Toyota a Nissan stahují 6,5 milionů aut zpět do servisů. Do hry vstupuje pojištění stažení výrobku z


			Toyota a Nissan stahují 6,5 milionů aut zpět do servisů. Do hry vstupuje pojištění stažení výrobku z
21.5.2015 Produkty

V minulém týdnu jsme se mohli v tisku dočíst o velkém problému japonských automobilek Toyota a Nissan, které v důsledku vadných airbagů, musely stáhnout velké množství automobilů zpět do autoservisů. Náklady budou jistě astronomické, a automobilky budou peníze vymáhat od dodavatele vadného výrobku. Ten by měl být kryt pojištěním pro případ stažení výrobku z trhu.

Hlavní důvodem výměny jsou vadné nafukovače airbagů od firmy Takata, které mohou řidiče usmrtit i při nepříliš vážné dopravní nehodě. Například společnost Honda bude své vozy stahovat rovněž, neboť v nich v důsledku použití stejných airbagů zemřelo již šest lidí. Podle posledních zpráv společnost Takata vyrobila a prodala 37 milionů těchto vadných airbagů.

Je jisté, že náklady na výměnu se vyšplhají do astronomických částek. A po společnosti Takata budou automobilky žádat náhradu škody. Právě před takovými  riziky, však dodavatelské firmy kryje pojištění stažení výrobku z trhu. V jakých částkách se pohybují pojistné limity a jak probíhá vyhodnocování rizik, jsme se zeptali Terezy Loffelmannové, upisovatelky z  ACE European Group Ltd

Pojistné limity pro stažení výrobku z trhu se u nás v České republice pohybují průměrně okolo sta milionů korun, ze zahraničí však máme zkušenosti s poskytováním pojistné kapacity mnohonásobně vyšší,“ uvedla Tereza Loffelmannová. Stanovování rizika a spolu s ním i pojistné částky, přitom není nijak jednoduché. „Důležité je vědět o jaký výrobek se jedná a jak náročná je jeho případná výměna. Dále  záleží na velikosti a počtu dodávek výrobku od jedné šarže, množství odběratelů, značení jednotlivých výrobků a možnosti jejich dohledatelnosti. Jednoduše lze říci, že nejhorší situací pro stažení výrobku z trhu jsou malé neznačené komponenty, které jsou dodávány ve velkých šaržích několika odběratelům, přičemž tyto výrobky jsou součástí složitějších  celků a jejich demontování a výměna jsou finančně velmi náročné. Pokud navíc výrobce vadného komponentu nemá aplikován dobrý systém řízení kvality, je stažení výrobku téměř nekontrolovatelné,“ komentuje Tereza Loffelmannová.

Podle zkušeností ACE, náklady spojené se stažením výrobku neustále rostou a pojišťovna pozoruje též větší četnost stahování výrobků. „Rostoucího trendu si lze všimnout i díky častěji objevujícím se oznámením v tisku o tom, že automobilky svolávají automobily do servisů. Náklady spojené se stahováním se mohou snadno vyšplhat do výše stovek milionů korun,“ uvedla Tereza Loffelmannová za ACE European Group

Od pojišťoven, zaměřujících se na tento produkt, se očekává, že zaměstnávají odborníky se zkušenostmi přímo z výrobních závodů, kteří přesně znají zavedené postupy a technologie. Předpokladem je jejich znalost jednotlivých komponent a výrobků, znalost náročnosti jejich výměny a případné možnosti zmírnění následků stahování z trhu. Můžeme tedy zatím jen čekat, na vyčíslení konečné částky, kterou bude muset společnost Takata, respektive její pojistitel, automobilkám zaplatit. Otázka je, zda bude výše plnění v takovém rozsáhlém vypořádání dostatečná.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články