Anketa osobností trhu: Jak se pojišťovnictví pere s pandemií koronaviru?


			Anketa osobností trhu: Jak se pojišťovnictví pere s pandemií koronaviru?
26.2.2021 Pojistný trh, Zdraví

Jaký byl průběh uplynulého roku optikou pojistného trhu a jaké budou klíčové momenty roku 2021? Přečtěte si názory významných osobností českého pojišťovnictví.

Pojišťovnictví reflektuje situaci v celé společnosti. Proto i pro nás byl rok 2020 obdobím nečekaných zkoušek. Naší velkou výhodou bylo, že jsme fungovali i v nouzovém stavu a pojišťovnictví nebylo “vypnuté“ jako některé jiné obory. I tak jsme se museli naučit rychle v celém svém spektru činností pracovat na dálku a digitálně prakticky bez přímého kontaktu se zákazníkem. Služby musely bezchybně fungovat i v době, kdy byli zaměstnanci na „home office“. Na druhou stranu pobočky fungovaly tam, kde zákazníci osobní pomoc potřebovali.

Karel Waisser 2

Jsem rád, že jsme to zvládli, a to jak na jaře, tak i na podzim a znova nyní na začátku roku 2021. Ale to je jen jedna stránka celé věci. Ta druhá je, že jako finanční instituce jsme závislí na tom, jak se bude dařit celému hospodářství.

Pozorujeme zpomalení růstu pojistného trhu. Tento sekundární dopad bude navíc rozložený do podstatně delšího časového období. Úpadky cestovních kanceláří, zmenšení množství podnikatelských subjektů, menší množství registrovaných vozidel. To jsou věci, na které se musíme pro následující měsíce připravit. Ale věřím, že i toto zvládneme obdobně, jako jsme zvládli rychlý přechod do režimu „on-line“.

Karel Waisser
Generální ředitel Slavia pojišťovny


Mohlo by vás zajímat: Vakcína jako hlavní motor globálního ekonomického růstu v druhé polovině roku


Zásah koronaviru je ohromně ničivý, globální a všezasahující. Nikdo si to neuměl představit. Vůbec nikdo. Opravdu to připomíná béčkový hollywoodský film. Realita je však možná ještě tvrdší, než si vůbec kdy hollywoodští scenáristé dokázali představit. Žijeme v bezprecedentní době. Většina z nás s obdobnou situací nemá žádnou historickou zkušenost. A i ti, co obdobné krize někdy v minulosti zažili, mluví o naprosto nesrovnatelném a nepredikovatelném vývoji. Ale nedá se nic dělat. Život v pandemii se musíme naučit chtě nechtě zvládnout. Nejvýznamněji byl postižen segment cestovního pojištění. Zde jsou dopady opravdu dramatické a propad obchodu je veliký. Lidé zkrátka a dobře přestali cestovat, a to se v tomto produktu projevilo nebývale rychle. »Cestovko« je optikou pojistného trhu jednou z prvních a regulérních obětí tohoto viru.

Spirakus anketa

Co se týče dalších oblastí, jako jsou například majetkového pojištění nebo pojištění vozidel, tak ty naštěstí tak zásadně postiženy nebyly. Zatím… Už dnes je však jasné, že se tomu nevyhneme. Pojišťovnictví má totiž velkou setrvačnost a předpokládám, že se pandemie ve výsledcích významně projeví v následujících letech. 

A když se podíváme na obdobné krize – čímž mám na mysli ekonomickou krizi před deseti lety nebo kupříkladu asijskou finanční krizi z roku 1997, tak můžeme konkrétně mluvit o ročním zpoždění. Smlouvy totiž bývají většinou uzavřeny právě na rok a v jakékoli krizi se při obnově smluv pojistky zasažených klientů redukují nebo případně zcela ukončují. Ale to není zdaleka vše, co pojišťovnictví čeká. Už dnes vidíme, že obchodníci omezují zásoby všeho druhu, dojde tedy k omezení smluv navázaných na pojištění hodnot. U řady firem se snížil obrat, takže budou nominálně sníženy pojistky, které jsou spojeny s odpovědností za škodu.

