Slavia Pojišťovna: byla, je a bude


			Slavia Pojišťovna: byla, je a bude
28.4.2008 Rozhovory

 

" Nabídka mnohonásobně převyšuje poptávku, takže mnohé pojišťovny jsou ochotné jít až na dumpingové ceny. Dokazují to celková čísla: i přesto, že roste počet pojištěných klientů, trh jako celek roste jen minimálně. "

Slavia Pojišťovna je těsně spojena s počátky pojišťovnictví v Čechách. Základy pojišťovny byly položeny již v roce 1868, za vlády Rakousko – Uherské monarchie. Šlo o jednu z největších pojišťoven, která měla velmi dobrou pověst.

Činnost pojišťovny byla násilně přerušena po jejím znárodnění v roce 1945, kdy se zastavil přirozený vývoj pojišťovnictví v celém Československu. V devadesátých letech, když skončil monopol České pojišťovny, obnovila svoji činnost i Pojišťovna Slavia. Do světa pojišťovnictví se opět vrátil obraz Alfonse Muchy, vytvořený právě pro Pojišťovnu Slavia.

V archivech se ale našly i další obrázky, které dokumentovaly finančně pojišťovací byznys. Některé z nich jsou velice milé, i když by většině z nás vyvolaly úsměv na tváři. Je v nich totiž půvab a krása toho, jak jednoduše naši předkové dokázali pojmenovat to, co chtěli říci. A také, jak příjemně, vkusně a neagresivně dokázali udělat to, čemu dnes říkáme reklama. (I když to ještě čistá reklama nebyla).

 

*Jaké produkty tehdy pojišťovna nabízela?

Především to bylo pojištění na ochranu majetku. Byla tu však i některá velmi zajímavá pojištění. Tak například to byla pojistka proti dešti pro různé společenské a kulturní akce, nebo i dovolené. Pokud takovou událost překazil déšť, pojišťovna vyplatila pojistné plnění.

Z pečlivých zápisů, které se o těchto událostech vedly, jsme se dočetli, jak byl přednosta pojišťovny odměněn za to, že vykonával spolehlivě službu a houževnatě pracoval. To vše bylo psáno jazykem, který pro nás zní trochu archaicky, ale má své kouzlo. Uvádím to proto, jak byl tehdy ten byznys milý a příjemný.

 

*Pokud vím, Pojišťovna Slavia po válce zmizela z trhu. Lépe řečeno, musela zmizet.

Ano, pojišťovna v poválečném období z trhu zmizela a její činnost byla obnovena až po transformaci ekonomiky Obnovili ji snad dokonce údajně vzdálení prasynovci původního vlastníka. Samozřejmě až v době, kdy byl zrušen monopol České pojišťovny. V té době byla založena novodobá Pojišťovna Slavia. Podnikala však v pojišťovnictví jen velmi okrajově a myslím si, že vůbec nevyužívala svého potenciálu. V roce 2006 vstoupil do pojišťovny nový silný akcionář z finanční skupiny SPGroup. Ta je známa nejen je z finanční oblasti, ale především z oblasti developerských projektů, realitní činnosti a také průmyslového podnikání. Při našem podnikání v pojišťovnictví využíváme právě těch tradic, které z podstatné části zavál čas. Ale některé z nich stále ještě žijí - dokazují to smaltované tabulky na domech s nápisem Pojistila Banka Slavia. V historické době byl přesný název pojišťovny: Vzájemně pojišťovací banka Slavia. Smaltované tabulky jsou stylové stejně jako jsou stylové Muchovy malby, které pojišťovnu od jejího vzniku provázely. Mnozí lidé si díky tomu na pojišťovnu určitě vzpomenou.

 

*Dobře se to poslouchá. Ale jsem přesvědčena o tom, že najít si nové místo na trhu bylo asi dost složité. Je tomu tak?

Nejen že bylo, ale ono to stále je složité. To proto, že trh je v podstatě rozdělen. Nabídka pojistných produktů výrazně převyšuje poptávku. Je třeba hledat místa, kde jsou přece jen nějaké mezery na trhu a tam se prosazovat.

