokázali odvahu a dobrou připravenost, z níž těžíme dodnes. Velmi úspěšným produktem z „devadesátek“ bylo i pojištění odpovědnosti lékařů, kde jsme se velmi rychle stali „první volbou“. Z novějších bych jmenoval SafeLine – komplexní telematiku pro autopojištění, které vedle bezpečnostních atributů počítá pojistné podle nájezdu kilometrů.

Nicméně dnes je proces přípravy a uvedení produktů nebo služeb mnohem kratší a „jedinečnost“ nějaké novinky se brzy vyčerpá, protože ostatní pojišťovny reagují obratem zavedením podobného krytí. A samozřejmě už nejde čistě o pojištění, ale i o souhrn všech služeb okolo pojištění. Servis pro klienta je nyní tím hlavním kolbištěm, kde se kromě cenového porovnání soutěž odehrává. 

Připravujete v nejbližší době nějakou produktovou inovaci?

Proces vývoje produktů a služeb běží nepřetržitě. Takže ano, chystáme se na „několika frontách“ nabídnout novinky a inovace. Nejvýznamnější plánovanou novou verzí je adaptace celoživotního pojistného programu DOMINO. 

Jiří Žáček  UNIQA 1

Manažeři jsou dnes ze všech stran bombardováni výzvami, aby využili Big Data, cloud a chytré technologie, aby se pustili do digitální transformace. Jak na tom je v tomto ohledu Vaše společnost?

O těchto tématech se hodně mluví všude a mnozí zmiňují všudypřítomné digitální trendy jako novodobou „průmyslovou revoluci“. Samozřejmě i pojišťovny smysluplné inovace implementují a nejinak je tomu u nás. Řadu projektů jsme v oblasti Big Data realizovali, zavedli jsme biometrické podpisy, máme plně elektronickou dokumentaci.

Všechny tyto novinky nás na začátku stojí velké investice, které nám ale umožní zefektivnit naše procesy a zejména reagovat na potřeby dnes již hybridních klientů, kteří jsou již zvyklí vybírat si formu komunikace, sjednávání pojištění i proces vyřízení škody. A lze předpokládat, že do budoucna bude tato individualizace ještě mnohem hlubší.

Kde vidíte pojišťovnu UNIQA za dalších 25 let?

Jako proklientsky orientovanou, moderní, flexibilní a spolehlivou. Rádi bychom vylepšili naši aktuální pozici v žebříčku o pár míst nahoru. A současně bych si přál, abychom si zachovali tu naši vlastní DNA, o níž jsem už mluvil. Protože naše speciální interní kultura nám bezesporu pomáhá v dalším rozvoji a drží týmy pohromadě. 

Mohl byste popsat, v jakých zásadních rovinách se nejen české pojišťovnictví změnilo za tu dobu, co v něm působíte? Co byste vybral jako hlavní milníky vývoje trhu?

O změnách jsem hovořil už výše. Nicméně k zásadním milníkům určitě patří demonopolizace povinného ručení v roce 2000, dále pomoc pojišťoven pro obnovu ekonomiky a zázemí občanů po povodních v roce 2002 a zcela nový přístup k tomuto riziku (vznik povodňových map). Velmi významným milníkem byl pak vstup do Evropské unie a z ní vyplývající povinnost implementace evropské legislativy a regulačních opatření v našem oboru.

Děkuji Vám za rozhovor.


Ing. Martin Žáček, CSc.

Vzdělání:

  • 1987               ČVUT, Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská
  • 1993               ČVUT, získání vědecké hodnosti CSc.
  • 1995               Kurz pojištění a zajištění, Munich Re
  • 1996, 1999    Kurzy managementu v pojišťovnictví, Swiss Re

Profesní zkušenosti:

  • do r. 1991        postgraduální studium, Ústav pro hydrodynamiku, Akademie věd ČR
  • 1991                Ústav aerodynamiky při RWTH, Aachen
  • 1993                University of Liverpool, Spojené království
  • 1994–1995      Česko-rakouská pojišťovna, vedoucí odboru controllingu
  • 1995                člen představenstva Česko-rakouské pojišťovny, ekonomický úsek
  • 1997–2007      místopředseda představenstva UNIQA pojišťovny, ekonomický úsek
  • 2007–2008      místopředseda představenstva UNIQA pojišťovny, pojistně-technický úsek
  • od 2008           předseda představenstva a generální ředitel UNIQA pojišťovny
  • od 2008           člen prezídia České asociace pojišťoven (ČAP)
  • od 2009           člen správní rady České kanceláře pojistitelů (ČKP)
  • od 2014           člen prezídia Slovenské asociace pojišťoven (SLASPO)
  • od 2014           člen Správní rady Slovenské kanceláře pojistitelů (SKP)
  • od 2014           předseda představenstva a generální ředitel UNIQA poisťovny, Bratislava
  • 2012                zvolen Pojišťovákem roku v soutěži Banka roku 2012
  • 2015                zvolen Pojišťovákem roku v soutěži Banka roku 2015
  • 2016                zvolen Pojišťovákem roku v soutěži Banka roku 2016
  • 2017                zvolen Pojišťovákem roku v soutěži Banka roku 2017

Mimopracovní zájmy:

V dorosteneckém věku se vrcholově věnoval lehké atletice a získal republikový titul. V současné době stále pravidelně běhá, jezdí na kole a občas závodí v triatlonu. Zajímá se o dějiny a geografii, rád cestuje. Hovoří čtyřmi jazyky.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články