Věštírna Martina Podávky: Vězeňská klička z podmínek zmizí


			Věštírna Martina Podávky: Vězeňská klička z podmínek zmizí
9.6.2020 Produkty

Pokud chcete přejít s běžným účtem od jedné banky k druhé, můžete kdykoliv. Navíc díky tzv. Kodexu mobility, který podepsala většina bank, vám nová banka převede prostředky i platby ze starého účtu a zařídí jeho zrušení. V pojištění bude pro začátek stačit, když klienti dostanou svobodu odchodu ke každé splátce pojistného.

Skrytý háček: pojistné období není lhůta plateb

Pokud bychom měli najít nejtypičtější důvod, proč lidé nedůvěřují pojišťovnám, pak mezi kandidáty patří určitě následující slovíčkaření. Pojišťovna umožní klientovi platit pojistné např. měsíčně nebo čtvrtletně, ale v pojistných podmínkách napíše, že pojistným obdobím je jeden rok.

Klient očekává, že může dle zákona ukončit ke každé splatnosti pojistného, pokud smlouvu vypoví 6 týdnů předem. Pokud platí měsíčně, má představu, že může odejít prakticky do dvou měsíců. Je nepříjemně překvapen, když mu na výpověď pojišťovna odpoví, že má smůlu, protože v podmínkách je napsáno „pojistné období“ = jeden rok, a tedy může odejít jen jednou ročně.


Mohlo by vás zajímat: Kolik vracejí americké pojišťovny svým klientům?


Život: samé bílé ovce s jednou výjimkou

Je zajímavé, že v životním pojištění prakticky nikdo podobný háček nepoužívá. V životním pojištění je normální, že pokud platíte měsíčně, můžete také každý měsíc smlouvu ukončit (pokud dáte vědět 6 týdnů předem). Pouze jedna pojišťovna nepostupuje v souladu se zájmy klientů a není tak divu, že se daná skutečnost dostala až k finančnímu arbitrovi. Finanční arbitr ale nepomohl, držel se striktně zákona. Dal tím klientům a poradcům jasný signál: raději se podobným smlouvám vyhněte, ani já vám nepomůžu opustit pojišťovnu dříve.

Je škoda, že arbitr neprozkoumal jiný přístup. Pojistné smlouvy patří mezi tzv. adhezní smlouvy, klient je slabší strana, a tak jsou ustanovení, která jsou v jeho neprospěch a jsou v rozporu s obvyklými podmínkami ujednávanými v obdobném případě, neplatná. A co je větším důkazem rozporu s obvyklými pravidly, když všechny ostatní pojišťovny v životním pojištění žádné podobné ustanovení nemají a umožňují ukončit smlouvu ke každé splatnosti pojistného. Rozhodnutí arbitra lze tak chápat jako výchovné: za chyby se platí a poradce s klientem si měli před sjednáním zjistit tuto vlastnost dané pojišťovny.


Mohlo by vás zajímat: Pojištění odpovědnosti ve světle nové judikatury


Neživot: bílé ovce zatím proti přesilovce

Je to podivné, ale časté: pojišťovna uplatňuje jiný přístup pro životní a jiný pro neživotní pojištění (a určitě by nám bylo vysvětleno, že pro to je „logický“ důvod). Zatímco v životě je z pohledu zákazníka vše v pořádku, jakmile jde například o pojištění vozidla nebo majetku, možnost výpovědi je zase jednou ročně, i když frekvence placení je měsíční, čtvrtletní nebo pololetní.

Pojďme se podívat na statistiku možnosti ukončení pro pojištění vozidel u 10 pojišťoven.

  • 6 pojišťoven: roční období, lhůta 6 týdnů
  • 2 pojišťovny: dle frekvence placení, lhůta 6 týdnů
  • 1 pojišťovna: dle frekvence placení, lhůta 2 týdny
  • 1 pojišťovna: ukončení dohodou kdykoliv

Věštba

Předpověď je jednoduchá: v životním pojištění dojde k vyčištění brzy, jediná pojišťovna s kličkou v podmínkách hledá kupce a z trhu tedy časem odejde. V neživotním retailovém pojištění věštím, že do 5 let bude u 9 pojišťoven z 10 možné ukončení ke každé splatnosti. Zároveň nejméně polovina pojišťoven zkrátí dlouhou výpovědní lhůtu 6 týdnů na méně jak polovinu. Nikdo totiž pojišťovnám nezakazuje být lepší, než požaduje zákon.

Martin Podávka
Člen představenstva Pillow

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články