Nepalová: Budu dělat vše pro zušlechtění oboru makléře


			Nepalová: Budu dělat vše pro zušlechtění oboru makléře
12.1.2012 Rozhovory

Na sklonku loňského roku byla Jiřina Nepalová zvolena předsedkyní Asociace českých pojišťovacích makléřů. Téměř 19 let řídí jednu z předních pojišťovacích firem na trhu v České  republice.

Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM) sdružuje 92 firem, které poskytují klientům makléřské služby. Loňský rok byl zajímavý mimo jiné také tím, že v létě dvojice zahraničních makléřských firem (které od listopadu 2009 již nejsou členy AČPM) založila Českou asociaci mezinárodních pojišťovacích makléřů.

Náš rozhovor je o tom, zda chce nově zvolená předsedkyně AČPM zachovat směřování asociace i o tom, co očekává v roce 2012.


*Co pro Vás znamená skutečnost, že jste byla zvolena do čela AČPM?

Vážím si toho, že jsem byla zvolena do čela AČPM a zároveň s tím cítím velkou odpovědnost vůči členům, které tato profesní organizace zastupuje. Považuji za výhodu, že v tomto oboru pracuji přes 25 let, takže mám velké zkušenosti. Moje firma je rovněž členem AČPM, takže velmi dobře vím, jak asociace funguje.

Také vím, že tato funkce je časově velmi náročná, ale chci investovat  do jejího výkonu svůj čas, protože bych ráda přispěla k pozitivnímu rozvoji pojišťovnictví a oboru pojišťovacího makléře. Těší mě, že mohu využít  podporu zázemí asociace, které zajišťuje výkonná ředitelka Zdeňka Indruchová. Jsem přesvědčena, že společně s prezídiem tvoříme tým, který bude  dobře fungovat. Jsem připravena v této roli sloužit členům AČPM. Byli to přece oni, kteří mě zvolili a já vůči nim cítím velkou odpovědnost.


*Chtěla byste v budoucnosti něco změnit, pokud jde o fungování AČPM?

Je důležité si uvědomit, že AČPM sdružuje pojišťovací makléře, kteří poskytují komplexní servis svým klientům v oblasti pojištění, risk managementu a likvidace pojistných událostí. Naši členové se soustředí především na neživotní pojištění, byť i v jiných produktech, které se týkají fyzických osob, jsou schopni, a také to dělají poskytnout klientům kvalitní služby.

Role pojišťovacího makléře je důležitá jak pro klienty, tak pro pojišťovny. Na pojišťovací trh  přinesli makléři mnoho pozitivního. V  AČPM  se setkávají konkurenti, ale spojuje je snaha hájit společné zájmy. Jedná se zejména o oblast legislativy, public relations, osvětu, zájem o vzdělávání, kultivace trhu apod. Velmi významná je i komunikace s institucemi, jako je Česká asociace pojišťoven, Česká kancelář pojistitelů, Ministerstvo financí a Česká národní banka. Asociace musí být aktivní v mnoha oblastech, tím ale rozhodně nechci říct, že by v minulosti nefungovala. Každou aktivitu, která má za cíl být úspěšná, je potřeba rozvíjet a přemýšlet, čím zaujmout. To platí i pro asociaci.

Role pojišťovacího makléře je hezké a užitečné povolání, ale zároveň velmi odborné a odpovědné. Jsem přesvědčena, že si zaslouží větší pochopení a uznání. Je na nás, abychom více vysvětlovali roli pojišťovacího makléře a to, že pojišťovací makléř stojí vždy na straně klienta a dělá pro něho maximum.


*Co tedy změnit?

Neřekla bych měnit, opakuji, že jen rozvíjet. Komunikovat s veřejností, s médii o makléřích, rozvíjet vzdělávací akce, možná zapojit víc odborníků při diskusích o legislativě, snažit se o to, aby členská základna cítila výrazněji přínos AČPM, získat nové členy. Vedle pojištění firem musíme sledovat také vývoj v oblasti legislativy pojištění osob jako je životní pojištění, kde je mnoho otevřených otázek.


*Komplikuje vám život EU, pokud jde o legislativu?

K žádné závažné komplikaci zatím nedošlo. Pokud jde o nové právní úpravy, bude na nás, jak dokážeme odborně vysvětlit, co je dobré pro klienty a pro obor. Právě v tom je hlavní úkol AČPM. Kdo jiný, než profesní organizace dokáže takové věci hájit a vysvětlovat? I v jiných oborech a ve světě je běžné, že se odborníci sdružují v profesních asociacích, které chrání zájmy klientů a svého oboru.


