VVO zdůrazňuje, že mnozí cyklisté se o svá jízdní kola patřičně nestarají. Většině krádeží by se přitom dalo zabránit poměrně jednoduchými ochrannými opatřeními.
Podle Spolkového kriminálního úřadu bylo v roce 2016 v Rakousku ukradeno celkem 27 465 jízdních kol. VVO však zmiňuje, že počet policií neregistrovaných krádeží by mohl být ve srovnání s registrovanými krádežemi až osmkrát vyšší, takže jde o poměrně vážný problém. Z celkového počtu registrovaných krádeží připadá zhruba 60 % na krádeže jízdních kol v hlavních městech jednotlivých spolkových zemí.
Mohlo by vás zajímat: Čína má problém. Velký počet obětí dopravních nehod
Není to překvapující, neboť výzkum VVO a Kuratoria pro bezpečnost silničního provozu provedený ve Vídni, Grazu, Salzburgu a v St. Pöltenu prokázal, že asi 68 % procent jízdních kol bylo nedostatečně zabezpečeno. Více než polovina jízdních kol byla chráněna pouze jednoduchými spirálovými či kabelovými zámky, které jsou zloději schopni nenápadně přestřihnout během několika sekund. Pokud jde o používání odolnějších, vysoce kvalitních zámků, existují v Rakousku značné rozdíly mezi jednotlivými regiony. Například ve Vídni mělo odolnější zámky 68 % z prověřovaných jízdních kol. V Grazu to bylo 40 %, v Salzburgu 34 % a v St. Pöltenu toliko 23 %.
Kuratorium pro bezpečnost silničního provozu však upozorňuje, že ani odolnější a vysoce kvalitní zámek sám o sobě nemůže krádeži zabránit. Záleží totiž i na tom, k čemu je jízdní kolo ukotveno. Mělo by se jednat o pevný odstavný předmět. Tento požadavek není v praxi naplňován, neboť každé třetí kolo je nevhodně odstaveno a stává se snadnou kořistí pro zloděje. Chybou je rovněž upevnění jen předního nebo zadního kola. Často se opomíjí upevnění rámu kola.
VVO a Kuratorium oceňují, že se v Rakousku postupně rozšiřuje počet bezpečných garáží pro kola a odstavných ploch pro kola na důležitých nádražích. Tyto plochy jsou buď hlídány, nebo jsou vybaveny uzamykatelnými boxy pro jízdní kola.
Komentáře
Přidat komentář