A obdobně bude zasaženo také životní pojištění. Ať už se jedná o samotný způsob sjednávání produktu, protože v životku je osobní kontakt zcela klíčový a nenahraditelný, anebo o finanční možnosti samotných klientů, kteří se vlivem pandemie dostávají do velkých ekonomických potíží, kdy zcela nečekaně přišli o svůj byznys nebo o zaměstnání. Jak už jsem zmínil, to se nepochybně promítne do obnovy smluv nebo rovnou do nového obchodu. Na druhou stranu se nepochybně objeví obory, které čeká rychlý růst. E-commerce, IT obory, digitální společnosti. To jsou už dnes vítězové krize, což pak bude souviset i s rostoucími nabídkami pojištění v těchto oblastech. Otázka je, zdali bude pojišťovnictví po konci pandemie celkově počítat spíše ztráty, nebo zisky. Je docela dobře možné, že trh ve výsledku zůstane někde uprostřed na nule.

Ivan Špirakus
Generální ředitel společnosti INSIA


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Pandemie jako hollywoodský film. Nové zkoušky zkvalitní trh


Pavel Řehák, autor Pavel HorákPojišťovnictví pošlo stejně jako mnoho dalších odvětví velkou zkouškou a zvládlo ji velmi dobře. I když na některé hráče bude mít COVID větší a někdy i zásadní dopad, většina pojišťoven prošla touto krizí zatím bezpečně, dokázaly se o klienty postarat a finančně jsou stabilní.

Do roku 2021 bude důležité, aby všechny pojišťovny fungovaly zodpovědně a zajistily dlouhodobou postačitelnost pojistného, protože inflace škod je vysoká a bez ohledu na krizi neustále tlačí na výši pojistných plnění.

V Directu vnímáme potom krizi jako příležitost. Je to příležitost ještě víc posílit kvalitu služeb a produktů pro klienty, být jim blíž, když to potřebují a reálně jim pomáhat. A o to se budeme snažit v dalších letech ještě intenzivněji.

Pavel Řehák
Předseda představenstva Direct pojišťovny


Mohlo by vás zajímat: Parametrické pojištění a jeho přednosti


Na počátku loňského roku jsme si všichni mysleli, že budeme v ČPP hlavně slavit, respektive si připomínat čtvrtstoletí působení naší pojišťovny na trhu. Nakonec všechno převážily úplně jiné události, které nikdo z nás nepředpokládal. Koronavirová pandemie samozřejmě ovlivnila úplně všechno v zemi, nás nevyjímaje. Můžu říct, že jsme se s tím jako pojišťovna popasovali velmi dobře. Jen to ukazuje, že když se jako Češi ocitneme ve stresových situacích, tak se dokážeme semknout a fungujeme i v těžkých dobách.

Rok 2020 byl pro ČPP úspěšnější než ten minulý, a to i navzdory koronaviru. Je to právě díky tomu, že se nám podařilo si s celou pandemií rychle a efektivně poradit, a přijatá omezení měla pak jen minimální vliv na chod a fungování celé pojišťovny.Besperát anketa Celkový předpis pojistného v loňském roce přesáhne u nás 11 miliard korun a splníme všechny plány, které jsme si nastavili. Úspěšný rok potvrzují nejen naše obchodní výsledky, ale i četná ocenění našich produktů a služeb, které jsme získali v uznávaných anketách.

Kupříkladu v soutěži Nejlepší pojišťovna 2020 jsme bodovali hned třikrát a získali zlatou medaili v kategorii Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovna 2020. V dalších kategoriích jsme přidali stříbro a bronz. Úspěchy jsme slavili i v makléřské anketě Pojišťovna roku 2019–2020. V letošním, 20. ročníku jsme získali ocenění ve čtyřech z pěti vyhlašovaných kategorií. Co se týká aktuálního roku, jsem již opatrnější. Jsem sice optimista, ale zůstávám raději při zemi.

Původně jsem si na počátku o celé covidové epidemii myslel, že ji hravě zvládneme, nyní říkám, že se s ní musíme naučit žít. A to se týká i systému řízení a fungování společnosti. Již nyní vidíme, že do budoucna nebude nutné, aby se všichni zaměstnanci vrátili nastálo zase zpátky do svých kanceláří. Budeme stabilně využívat onu kombinaci práce v kanceláři a práce z domova. A to se pozitivně odrazí i v provozních nákladech společnosti. A jak to kde nastavíme, bude záležet na konkrétním útvaru pojišťovny a potřebách samotných zaměstnanců. Někde může být větší podíl práce z domova, jinde naopak zase menší. Nyní se to akorát učíme vybalancovat tak, aby zprostředkovatelé ani klienti nepoznali žádný rozdíl ve fungování pojišťovny.

