IE sice ve zmíněném stanovisku potvrdila svoji podporu snaze Evropské komise posílit existující rámec AML, ale zároveň zdůraznila důležitost zachování přístupu založeného na rizicích, aby bylo zajištěno, že rámec bude v praxi fungovat a odrážet velmi nízké praní špinavých peněz a financování terorismu v sektoru životního pojištění jako celku a téměř neexistující riziko u čistě rizikových pojistných produktů životního pojištění.
Mohlo by vás zajímat: Jan Matoušek: Pojišťovny nejsou jen měšcem. Musí být i partnerem
IE dále zastává pozici, že neživotní pojištění by mělo zůstat mimo působnost legislativy EU a vyzvala k tomu, aby do návrhu příslušného nařízení bylo doplněno „více detailů“ a klíčové otázky nebyly rozhodovány na úrovni 2 nebo 3.
Tolik tiskové prohlášení IE. Po jeho přečtení vyvstává určitě otázka, co se má na mysli „více detaily“. Na to dává odpověď podrobné stanovisko IE. Jde o to, že mnoho otázek klíčového významu se ponechává na rozhodnutí Evropské komise v rámci přípravy aktů v přenesené pravomoci (např. financování), nebo dokonce na novém orgánu proti praní špinavých peněz (AML Authority), co se týče např. zajišťování Compliance ve skupině. Přenesení těchto otázek do úrovně 1 (tj. návrhu nařízení) poskytne povinným entitám více jistoty a jasnosti z hlediska toho, co mohou očekávat po zřízení nového orgánu proti praní špinavých peněz. Podle IE takový postup zajistí i více kontroly, pokud jde o pravidla určující jeho fungování.
Ve hře je tedy opětně Lamfalussyho proces, který byl modifikován zvláště přijetím Lisabonské smlouvy. Problémy s jeho aplikací se projevily jak v rámci souboru opatření k Solventnosti II (S II), tak i u právní úpravy distribuce pojištění. V budoucnu je žádoucí se jim vyhnout.
Mohlo by vás zajímat: Škody způsobené extrémy počasí překročily v roce 2021 hranici 105 mld. $
V případě AML by mohla architektura projektu na základě zkušeností s SII vypadat takto:
- úroveň 1: směrnice/nařízení
- úroveň 2: akty v přenesené pravomoci
- úroveň 3: technické normy AML Authority (případně obecné pokyny a doporučení)
- úroveň 4: kontrola plnění a vynucování implementace.
Z podkladu Evropského parlamentu[1] k danému veřejnému slyšení vyplývá, že v balíčku AML 2021 se klade důraz zvláště na:
- přesun některých částí směrnice AML do nařízení, které bude přímo účinné v členských státech EU,
- dohled na úrovni EU a systém dohledu proti praní špinavých peněz napříč celou EU,
- mechanismus koordinace a podpory finančních zpravodajských jednotek členských států EU.
[1] www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/662624/EPRS_BRI(2021)662624_EN.pdf
Komentáře
Přidat komentář