Klíčová prováděcí norma k PRIIPs byla v Bruselu odmítnuta


			Klíčová prováděcí norma k PRIIPs byla v Bruselu odmítnuta
5.9.2016 Legislativa

Hospodářský a měnový výbor Evropského parlamentu na svém zasedání 1. září 2016 v Bruselu jednomyslně odmítl klíčovou technickou normu Evropské komise k nařízení PRIIPs jako „zavádějící“ a „chybnou“. Vůbec poprvé ve své historii tak ECON formálně odmítl prováděcí předpis u regulace finančních služeb. Jde o zásadní krok, který vyvolává velký otazník nad datem účinnosti PRIIPs a nad jeho konečnou podobou.

Přïpomeňme si, že PRIIPs neboli nařízení o sdělení klíčových informací týkající se strukturovaných retailových investičních produktů a pojistných produktů s investiční složkou, byl vydáno již 26. listopadu 2014 po dvouleté diskusi v Evropském parlamentu a má být účinné v celém Evropském hospodářském prostoru včetně České republiky od 31. prosince 2016.

Na rozdíl od evropských směrnic (v pojišťovnictví nedávno např. směrnice Solvency II nebo směrnice IDD), které je nutné transponovat do české legislativy, má PRIIPs formu nařízení a má tedy ve všech zemích přímou účinnost bez nutnosti přijímat zákon v našem parlamentu. PRIIPs zavádí řadu novinek zaměřených na sjednocení informačních povinností u retailových investičních produktů včetně životního pojištění, zejména povinnost připravit ke každému produktu dokument sdělení klíčových informací (KID).

Samotné nařízení PRIIPs je však dosti obecné a konkrétní obsah mu dává až prováděcí předpis, tzv. regulační technická norma (anglicky RTS, regulatory technical standard). Její text navrhly evropské orgány dohledu nad finančním trhem 31. března 2016 a Evropská komise je vydala 30. června 2016. Text normy předtím prošel širokou diskusí s trhem a proti jeho podobě i proti pozdnímu vydání s ohledem na datum účinnosti PRIIPs již řadu měsíců protestovaly evropské asociace bank, pojišťoven, správců aktiv a strukturovaných produktů. Evropská komise však tyto protesty i volání po odkladu účinnosti PRIIPs odmítla a normu koncem června vydala. Rada a Evropský parlament mají možnost návrh normy odmítnout, což se však dosud u žádné normy v oblasti finančních služeb nestalo.

Navržená norma obsahovala povinnou šablonu KID dokumentu, který měla každá pojišťovna nebo jiný tvůrce investičního produktu připravit pro klienta a seznámit ho s ní před uzavřením smlouvy. Šablona měla především obsahovat:

  • Souhrnný ukazatel rizik (anglicky summary risk indicator, SRI), který měl pro každý PRIIPs produkt stanovit na škále 1 až 7 míru rizika reflektující tržní a kreditní riziko, pro každé z těchto rizik byla přitom předepsána poměrně složitá metodika (u tržního rizika založená na tzv. anualizované volatilitě odpovídající VaR na 97,5 % spolehlivosti, u tržního rizika založená na upraveném ratingu);
  • prezentaci scénářů výkonnosti investic, přičemž povinně měly být ukázány alespoň 3 scénáře odpovídající 10., 50. a 90. percentilu modelu budoucí výkonnosti;
  • ukazatele nákladovosti, zejména standardizovaný ukazatel založený na metodice snížení výnosu (reduction in yield, RiY) a pro pojistné produkty zahrnující i nákladovou složku biometrického pojistného.

Norma nechávala poměrně dost nejasností právě pro pojistné produkty. Bylo až příliš patrné, že její autoři nejsou experti na pojištění. Zatímco připomínky Insurance Europe se soustředily kromě krátkého času na implementaci zejména na nevhodnost srovnání nákladovosti pojistných a nepojistných produktů, pokud je povinně zahrnuto i biometrické pojistné, zástupci fondů a správců aktiv označovali za zavádějící především metodiku určení budoucí výkonnosti investic. Právě na tento argument nakonec patrně poslanci výboru ECON slyšeli nejvíc.

Hlasování ECON sice samo o sobě ještě neznamená zamítnutí normy, kterou může zamítnout až Evropský parlament na svém plenárním zasedání, a to nejpozději do konce září, nicméně jednomyslnost hlasování výboru nenechává mnoho pochyb o výsledku hlasování pléna. Zamítnutí normy také samo o sobě formálně neznamená posun účinnosti nařízení PRIIPs. Praktická aplikace PRIIPs bez prováděcí normy by ovšem byla cestou do tmy.

Členové výboru ECON proto vyzvali k posunu účinnosti PRIIPs a jeho sladění s účinností MiFID II (a IDD), tedy na začátek roku 2018. Zástupci Evropské komise a EIOPA přítomní na zasedání nicméně vystoupili proti tomuto návrhu a uvedli, že Komise se pokusí upravit normu ke spokojenosti poslanců co nejrychleji tak, aby PRIIPs mohl stále vejít v účinnost koncem letošního roku, případně v nejhorším se stát účinným i bez schváleného prováděcího předpisu. Očekáváme, že Komise se nyní ocitne pod velkým tlakem přesto k odkladu přistoupit.

Pojišťovny, fondy, správci aktiv a další poskytovatelé investičních produktů po celé Evropě se dostali nyní do velmi obtížné situace, kdy zatím není posunutá účinnost nařízení a současně je prakticky jasné, že klíčový prováděcí předpis se změní. V České republice má navíc ke konci roku být účinná regulace provizí za životní pojištění, jejíž implementaci některé pojišťovny dosud spojovaly s implementací produktových změn souvisejících s PRIIPs. Včerejší hlasování výboru ECON v každém případě znamená další oříšek pro pojistný trh, jak se zachovat při zohlednění rizik i nákladů na implementaci další zásadní nové regulace.

Autor: Karel Veselý
ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví, Deloitte Advisory

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články