InsurTech Lemonade přetváří pojistný trh v Evropě


			InsurTech Lemonade přetváří pojistný trh v Evropě

Už od roku 2019 se můžeme setkávat s mladou InsurTech americkou firmou Lemonade na našem kontinentu. V čem se liší její myšlení? Nyní odstartovala své aktivity i ve Velké Británii – nejprve v kooperaci s klasickou pojišťovnou Aviva.

Lemonade už od svého počátku pojímá pojištění jinak, a to z mnoha důvodů. V první řadě vychází z jednoduché úvahy, že počet klientů, kteří se cítí unaveni z tématu pojištění, bude do budoucna silně růst. Mají podle Lemonade už dost komplikovaných procesů, ustanovení vytištěných drobným písmem, dlouhých vázacích lhůt a někdy přestřeleného pojistného. A na ty se mladá společnost zaměřuje.


Mohlo by vás zajímat: Orgány dohledu a přístupy k řešení mezery v ochraně v případě pandemie


Samozřejmě není jedinou firmou, jež chce tento kmen zákazníků oslovit, a který rozmnožuje svými vlastními aktivitami. Ve hře je mnohem více InsurTech společností se smart nabídkami a hravými prvky usilujícími o to, aby téma pojištění bylo pro tyto přesycené skupiny klientů zase cool.

Jak reaguje tradiční pojištění

Odvětví klasického pojištění se, zjednodušeně a možná proto trochu nespravedlivě popsáno, dělí na tři hlavní skupiny:

Rezistentní: Ty společnosti, jež tvrdě trvají na všem, co jim v posledních desetiletích přineslo „žně“. Čeká je nejspíš zánik, protože nerozpoznaly, že nová pravidla hry nejsou už jednostranná, nýbrž že jsou tvořeny více zainteresovanými stranami. Jestliže rezistentní podniky jednou procitnou, bude pro ně příliš pozdě. Nebude už čas transformovat se ze staromódního rytmu do potřebné dynamiky.

Flexibilní: Tito pojistitelé pochopili znamení doby a své poznatky zapracovali do strategie. Modifikovali svoji nabídku a modely pojištění, digitalizují a kooperují s novými partnery: zčásti z řad InsurTechu, zčásti s bankami anebo s úplně jinými společnostmi z jiných odvětví. Mají dobrou šanci hrát v budoucnu roli, kterou by si přáli, protože spoluvytvářejí trh, zůstávají v centru dění aktivní.

Rafinovaní: Tato kategorie se chová ve své zemi tak, jako Rezistentní. Nic neměnit a dál se snažit vytěžit nejvíc, co to jde, obvyklým způsobem. V sousedních zemích ale tyto firmy buduji InsurTechy, testují nové technologie, digitální pojišťovací a cenové modely. Zkrátka zbrojí do budoucna. Jakmile se vyčerpají možnosti ve vlastní zemi, soustředí se na již vyzkoušená a osvědčená nová řešení a začnou nový život jako InsurTech. I takové společnosti mají dobrou šanci zůstat ve hře, i když budou asi o něco méně oblíbené než Flexibilní.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovny s „evropským penzijkem“ zatím váhají


Success story Lemonade

Od roku svého založení 2015 je Lemonade považována za úspěšný model podnikání, protože vnímá pojištění jinak. Samozřejmě bez papíru, digitálně, s jednoduchými procesy a se zapojením umělé inteligence. Pojištění musí být snadno a rychle uzavřeno na smartphonu nebo PC. Pojišťovna má být nákladově levná, podmínkami férová, bez dlouhých výpovědních lhůt a formalit. Samozřejmě škoda se hlásí rovněž digitálně a v mnoha případech je vyplacena v řádu sekund.

Pro klienta je vše nekomplikované a jednoduché. Chatbot Maya řídí nezbytné procesy, u nichž je vše zařízeno tak, že klient nemůže udělat nic špatně. S tímto ambiciózním přístupem vstoupila Lemonade na evropský trh v roce 2019. Motivovala zákazníky k tomu, aby zapomněli na všechny dosavadní zkušenosti s pojištěním a otestovali a zažili něco nového. Digitální tempo a nízké ceny. A klientů přivítali i průběžné vracení peněz: po odečtení nákladů a přiměřeného zisku i nákladů na zajištění a škody je zbytek darován. A podle prohlášení zástupců Lemonade nejde o malé částky.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Češi se ženou do ztráty


Dary jsou směřovány do dobročinných organizací a neziskovek. Klient si už na vstupu do pojištění určí, kam přesně si přeje přebytek poslat. Hlavními tématy, které Lemonade podporuje, jsou rovnost, klima, boj s chudobou.

Evropská cesta

Koncem roku 2019 odstartovala svoji jízdu Lemonade v Německu. Poté typický model přinesla na další trhy. Dnes je aktivní ve Francii, v Nizozemsku a od začátku října nyní i ve Velké Británii. I na úplně novém trhu nabídne Lemonade nejprve svůj hlavní produkt pojištění domácnosti. Přitom chce zůstat věrná svému příslibu: sjednání smlouvy a vyřízení škody on-line v řádu sekund.

Pojistná ochrana domácnosti za cenu od 4 liber měsíčně zahrnuje jednotlivé osobní předměty ve vybavení domácnosti klienta s krytím po celém světě do jednotlivé pojistné částky až 2 000 liber; celkové krytí může být dohodnuto až na 100 000 liber. Žádné poplatky za výpověď. Mobilní inventář a přístroje mohou být navíc pojištěny proti krádeži, ztrátě nebo nedbalostnímu poškození. Doplňkový program zahrnuje i rozsáhlou pojistnou ochranu.


Mohlo by vás zajímat: Allianz: Riziko požáru na moři roste s převáženými lithiovými bateriemi


Strategický partner

Lemonade přitom nemusí ve Velké Británii začínat od nuly. Při vstupu na pojistný trh jí pomáhá etablovaný pojistitel s tradicí a 325letou historií Aviva. Stejně jako na banky a FinTechy spoléhají pojišťovny v kooperaci na InsurTech, kde mohou dát dohromady své rozdílné silné stránky. Lemonade chce v Británii profitovat z bonusu za loajalitu poskytovaného Avivou, zatímco Aviva si do nabídky přidá digitální pojištění, které jí dosud chybělo.

Aviva patří ve Velké Británii k nejsilnějším subjektům na poli pojištění, správy aktiv a zabezpečení na penzi. Má četné mezinárodní aktivity v zemích na různých kontinentech, odkud se rekrutuje jejích 18,5 milionu zákazníků. Nová kooperace tak otvírá potenciál jak pro klasickou společnost, tak i InsurTech. Aviva přidá dynamické a trendy pojistné řešení, které zabrání odlivu zákazníků-digitálů a Lemonade získá kooperací nový perspektivní obchodní kanál s velkou základnou potenciálních klientů.

Podobný model spolupráce rovného s rovným by mohl mít do budoucna velkou šanci. Klasičtí pojistitelé mohou poskytnout velké kmeny klientů, jež potřebuje InsurTech k tomu, aby mohl zobchodovat své novinky. Zkrátka jedni mají to, co potřebují druzí, a naopak. Pokud budou tyto silné stránky chytře zkombinovány, mohou být vítězi obě strany.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články