Škody, způsobené nepojištěnými vozidly, dosahují ročně objemu půl miliardy korun. Z Garančního fondu je vypláceno cca 300 miliónů. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích stále roste, v průměru je to přes 30 %. Ze 70 % to prostřednictvím garančního fondu stále financují klienti pojišťoven.
Nárok na úhradu příspěvku za každý den provozování nepojištěného vozidla vzniká prvním dnem neexistence pojištění u provozovaného vozidla.
Výši příspěvku pro jednotlivé druhy vozidel stanoví zákon. Příspěvek za nepojištěné období je tvořen počtem dní krát sazba. Přičítají se náklady na vymáhání. Pozor! Příspěvek do garančního fondu v žádném případě nenahrazuje pojištění.
Nejméně přispívá majitel malého motocyklu (20 korun denně, týdně 140 Kč, měsíčně 600 Kč. U automobilu do 1 850 ccm je to denně 50 Kč, měsíčně 1500 Kč. „Nejdražší“ je autobus, ten přijde zapomnětlivého majitele na 4 800 Kč měsíčně.
Sankce za přestupky nejsou malé. Pokuta za provozování vozidla bez pojištění (od 1.6. 2008) se pohybuje od 5 000 Kč do 40 000 Kč. Postih za neodevzdání SPZ „do depozita“ přijde od 2500 Kč do 20 000 Kč.
Za nepředložení zelené karty je pokuta od 1500 Kč do 3 000 Kč.
Cílem opatření je, aby se neplatiči povinného ručení podíleli na financování garančního fondu ČKP. To by mělo zabrzdit tempo růstu výplat z Garančního fondu.
DŠ
Komentáře
Přidat komentář