Skupina kolem SPGroup kupovala Pojišťovnu Slavia právě proto, že má pojišťovací licenci a nebylo tedy třeba pojišťovnu budovat na zelené louce.

Naším střednědobým strategickým cílem je připravit pojišťovnu na zdravotní reformu. Komerční zdravotní připojištění bude jednou ze součástí systému zdravotního pojištění. Tak to funguje v celém světě a ani my se tomu nevyhneme.

Včera jsme tu například měli partnery ze Švýcarska a část naší debaty jsme věnovali právě zdravotnímu pojištění. Mohu vás ubezpečit, že účast Švýcarů, jednoho z nejbohatších národů na tomto kontinentu, je nesrovnatelně vyšší než jsou částky, na kterých začala jakási naše, česká "reforma". Myslím si, že pokud jde o naše občany, byly jejich reakce v některých případech na tento krok nepřiměřené. Mimochodem jsem nikdy nezaslechl, že by si někdo stěžoval, že nemá na krabičku cigaret. Člověk se má přece na těchto věcech podílet, má se "omočit" v každém svém problému a má se snažit a být motivován k tomu, aby náklady související s řešením svých problémů minimalizoval.

Ale zpátky k pojištění. Reforma zdravotnictví se připravuje a dříve nebo později musí přijít. Naše pojišťovna se chce této reformy zúčastnit a je připravena stát se významnou komerční zdravotní pojišťovnou. K tomu je však třeba splnit několik předpokladů.

 

*Jaké to jsou?

Jedním z nich je, že v povědomí našich občanů bude Slavia Pojišťovna známa jako dobře fungující a bezpečný finanční-pojišťovací ústav. Nelze jenom navazovat na tradice 19. století, ale je třeba budovat novodobou tradici tohoto pojišťovacího ústavu. V praxi to neznamená nic jiného, než velmi pečlivě a trpělivě hledat nové klienty a budovat s nimi svůj vztah. Přicházet na trh s produkty, které jsou obvykle na pokraji zájmu velkých pojišťovacích institucí a nejsou pro ně tak lukrativní.

Spolupracovat se zprostředkovateli a jejich prostřednictvím naše produkty nabízet na pojistném trhu.

Není to krátkodobý proces. Chce to vytrvalost a houževnatost. Ale to všechno nakonec přinese své plody. Víme, že naše výsledky v porovnání s rozměry pojistného trhu, který dosahuje 130 miliard korun, nejsou nijak ohromné. Na druhé straně si je třeba uvědomit, že každý pojišťovací ústav jednou začínal od nuly.

Důležité je, jaká jsou tempa růstu, jaké ambice a jaké jsou reálné předpoklady. My jsme za loňský rok vyrostli o 60 %. Předpokládáme, že v letošním roce vyrosteme o dalších 100 %. V číslech to znamená, že objem předepsaného pojistného dosáhne 200 miliónů korun a bude o nás větší povědomost na pojistném trhu. Naše pověst tak bude na míle vzdálena té, která byla před dvěma lety.

Náš obchodní cíl je, ve zkratce řečeno, za 5 let 5 miliard předepsaného pojistného.

 

*To není zas tak málo.

Není, ovšem předpokladem je realizace reformy zdravotnictví, o které rozhodně nepochybujeme. Každá vláda bude pod tlakem, ať bude vládnout kdokoliv.

Nechci snižovat problematiku invalidních , bezmocných a přestárlých lidí., Těm v současné situaci stát pomáhá a činit tak musí. Současně je ale všeobecně známo, že toho, co je zadarmo, si většinou lidé neváží. Například ve Švýcarsku za dítě již od narození platí zdravotní pojištění rodiče. Všichni si platí pojištění sami. Mohou si vybrat, jaké chtějí programy, a podle toho si to zaplatí. I z toho vyplývá, že spoluúčast pacienta a zavedení zdravotního připojištění nepochybně přijde. Strategickým cílem pojišťovny Slavia je stát se významným účastníkem na tomto trhu. Naším úkolem je vytvořit novou image, navazující na historické tradice, vytvořit dobře fungující, bezpečný pojišťovací ústav.