*V poslední době se stále řeší otázka, zda by klient měl znát výši provize svého makléře. Jakého jste vy názoru?

Cítím to tak, že klient a makléř jsou partneři, kteří spolupracují většinou na základě písemné dohody, která vychází z předpokladu, že si obě strany důvěřují a jsou přesvědčeny, že spolupráce má smysl a je pro klienta přínosem. Odměňování je součástí tohoto vztahu. Odměňování makléře není pro klienta zastřeno tajemstvím. V tom nevidím problém, ale nevidím ani žádný důvod, proč by mělo být povinností sdělovat výši odměny definováno zákonem. V žádném oboru to takto není.

V AČPM se sdružují makléři, kteří převážně  mají ve své správě neživotní pojištění, což je spojeno s celou řadou činností: je to dojednání nejvýhodnější pojistky, likvidace pojistných událostí, popis rizika, zajištění změn v průběhu pojištění a mnoho dalších povinností. Pak je potřeba zdůraznit, že pojišťovací makléř pověřením od klienta zároveň přebírá  velkou odpovědnost a i to se odráží ve výši jeho odměňování.  Domnívám se, že  slovo provize neadekvátně vyjadřuje velký rozsah činnosti, který makléř pro klienta dělá, a nejedná se jen o zprostředkování.  Správný název by měl být třeba poplatek za služby, správní odměna.


*Budete dále organizovat Pojišťovnu roku?

Je to tradice, která trvá již jedenáct let a mně se tato tradice líbí. Je to společné setkání účastníků pojišťovacího trhu. Makléři v této soutěži rozhodují o nejlepší pojišťovně anonymně. Jde o rozhodování skutečných profesionálů a pro  pojišťovny je to jedna ze zpětných vazeb z trhu.

Věřím, že každý makléř, který se ankety zúčastní,  odpovědně zvažuje, zda dá nebo nedá  někomu nebo něčemu hlas. V tomto smyslu považuji získané ocenění pro pojistitele a ocenění produktu  za velmi důležité ocenění. Za důležité také považuji zmínit, že AČPM dělala a bude  dále dělat odborné konference a semináře pro všechny makléře.


*Obce a města často vyhlašují veřejné soutěže na výběr pojišťovny, aniž by oslovily makléře. Pak se chlubí tím, jak na pojištění ušetřily. Je to správné?

Pro každý subjekt je důležité, aby pojištění pokrývalo rizika, která jej ohrožují a v tomto pohledu by mělo být pojištění ušité na míru. Nelze jednoduše převzít  podmínky některé z pojišťoven. Mnohdy jsou mezi pojišťovnami, zejména pokud jde o některé výluky, uvedené v pojistných podmínkách, velké rozdíly a také možnosti pojistit konkrétní rizika se liší. Specifikace rozsahu pojištění a požadavky by měly být přesně popsány v zadání veřejné zakázky. Zde může být rada pojišťovacího makléře velmi cenná. Nevím proč si někdo myslí nebo je přesvědčený, že když nevyužívá makléře, získá nižší cenu? Praxe ukazuje, že mnohdy opak je pravdou. Co může být nižší, je kvalita. Tím se samozřejmě nechci dotknout dobře míněného postupu či rozhodnutí jakéhokoliv subjektu.


*Co očekáváte v roce 2012 – jste pesimista, nebo optimista?

Přiznám se, že jsem povahou všeobecně velký optimista. Stále se hovoří o nadcházející krizi, panuje názor, že rok 2012 bude náročnější, než roky předešlé. Nejsem ekonom a není mně jasné, jak se bude ekonomická situace vyvíjet. Informace o krizi  možná vedou lidi k tomu, aby se na předpokládanou obtížnější situaci připravili, třeba více šetřili, více pracovali a také se zamýšleli nad skutečnými hodnotami a ty si více chránili. Takže vidíte, že pro mě je i informace o krizi v určitém pohledu inspirace a náboj.

Pokud mohu čtenářům něco popřát do roku 2012, tak je to  především pevné zdraví. Přeji také dobrou náladu a pozitivní energii.


Děkuji vám za rozhovor.

Dagmar Šístková




Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články