Jde o velké peníze - kde cestující havarovaného Boeingu 777 podají žaloby o odškodnění?


			Jde o velké peníze - kde cestující havarovaného Boeingu 777 podají žaloby o odškodnění?
11.7.2013 Zahraničí

Letoun Boeing 777, který havaroval v sobotu v San Francisku, nejspíš před přistáním podvozkem narazil do hráze, která se nacházela mezi mořem a přistávací dráhou. Na tiskové konferenci to podle agentury AP uvedl Americký národní úřad pro bezpečnost v letecké dopravě NTSB.

Při neštěstí zemřely dvě čínské dívky a další desítky lidí jsou ve vážném stavu v nemocnici. Na palubě letounu bylo 307 lidí.

Jak uvedli vyšetřovatelé, nárazem do hráze se letadlu ulomil ocas, trup letounu začal neřízeně poskakovat po letištní dráze a následně hořet. Havárii na letišti v San Francisku nejspíš způsobila chyba pilotů.

Podle amerických vyšetřovatelů letěli během přistání příliš nízko a pomalu a snažili se to napravit až po varování z kontrolní věže.

Vyšetřovatelé se z černých skříněk dozvěděli, že Lee Kang-Kuk a jeho instruktor měli ve fázi přistávání vypnutou navigaci, která umožňuje pilotům vidět sklon sestupu, s jakým letadlo navádějí na přistávací plochu. Mohou se tedy také dozvědět, zda není letadlo příliš vysoko, či naopak příliš nízko.

 
Práce pro pojišťovny a právníky
Dá se očekávat, že nyní právníci leteckých společností zahájí boj aerolinek a pojišťoven s cílem minimalizovat výplaty finančího odškodnění. Asiana Airlines by totiž mohla ušetřit stovky milionů dolarů na dohodách o odškodnění, pokud zabrání čínským a jihokorejským cestujícím podat žaloby u amerických soudů.

Podle tzv. Montrealské úmluvy je určení místa, kde mohou být mezinárodní letecké nehody soudně řešeny, dáno více faktory, včetně konečné destinace. Uvedl to advokát Mitch Baumeister, který zastupuje Asia Airlines.

Jak jsme již uvedli, Boeing 777 měl 307 lidí na palubě, včetně 16 členů posádky. Mezi nimi bylo 141 cestujících z Číny, 77 z jižní Koreje a 61 z USA. 

Aerolinky tedy mohou argumentovat, že pro většinu cestujících , ne-li pro všechny, byla konečným cílem Čína a jižní Korea, proto by měli své nároky uplatňovat tady. Pravděpodobně si totiž koupili zpáteční letenky.

 

Škoda na letadle 128 mil. dolarů

USA má velmi „štědrý“ soudní systém s žádnými limity pro odškodnění v případě smrti. Čínské a jihokorejské soudy jsou v porovnání s americkými, pokud jde o možnosti odškodnění výrazně limitovány, uvedl Baumeister.

To, kde nakonec budou žaloby podány, ovšem nic nemění na faktu, že to budou nakonec pojišťovny, které vše zaplatí.

Vedoucím pojistitelem je AIG a vedoucím makléřem Willis Group.

Letadlo bylo pojištěno na částku 130 mil. dolarů, pro případy odškodnění na částku 2,25 mld. dolarů. Komise korejského dohledu nad finančními trhy odhadla celkové škody na letadle na 128 mil. dolarů a odškodnění cestujícím včetně škod, způsobených na přistávací dráze, na 44 mil. dolarů.

Asia Insurance Review

Zdroj: Asia Insurance Review

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články