Jaroslav Besperát
Předseda představenstva České podnikatelské pojišťovny


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Klimatické dilema pojišťoven


Loňský rok znamenal pro mnohá odvětví byznysu, ale i soukromé životy každého z nás, obrovské množství výzev. Setkali jsme se se situací, o níž do té doby téměř nikdo nevěřil, že může reálně nastat. Nejen pandemie samotná zasáhla každého z nás, ale i vše, co se kolem ní samotné dělo. Setkali jsme se s nečekaným a každý z nás čelil této situaci jinak.Zdeněk Prchlík Starr Companies 2021 

Někdo se chopil příležitosti a jiný zase díky omezením ztratil šanci se realizovat v tom, co do té doby dělal a musel začít hledat cesty, jak z toho ven. Věřím, že v letošním roce uvidíme, sice pomalý, ale snad postupný návrat k tomu, co se dá označit jako normální stav. Pro skupinu STARR INSURANCE COMPANIES, jehož je součástí i česká pobočka Starr Europe Insurance Limited, byl loňský rok velmi úspěšný.

Celkové předepsané pojistné vzrostlo během roku 2020 z 5,3 mld. USD na 6,8 mld. USD, pro českou pobočku to byl první rok své existence, předtím jsme zde působili na bázi FOS, a i když byla pobočka zřízena v březnu, kdy už většina z nás myslela, co se bude dít v souvislosti s nastupující pandemií, podařilo se nám udělat kus práce a věřím, že na ni úspěšně navážeme i v tomto roce. Přeji všem, aby dokázali zvládnout vše hlavně s pevným zdravím, a to nejen fyzickým, ale také psychickým. 

Zdenek Prchlik
Country Manager, Czech Republic, STARR Companies


Mohlo by vás zajímat: Německo: Nové vzorové podmínky pojištění pro případ uzavření podniku


Bezesporu globální pandemie pojišťovací trh změní. Do jaké míry pozitivně či negativně, toť otázka. Jde o mimořádnou situaci, s níž se lidstvo za posledních sto let nesetkalo. Na jejím pozadí už nyní vyvstávají mnohé otázky ohledně nových nebo transformovaných rizik: vezměme namátkou třeba rizika hromadných bankrotů cestovních kanceláří nebo pojistitelnost přerušení provozu podniků z důvodu epidemie či pandemie. Mnohé záležitosti jsou kapacitně neřešitelné ani z pohledu silných pojišťoven, ale ani globálních gigantů mezi zajišťovnami. A to i toho důvodu, že významným hybatelem jsou politická rozhodnutí.

Martin Žáček 1V řadě oblastí tak bude potřebná angažovanost i států samotných. A samozřejmě jinak začínají uvažovat i lidé. Na pozadí reálné hrozby ztráty práce více myslí na zajištění svých finančních závazků nebo na pojištění pro případ nezaměstnanosti.

Více se řeší možnost připojištění pro ošetřování blízkých či krytí ošetření a repatriace v případě onemocnění covidem-19 v cestovním pojištění. Svět pojištění se změní, protože se změní pohled na rizika a mnohá rizika bude potřeba pokrýt nově. Vzhledem k obrovským dopadům, které mají, nebude ale snadné najít řešení k zabezpečení. Bude to tedy na celospolečenskou diskusi a hledání úplně nového přístupu, kde musí důsledně spolupracovat veřejný a soukromý sektor.

Pokud se zamyslím nad nejbližší budoucností našeho odvětví u nás a na Slovensku vzhledem k dalšímu vývoji výsledků pojišťoven, je potřeba počítat ale s tím, že naše podnikání je obor, který má vysokou setrvačnost a kde se tudíž poklesy ekonomické aktivity projeví s určitým zpožděním. A protože řada našich klientů se pochopitelně do obtíží dostala, lze předpokládat, že ve výsledcích pojišťoven se to objeví zejména letos a příští rok oslabením dynamiky růstu a v některých segmentech přetrvávajícím poklesem předepsaného pojistného.

Martin Žáček
Předseda představenstva a generální ředitel společnosti UNIQA


Mohlo by vás zajímat: Zklamání Insurance Europe: Přístup EIOPA k přezkumu S II nevede ke zlepšení  


Role pojišťoven se bude muset vyvíjet a současná pandemie COVID-19 ukazuje, jak důležité bude pro pojišťovací hráče nabízet mnohem víc než jen technickou pojistnou ochranu.

