Jaroslav Besperát: Pandemie by mohla posílit ochotu lidí více se pojišťovat


			Jaroslav Besperát: Pandemie by mohla posílit ochotu lidí více se pojišťovat
3.9.2020 Rozhovory

Naskočil do ní pouhý měsíc před ničivými povodněmi v roce 2002 a již deset let ji řídí. Generální ředitel Jaroslav Besperát bilancuje 25 let úspěšné existence České podnikatelské pojišťovny (ČPP), která vznikla na zelené louce a dnes je třetím největším poskytovatelem povinného ručení na trhu. Klientům ale nenabízí jen autopojištění, nýbrž plné spektrum pojištění.

Letošní výročí ČPP, která působí na trhu již 25 let, je částečně ve stínu koronavirové krize. Čím propagujete toto své jubileum, abyste události kolem pandemie alespoň částečně překonali?

V tomto jubilejním roce jsme připravili velké množství inovací naší produktové nabídky. Pro každé čtvrtletí vždy nějakou novinku a k tomu i atraktivní slevy pro klienty ve výši 25 procent na vybraná pojištění. Tuto slevu tak nyní mohou klienti získat například u povinného ručení, majetkového pojištění nebo i životního pojištění. A chystáme další.

Čtvrtstoletí ČPP je významným milníkem v historii pojišťovny. Jaké byly její další?

Prvním větším milníkem byla demonopolizace povinného ručení v roce 2000, kde pojišťovny získaly část z klientského kmene motoristů České pojišťovny. ČPP tehdy získala čtyři procenta, což představovalo zhruba 200 tisíc klientů. Další z nejvýznamnějších událostí byly ničivé povodně v roce 2002. Ty tehdy představovaly obrovskou zkoušku pro všechny pojišťovny v Česku. