Co se týče procentuálního vývoje, tak nejvíce rostly Pojišťovna VZP, pojišťovna Pillow a LeasePlan Insurance. Pojišťovna VZP rostla o 80 %, když v roce 2020 pojistila 33 456 vozidel, Pillow pojistila v roce 2020 21 157 vozidel, což je ve srovnání s rokem 2019, kdy u ní bylo pojištěno jen 7042 aut, nárůst o cca 200 %. A jen pro zajímavost – společnost LeasePlan Insurance měla růst 21 000 %, což však bylo způsobeno pojištěním 210 vozidel v roce 2020 ve srovnání s jedním jediným vykázaným autem ve statistikách ČKP za rok 2019.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Besperát: Navzdory krizi bude i rok 2021 úspěšný
Z tradičních hráčů na trhu se v tomto vysoce konkurenčním prostřední nejvíce dařilo pojišťovně Direct. U této společnosti má povinné ručení sjednáno 400 977 vozidel, což je o 50 557 (14,4 %) více, než tomu bylo před rokem. Ještě v roce 2016 mělo u Directu povinné ručení zhruba 140 tisíc vozidel, nyní, pět let poté, je to téměř třikrát víc. „Nebereme to jen jako číslo. Vidíme za tím 400 tisíc lidí, kteří nám dali důvěru, a nechceme je zklamat. Za posledních pět let, tedy od doby, kdy Direct vznikl, vzrostl náš podíl na trhu s povinným ručením nejvíc ze všech pojišťoven v České republice. Náš tržní podíl je nyní 4,68 %,“ říká mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje. Dařilo se i pojišťovně AXA , která aktuálně dokončuje své spojení s pojišťovnou UNIQA. U AXA má povinné ručení sjednáno 480 895 vozidel, pro srovnání před rokem to bylo 434 271 aut, což je růst o 10,7 %. Na pomyslné třetí příče se umístila Hasičská vzájemná pojišťovna, u té ČKP vykazuje růst 5,3 %.
Mohlo by vás zajímat: Martin Žáček a Robert Gauci: Jak probíhá spojení pojišťoven UNIQA a AXA?
„Počet pojištěných vozidel s platným povinným ručením i v roce 2020 pokračoval v růstu, když se navýšil proti 31. 12. 2019 celkem o 168 521 vozidel na aktuálních 8 575 203 vozidel s platným povinným ručením, což představuje cca 2% nárůst. Ve srovnání s předchozími ročníky ale vychází meziroční přírůstek pojištěných vozidel výrazně nižší, cca o třetinu vůči roku 2019 a téměř o polovinu vůči roku 2018, neboť za rok 2019 se počet pojištěných vozidel navýšil o 265 tisíc (růst o 3,3 %) a v roce 2018 dokonce o 308 tisíc (nárůst o 3,9 %). Důvodem snižující se dynamiky růstu počtu pojištěných vozidel je pokles prodeje vozidel v důsledku pandemie Covid-19,“ komentoval výsledky analytik ČKP Petr Jedlička.
V meziročním srovnání ztrácela v loňském roce nejvíce Generali Česká pojišťovna, u které je registrováno 2 307 611 vozidel. Pro srovnání v lednu 2020 mělo u GČP sjednáno povinné ručení 2 385 277 vozidel, což je pokles o 3,3 %. K procentuálnímu mírnému poklesu počtu pojištěných vozidel dochází také u Kooperativy, u které je aktuálně pojištěno 1 501 986 vozidel. Loni v lednu to bylo 1 531 186 aut a konkrétně jde o pokles 1,9 %.
Počet pojištěných vozidel v databázi ČKP (Roční srovnání) Zdroj ČKP:
Statistiky nehodovosti
Vlivem pandemie došlo na jaře 2020 ke krátkodobému poklesu škodních událostí, který se projevil jak u škod vzniklých v České republice, tak u zahraničních škod. U škod vzniklých v ČR byl zaznamenaný největší pokles ve srovnání se stejným měsícem předchozích let 2018 a 2019 (cca 33 %) během dubna a čtvrtinové poklesy nastaly také v březnu a květnu. V dalším období se již počty řešených škod výrazně nelišily od škod vzniklých ve stejném období předchozího roku. Navíc během nouzových stavů zdaleka nejméně klesly počty nehod vzniklých z důvodu nepřiměřené rychlosti nebo nesprávného předjíždění s potenciálně nejvíce tragickými následky.
Mohlo by vás zajímat: Allianz investuje do plynárenské sítě a sítí z optických vláken
Ceny povinného ručení
Navýšení objemu pojistného u povinného ručení v roce 2020 pokračovalo nižším tempem než v roce 2019, a to jak z důvodu nižšího růstu počtu pojištěných vozidel, tak i kvůli zpomalování růstu průměrného pojistného. Petr Jedlička vývoj povinného ručení komentuje takto: „Za rok 2020 se na celém kmeni povinného ručení odhaduje navyšování pojistného o 2,9 % na průměrné pojistné 3 066 Kč. Ve srovnání s růstem o 4,5 % v roce 2019 se jedná o výrazné zpomalení dynamiky růstu,“ a dále uvádí: „I nadále pokračuje dlouhodobé rozevírání nůžek mezi cenou pojistného a finanční náročností škod, kdy průměrná škoda na majetku narůstá o 6 % a růst nároků újmy na zdraví představuje 4,6 %. Růst pojistného proto zdaleka není tak intenzivní jako růst škod.“
Počet a objem řešených škod
Vývoj povinného ručení se za posledních několik let nesl ve znamení růstu počtu škod řešených právě z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Objem řešených případů POV dosáhne za rok 2020 téměř 16 mld. Kč. Petr Jedlička k tomu říká: „Počet řešených škod z povinného ručení má od roku 2014 vzestupnou tendenci, ale letos za období mezi březnem a květnem došlo k poklesu především méně závažných škod kvůli epidemiologickým opatřením. Pojišťovny vedle majetkových škod řeší i újmy na zdraví, u kterých 86 % jejich počtu připadá na případy s lehkými zraněními, 11 % na těžká zranění a 3 % bohužel končí úmrtím obětí nehod,“ a dále dodává: „Finanční objem škod na zdraví za celý rok 2020 se odhaduje ve výši 4,3 mld. Kč.“
U osobních automobilů způsobí ročně škodu průměrně 34 klientů na 1000 pojištěných vozidel, škodní frekvence je tedy 3,4 %. U rizikových klientů je ale stále výrazně vyšší, téměř každý pátý motorista ve věku 18 let způsobí během roku nehodu a škodní frekvence tak u nich dosahuje 19 %, což je proti průměrnému klientovi dosahuje více než pětkrát vyšších hodnot.
Mohlo by vás zajímat: Prevence povodní je stále aktuální
Nepojištěná vozidla
Aktuální počet všech pojištěných vozidel všech druhů, skupin a kategorií dosahuje cca 8,5 mil. kusů, nicméně v posledním období výrazně poklesl počet pojištěných vozidel tahačů (pokles zatím o 4 %) a autobusů pro dálkovou přepravu (pokles zatím o 14 %). Tento pokles je důsledkem přerušení podnikání v období nouzového stavu a vládních opatření, kdy společnosti, které nemohou vykonávat činnost přepravy osob nebo zboží odhlásily aktuálně nepoužívaná vozidla z registru po dobu, co omezení činnosti trvá. Proti tomu stále narůstá počet pojištěných vozidel u osobních automobilů zejména těch v nejmenší kategorii, kam spadají také elektromobily.
Vedle toho je ovšem přes 160 000 vozidel bez sjednaného pojištění odpovědnosti z provozu vodidla. Nejvíce nepojištěných škod těmito vozy způsobí majitelé z Karlovarského a Ústeckého kraje, naopak relativně málo nepojištěných škod vzniká na jihu Čech, v Pardubickém kraji a ve všech moravských krajích. Nepojištěné újmy na zdraví a škody na majetku vyřizuje Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu. Pomáhá také vyřídit škody způsobené na území ČR cizozemským vozidlem a škody českých řidičů v zahraničí.
Komentáře
Přidat komentář