Robert Gauci UNIQA 2 2020

Zákazníci potřebují podporu a pomoc, aby zabránili vzniku rizik; jde o prevenci. Zákazníci také potřebují mít jednodušší život, pokud se něco stane: jde o servis a podporu. 

A v neposlední řadě musí mít k dispozici to nejlepší možné řešení přizpůsobené jejich skutečným potřebám; jde o modularitu a přizpůsobivost nabídek tak, aby jim plně vyhovovaly.

Stručně řečeno, současná krize bude tlačit na pojišťovny, aby se ve svých obchodních modelech vyvíjely, a vítězi se stanou ty společnosti, které budou schopné agilně inovovat svou nabídku, jak a co nabízejí, a budou naslouchat svým klientům, aby lépe porozuměli a předvídali jejich potřeby.

Robert Gauci
Generální ředitel AXA pojišťovny CZ a SK


Mohlo by vás zajímat: Existuje stále naděje na účinné a relativně rychlé řešení pandemické krize?


Jak pravil scénárista Woody Allen: „Pokud chcete rozesmát Boha, řekněte mu o svých plánech.“ Jedinou jistotou tak asi zůstává, že svět je neustálá změna, a pokud chceme žít a přežít, musíme se spojit a táhnout za jeden provaz. Je pravda, že globalizace šíření pandemie značně urychlila. Máme tu ale skvělé mozky a kapacity, které v neuvěřitelně krátkém čase vyprodukovaly vakcínu, kterou vnímám jako velké světlo na konci tunelu a velmi doufám v lepší časy. I když je ekonomika důležitá, jde tu hlavně o naše blízké a ty nejzranitelnější skupiny, které si už zaslouží klid a naději.

Ladislav Burián, CONTIN 2020

Celkově asi dojde k určité změně rovnováhy, paradoxně krize mnoha odvětvím prospívá a věřím, že pojišťovnictví bude jedním z nich. V těžkých dobách vždy stoupala potřeba lidí zajistit se proti rizikům. Pravděpodobně budou vznikat nové produkty a zcela jistě se urychlí digitalizace. Budou kladeny ještě větší požadavky na kybernetickou bezpečnost, na kvalitní komunikaci s klientem, která se nebude odehrávat jen „face to face“, ale přejde na různé další platformy. To se bude týkat i zajištění všech služeb kvalitními lidmi, kteří se budou pracovně učit fungovat ve světě, který se ke starému normálu, jak jej pamatujeme z přelomu let 2019 a 2020, asi již zcela nevrátí. Ve Vaší otázce jste použil slovo „dopady“, jelikož jsem povahou optimista, tak bych se vyjádřil místo k dopadům k „výzvám“. Jsme přesvědčeni, že služby kvalitní externí odborné likvidace budou vždy potřeba. Škody se dějí bez ohledu na vir a naším posláním je pomáhat lidem dávat věci do pořádku. Se svými kolegy v CONTINu jsme si vždycky zakládali na inovacích, rychlém a transparentním přístupu k šetřeným škodám a aktivní a vstřícné komunikaci.

Všechny uvedené atributy jsou i nadále klientem očekávány a změnilo se pouze prostředí, ve kterém naše služby nabízíme. V tomto smyslu je nezbytné hledat, učit se a využívat nové formy komunikace a používat moderní technologie, jež jsou v maximální míře pro klienta pohodlné, dostupné a bezpečné. Mám-li být ještě více konkrétní, tak jsme v roce 2020 výrazně změnili komunikaci s klientem, a to jak procesně, tak „polidštěním“ vedené komunikace. V oblasti řízení managementu škody jsme digitalizovali všechny interní postupy, máme tedy přehled o cca 15 klíčových parametrech na každé jedné škodě on-line. A jako naprostou nezbytnost v této pandemické době považuji využívání našich virtuálních prohlídek, které mají dosah i ke klientům, kteří jsou bohužel v karanténě, případně když řešíme škody v zahraničí.  