 

*Takovým předstupínkem je zdravotní pojištění zahraničních pracovníků u nás, je tomu tak?

Nabízíme pojištění neodkladné péče cizinců, které je nezbytné k tomu, aby získali potřebné doklady od cizinecké police. Tam je toto pojištění nutnou podmínkou. Oni musí předložit doklad, že jsou pro případ náhlé neodkladné péče pojištěni. Jsme jedna z mála pojišťoven, která toto pojištění nabízí.

Je s podivem, že mnozí Ukrajinci si přivezou z domova potvrzení o jakési "strachovce" a cizinecká policie takové potvrzení akceptuje. To často končí tak, že v případě nutné zdravotní péče takové osoby zdravotnické zařízení pomoc odmítnout nemůže, ale vznikají velké nedobytné pohledávky, které ve svém důsledku musí zaplatit domácí občané – pojištěnci.

 

*Nabízíte také pojištění měst a obcí. Jak jste s tímto produktem úspěšní?

Nabízíme klasické pojištění majetku a obecné odpovědnosti, jakou je například odpovědnost za škodu vzniklé z držby majetku. Když to řeknu zjednodušeně, tak někomu spadne z radnice květináč na hlavu. Tato odpovědnost je úplně stejná, ať jde o objekt nějaké firmy, nebo města. Pro municipality je ale důležité pojištění pro případ finanční škody, vyplývající z odpovědnosti za škodu vzniklou jinému v souvislosti činností obce. Pojištění se vztahuje i na odpovědnost za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem.

 

*Vysvětlete, prosím, co se za tím skrývá.

Zastupitelstvo, respektive stavební úřad může například vydat nesprávné rozhodnutí. Následně se pak někdo odvolá s tím, že mu v důsledku toho vznikla škoda. Tuto žalobu může postižený podat k soudu. Soud je ten oprávněný orgán, který rozhodne, zda někomu skutečně škoda vznikla či nikoliv. Pokud ano, je obec povinna škodu nahradit.

A právě pojištění odpovědnosti by mělo tuto finanční škodu pokrýt. Příkladem může být případ chlapce, který se na Havlíčkobrodsku topil. Ridiče vymáhají náhradu a škola, které vznikla finanční škoda, peníze nemá. V této souvislosti vzniká otázka: může jít škola do bankrotu? Samozřejmě, že může…

Ale co potom? Kam by pak chodili děti do školy? Zastupitelstvu tedy stejně nezbude nic jiného, než za školu finanční škodu uhradit.

Poučení, které z toho plyne, je, že je dobré pro školu uzavřít pojištění odpovědnosti. Nehoda se přece může stát …A právě k tomu slouží pojištění.

 

*Roste právní povědomí, že takové pojištění se může hodit?

Roste, a je to vidět na případu nemocnic. Stoupá počet žalob a finanční nároky pacientů jsou nemalé. Hrozí, že pokud soudy dají za pravdu pacientům, dostanou se nemocnice do těžké finanční situace. Samy vidí, že jediným řešením je v tomto případě pojištění.

 

*Jak je to s cenami pojištění?

Nabídka mnohonásobně převyšuje poptávku, takže mnohé pojišťovny jsou ochotné jít až na dumpingové ceny. Dokazují to celková čísla: i přesto, že roste počet pojištěných klientů, trh jako celek roste jen minimálně.

Tato situace se nelíbí našim partnerům – zajišťovnám, od nichž si kupujeme pojištění. Z tohoto pohledu vývoj trhu není zcela zdravý.

 

*Jak vycházíte s makléři? Máte s nimi dobré zkušenosti?

Jsme na nich zcela závislí, protože máme jen centrálu, ale žádné pobočky. Jediné dvě přepážky máme v Revoluční ulici. Aktivní obchodní práci děláme prostřednictvím makléřů a zprostředkovatelů. V řadě případů se nám podařilo vybudovat výborné obchodní vztahy. Ty jsou založeny na rychlé a profesionální reakci na poptávky makléřů a samozřejmě také na kvalitní a rovněž rychlé a profesionální likvidaci škod.


Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články