Postřehy Evy Gmentové: Neserióznost je metla pojišťovnictví


			Postřehy Evy Gmentové: Neserióznost je metla pojišťovnictví

Když jsem byla pojišťovák, vnímala jsem naši práci jako skutečnou službu zákazníkovi, to jest upřednostnit jeho potřeby před svými zájmy. Vždycky jsem si myslela, že odbornost a poctivost je to, co má význam a co se prodává samo.

Ve chvíli, kdy jsem na tento obor nahlédla z jiného úhlu, jsem se nestačila divit a ptala se sama sebe: jsem jediná, která to tak vnímá? Jsem to jen já, kdo si myslí, že služba člověku je víc než cokoli jiného? Ne, určitě nejsem sama, jen je nás málo. Opravdu málo.

S neseriózností se bohužel setkávám i ve své nynější pozici. Jak může zprostředkovatel zastupovat zájmy svého klienta odpovědně, poctivě a spolehlivě, když není schopen dostát vlastním závazkům? Možná je to pro někoho banalita, ale přihlášení ke zkoušce je stejný závazek jako slib daný klientovi. Odhlédnu od nového občanského zákoníku a jeho paragrafů k právnímu jednání a budu na situaci nahlížet jen z pohledu někoho, kdo považuje odpovědnost a spolehlivost za nutné základní vlastnosti zprostředkovatele nebo distributora pojištění. A v ten okamžik si říkáte, jak může člověk, který se bez omluvy nedostaví ke zkoušce, nebo člověk, který nezaplatí poplatek za zkoušku, na kterou se přihlásil, a dělá mrtvého brouka – jak může takový člověk spravovat pojištění svého klienta? Asi může, ale jak? Jak se na takového člověka můžete spolehnout? Každý by měl být nejdřív poctivý k sobě, a teprve pak mohu jakožto klient věřit, že bude poctivý i ke mně. V tom je celé kouzlo. Ale jak můžu věřit člověku, který není schopen držet slovo ani ve svých záležitostech, ve svých věcech?


Mohlo by vás zajímat: 2020: Generali vykázala solventnostní poměr na úrovni 224 %


Další kapitolou je nepozorné čtení. Jak může člověk, který není schopen podle pokynů vyplnit přihlášku ke zkoušce, číst správně pojistné podmínky, smlouvu? Jak se můžu spolehnout na distributora pojištění, který například do kolonky datum narození a místo, místo nenapíše. Jak mohu věřit, že do pojistné smlouvy napíše vše, co má a správně?

Že je to obrázek našeho oboru? Tak to je mi smutno. Tenhle obor je krásný a já ho miluju, jen nějak neumím vydýchat některé lidi, kteří v něm pracují. V ten okamžik jde mé dobré vychování stranou, včetně korektnosti. Ve svém věku si už můžu dovolit bez skrupulí mluvit pravdu a nebrat si servítky. Jenže co zmůže moje prořízlá pusa ve světě, kde se slib rukou dáním už dávno nebere v potaz?

Možná by to chtělo černou listinu…


Mohlo by vás zajímat: Britský trh a pojištění podle kilometrů. Jaký je aktuální vývoj?


Pronajímám chatku přes jeden server, který má zřízenou černou listinu pro zákazníky – hosty, kteří porušují pravidla, likvidují zařízení, objednají si pobyt a nepřijedou. Dostanete objednávku na pobyt, mrknete do černé listiny a pobyt buď přislíbíte, nebo odmítnete. Je to celkem jednoduché. Mohla by takto fungovat černá listina pro zprostředkovatele? Asi mohla, pokud by si někdo dal práci se seriózní zpětnou vazbou. Opravdu seriózní!

A je tu další otázka, jak se k takové seriózní zpětné vazbě dostat? Jak ji získat? 99 % našich zákazníků pojištění nerozumí, jak tedy mohou ohodnotit naši službu? Určitě mohou, ale ne hned po prvním kontaktu, možná po první škodě, ideálně po několika letech spolupráce. Ano, až po několika letech fungující spolupráce. A jsme zase u toho. Pak to nebude černá listina, ale výběr TOP zprostředkovatelů. Je-li vztah spolupráce prověřen léty, nemůže se propsat do černé listiny, tedy až na výjimky. My ale nechceme evidovat výjimky. Úmyslem bylo vytvořit černou listinu nekvalitních, neodborných, nespolehlivých pojišťováků.


Mohlo by vás zajímat: Pojistitelnost pandemického rizika II: Kritéria pojistitelnosti


A přestože účel světí prostředky, asi zase skončím tam, kde jsem začala. Je škoda, že náš obor není veřejností dobře vnímán. Je to skvělý obor. Jedna z velmi dobře fungujících, a nebojím se říct prospěšných, finančních služeb. Je škoda, že část příslušníků našeho stavu nevnímá pojišťovnictví jako prestižní povolání. Skutečně povolání, od slova být povolán! Být povolán ke službě zákazníkovi, klientovi. Být povolán pomáhat v situacích, kdy se něco stane, kdy se zákazníkovi stane škoda nebo on způsobí škodu jinému. Být povolán najít pro klienta řešení, ulehčit mu spaní a třeba zachránit majetek, peníze, podnikání. Být povolán upřednostnit zájmy zákazníka před svými. Je škoda, že někteří z nás to tak necítí, nedělají našemu stavu dobrou službu, a naopak nám vytvářejí špatnou pověst.

Černá listina to nezachrání, ale TOP listina by nám pomoci mohla. Skvělá anketa Pojišťovna roku, jejíž součástí je anketa Pojišťovací zprostředkovatel roku, alespoň části veřejnosti ukazuje, kdo odvádí dobrou práci. A já si teď dávám za úkol ukázat zbytku veřejnosti, především té laické, kdo odvádí směrem ke klientovi tu nejlepší práci, na koho je spolehnutí a kdo umí držet slovo – kdo je onen povolaný!

Dříve existovaly cechy, jejichž členy se mohli stát jen ti, kdo v oboru poctivě podnikali. Nevím, zda návrat k cechům by byla cesta, ale v této zvláštní době mám pocit, že návrat k čemukoli, co dávalo smysl, má smysl. Třeba jednou budeme moci dekorovat ty nejlepší z nás, nebo spíše z vás, titulem cechovní mistr pojišťovnictví…

Uvidíme.

Ing. Eva Gmentová, LL.M.
Specialista na vzdělávání v oblasti korporátního pojištění
Zakladatelka 
E.G.I. Education Grow Insurance

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články