Glosa Martina Podávky: Fotím, fotíš, fotíme…


			Glosa Martina Podávky: Fotím, fotíš, fotíme…
1.11.2019 Produkty

Digitalizace a dostupnost technologií má vliv na všechny části procesů ve financích, dělá je levnější a uživatelsky příjemnější. Výjimkou není ani kontrola vstupního stavu pojištěného vozidla v havarijním pojištění. Během posledních několika let jsme byli svědky evoluce i v této oblasti. Přečtěte si glosu Martina Podávky

Pravěk: čestné prohlášení

Ve světě bez chytrých telefonů a internetu měli poradci, pojišťovny a klienti jen málo možností. Možná pamatujete i dobu, kdy se vstupní prohlídka nedělala a byla z pohledu pojistitele nahrazena čestným prohlášením - nejčastěji poradce. V takovém případě poradce figuroval na pojistné smlouvě, podepisoval ji společně s klientem a část prohlášení byla věnována přímo jemu („Svým podpisem potvrzuji, že stav vozidla …“).

Smluvní povinností poradce bylo auto zkontrolovat, tedy být na místě. Tento systém lze opravdu označit jako prehistorický, nutil klienta či poradce kvůli uzavření pojistné smlouvy cestovat někam s autem. Poslední hřebíček do rakve mu zasadila možnost akceptace zaplacením, která ukončila přítomnost těch částí prohlášení na smlouvě, která se netýkala výlučně pojistníka (tedy toho, kdo svou platbou se vším souhlasí).


Mohlo by vás zajímat: Změna zdanění rezerv prošla třetím čtením. Byl porušen zákon?


Starověk: prohlídka technikem

Pojišťovny musely přijít s novým řešením, a tím byla prohlídka vozidla technikem. Není podstatné, zda se jednalo o zaměstnance pojišťovny (většinou z týmu likvidátorů), nebo externí firmu, která pro pojišťovnu službu zajištovala. Prohlídka technikem měla pro pojišťovny výhodu v důvěryhodnějším posouzení vstupního stavu vozidla. Zároveň ale také přinesla nevýhody. Náklady spojené s prohlídkou navyšují cenu pojistného, klient se musí na určité místo dostavit nebo musí být připraven v určitý čas na návštěvu technika na smluveném místě.

Středověk: manuál a e-mail

Z chytrých telefonů se mezitím staly špičkové kompaktní fotoaparáty a tlak na náklady pojišťoven měl jednoduché vyústění: místo focení externím či interním technikem začala být požadována sada fotografií po klientovi nebo po poradci.

Pojistitelé, kteří se vydali touto cestou, vypracovali „manuály“ k focení. Jsou v nich vzorové fotografie s popisem toho, co je třeba vyfotit. Typická sada se skládá ze čtyř fotografii vozidla (z každého rohu), motoru, předního skla, VINu, vnitřku vozidla (přístrojová deska, dveře), foto poškození, speciální výbavy a malého techničáku. Fotografie je třeba zaslat na předem danou e-mailovou adresu, následně je pojistitelem potvrzeno doručení a dostatečná kvalita.


Mohlo by vás zajímat: Martin Rotkovský: Hybatelem vývoje životního pojištění je demografie


Postup má mnoho výhod, zejména zrychlení a zjednodušení procesu, samotné fotografie nejsou jen „důkazem“ pro pojišťovnu, ale i pro pojistníka. Například nafocená zvláštní výbava pomůže v určení obvyklé ceny vozidla při totální škodě. Nevýhodou je, že proces nemusí být dostatečně intuitivní (v jedné ruce foťák, v druhé manuál) a může zatěžovat poradce. V mnoha případech klient nafotí auto sám, ale fotografie pak posílá poradci, ten je pak jen přeposílatelem do pojišťovny. To poradce stojí čas a zbytečně zvyšuje jeho odpovědnost (prodlení mezi nafocením a zasláním fotografií do pojišťovny, intervence chybných či scházejících fotografií atd.)

Novověk: aplikace s odesláním

Nevýhody zasílání fotografií na e-mail odstranila až možnost nativní mobilní aplikace. Již není třeba žádný „manuál“, aplikace sama provádí uživatele a informuje ho, jaké snímky je třeba pořídit. Zároveň aplikace snadno zkontroluje, že byly vyfoceny všechny potřebné snímky. Po nafocení lze kliknutím vše ihned odeslat anebo (pokud uživatel nemá či šetří mobilní data) se odloží odeslání až na okamžik, kdy bude dostupná wi-fi. Odpadá tak přeposílání na e-mail a klient je následně informován, že fotografie byly akceptovány a že (v závislosti na designu produktu) již neplatí navýšená spoluúčast do provedení a schválení fotoprohlídky.

Mobilní aplikace je tou nejjednodušší cestou k provedení prohlídky a pojišťovny budou postupně přicházet s tímto řešením. V současnosti aplikaci již nabízí:

  • Direct pojišťovna (Nafoť a jeď, pro poradce i klienty),
  • Česká pojišťovna (eObchodník, jen pro poradce),
  • ČPP (ČPP Connect, jen pro poradce),
  • ČSOB pojišťovna (ČSOB Poj Fotoasistent, jen pro poradce).
  • AXA (AXA Fotoobhlídky CZ)

Další tři pojišťovny zatím mobilní aplikaci nemají, ale umožňují zaslání fotografií na e-mail (resp. přes webový formulář). A tři další požadují fyzickou prohlídku technikem.

Překvapením pro mne bylo zjištění, že český trh trochu zaspal za slovenským. Krátce jsem prozkoumal obchody s aplikacemi a objevil hned 6 slovenských řešení:

  • AXA Obhliadky SK
  • Generali Obhliadka Vozidla
  • Onlia (patří pod Union poisťovňu)
  • Union havarijné poistenie
  • UNIQA obhliadky
  • Wüstenrot Slovensko Obhliadky

Aktualizace:

Když jsem se totmuto tématu věnoval déle, tak se ukázalo se, že i další pojišťovny mají aplikace a buď se s nimi na svých stránkách nechlubí nebo nejsou pro obě mobilní platformy. Doplňuji český seznam.

GENERALI https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.generali.glimanager
PVZP https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.pvzp.pojistovna
SLAVIA https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.oksystem.glbas.slavia

Martin Podávka
Člen představenstva
PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

RSS

Související články