Ladislav Burián
Jednatel společnosti CONTIN


Mohlo by vás zajímat: Zklamání Insurance Europe: Přístup EIOPA k přezkumu S II nevede ke zlepšení  


Pandemie koronaviru je zásadní událostí, co se týče zdraví, nákladů či sociálních a hospodářských dopadů. Pojišťovnický sektor fungoval a poskytoval své služby i v této době a přitom se ze všech sil snažil chránit své klienty i zaměstnance. Ačkoliv měla krize obrovský vliv na pojistné události, investice a obchodní toky, správné řízení rizik a kapitálu vedlo k tomu, že náš sektor zůstane i nadále silný. Pojistitelé v celé Evropě činí kroky k podpoře svých klientů, společnosti jako takové i hospodářství, což zahrnuje vše od nabízení flexibility při platbě pojistného přes projevy dobré vůle ve smlouvách až po iniciování solidarity. Naše odvětví zůstává finančně odolné, vůči klientům odhodlané dostát svým slibům. Současně se ale všichni, pojišťovny nevyjímaje, budeme muset přizpůsobit novému normálu. Je těžké předvídat, jaké budou dlouhodobé následky krize. To bude záviset na mnoha faktorech, včetně délky trvání současné pandemie a rychlosti následného zotavení ekonomiky. Existují zásadní rozdíly mezi jednotlivými pojišťovnami a zeměmi.

Kroky pojistitelů vycházely z jimi nabízených produktů, z jejich finanční kapacity a z potřeb lokálních trhů. Odrážely také různé národní sociální systémy a odlišnosti v sociálním pojištění, v nezaměstnanosti a v systému veřejného zdravotnictví, které mohou na jednotlivých trzích vytvářet různé role pojistitelů. Jednotlivé země byly koronavirem zasaženy rozdílně; docházelo k různé míře omezení volného pohybu osob a vlády doporučovaly odlišná opatření, což pak ovlivňovalo jednání pojistitelů v rámci podpory.Olav Jones Insurance Europe 

Např. specifická iniciativa pojistitelů nabízejících pojištění motorových vozidel v zemi s platným omezením pohybu vozidel by nebyla vhodná na trhu podporujícím používání vlastních vozidel namísto prostředků veřejné dopravy. Obdobně je tomu u iniciativ pojistitelů poskytujících zdravotní pojištění, kdy jejich kroky odpovídají roli, kterou hraje pojistné odvětví na daném trhu. Každá pojišťovna se liší svou velikostí, rizikovým profilem, zasažeností koronavirem a dopady vycházejícími z omezení pohybu osob. Hlavní povinností každé pojišťovny je zajistit, aby dostála svým slibům, tzn. obezřetné řízení kapitálu především v době ekonomických turbulencí tak, aby nebyla ohrožena schopnost dostát současným ani budoucím smluvním závazkům vůči klientům.

Je důležité, aby činy solidární nad rámec smluvních závazků zůstaly dobrovolné a jednotliví pojistitelé mohli zohlednit daný trh, své klienty a okolnosti. Nyní musíme začít přemýšlet o nových řešeních. Pandemie ze své podstaty, především je-li doprovázena rozsáhlými vládními omezeními volného pohybu osob, vede ke vzniku pojistných událostí z celé řady sektorů najednou. Běžný model pojištění, kdy dochází k poolingu a diverzifikaci pojistných událostí mála jedinců a k jejich sdílení mezi velkým počtem pojištěných, v této situaci prostě nefunguje.

Z toho důvodu je jedině možné krýt riziko pandemie speciálními pojistnými smlouvami, které zahrnují konkrétní situace a mají definovaný rozsah pojištění. Celá řada neživotních pojistných smluv nekryje riziko pandemie, a proto není toto riziko součástí pojistného, nebyla na něj vytvářena rezerva ani nebylo zohledněno v tvorbě solventnostního kapitálu. Rozšíření stávajícího rozsahu pojištění nebo poskytování širšího, obecného krytí pandemických rizik tedy není pro samotné pojišťovny možné. Pro ilustraci uvedu příklad, proč tomu tak je: Stávající pojistné za přerušení provozu by se na některých trzích muselo vybírat přes sto let, aby pokrylo náklady na dvouměsíční přerušení provozu způsobené koronavirem. Události jako pandemie vyžadují společnou účast pojišťovnického sektoru a státu. Naše odvětví má zásadní znalosti, protože v minulosti již společně s vedením státu pracovalo na tvorbě funkčního a dostupného řešení pro ostatní velká a těžko pojistitelná rizika.

Olav Jones
Ředitel pro ekonomiku a finance v Insurance Europe

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články