Britská pojišťovna přichází s pojištěním pro autonomní vozy


			Britská pojišťovna přichází s pojištěním pro autonomní vozy
15.6.2016 Produkty, Technologie

Britská pojišťovací společnost Adrian Flux přišla s pojištěním samořídících vozů. V případě, že dojde k napadení vozu počítačovými hackery, nebo chyba softwaru zapříčiní kolizi, vyplatí majiteli náhradu škody.

Velká Británie a její metropole Londýn, jsou nové technologii samořídících aut velmi nakloněni. Londýnský starosta Sadiq Khan, nedávno nabídl své město firmám jako Google a Tesla pro testování jejich samoříditelných automobilových prototypů. To, jestli novým produktem Adrian Flux vyšel vstříc politickým zájmům nebo k jeho vývoji došlo v rámci čistě interního rozhodnutí, není důležité. Podstatný je fakt, že tato společnost je jedna z prvních na světě, která se rozhodla vytvořit produkt pro zatím nepříliš probádaný trh.

Nový produkt „Driverless car insurance“, tedy pojištění autonomních vozidel, chrání jeho uživatele převážně proti softwarovým chybám, které výrobce včas neodstraní, případně pokud třetí osoba využije jejich slabých míst a automobil ovládne na dálku.

Škoda bude pojišťovnou uhrazena, pokud:

  1. Dojde k selhání aktualizací nebo bezpečnostních ovladačů samořídících systémů, firewallu, elektronické navigace a plánovacích systémů. Uživatel přitom musí splnit podmínku pojišťovny a všechny nové aktualizace instalovat do 24 hodin od jejich vydání výrobcem.
  2. Pokud dojde ke škodě z důvodu selhání satelitů či jejich výpadku, jenž ovlivní navigační systémy. Dojde-li k výpadku navigačních systémů výrobce, případně k jejich softwarové chybě.
  3. Pojistka kryje i situaci, při které řidič zasáhne do řízení a vyhne se tak kolizi, která by následovala při využití automatického systému a způsobí tím škodu na vozidle nebo softwaru.
  4. A rovněž v případě, kdy je auto ovládnuto třetí osobou, hackerem, a byla tím způsobena škoda vám, nebo automobilu.

Velkým tématem při použití této technologie je odpovědnost. Každý výrobce se s ní vypořádává zatím různě. Například automobilka Volvo prohlásila, že veškeré škody, které způsobí její auta, zaplatí ze svého. Ostatní výrobci však konečnou podobu odpovědnosti stále vyvíjí. Může totiž dojít k případům, kdy škodu způsobí vadná mechanika, jindy ji zapříčiní vadný software. Stále tedy není jasné, za kým odpovědnost půjde.

Odpověď na otázku odpovědnosti popsal Adrian Flux takto: „Odpovědnost záleží na mnoha faktorech. Na druhu automobilu, na jeho podmínkách použití, na řidičově pozornosti a zkušenostech, povrchu silnice, ostatních dopravních prostředcích okolo automobilu a lidí okolo automobilu. Na základě těchto faktorů je určena konečná odpovědnost.

Pojišťovna také upozorňuje své klienty, že způsob, jakým byla pojistka navržena předpokládá, že řidič bude vždy schopný převzít kontrolu nad vozem v kterémkoli okamžiku cesty. Takže řidič nemůže zapnout autopilota a zdřímnout si za volantem. Zároveň v podmínkách klient podepisuje prohlášení, že bude vždy software svého auta udržovat aktualizovaný a veškeré nové aktualizace nainstaluje do 24 hodin od jejich vydání výrobcem.

Kompletní znění pojistných podmínek naleznete zde.

Více o produktu se můžete dozvědět na stránkách Adrian Flux.

 

Zdroj: oPojištění.cz, Adrian Flux

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články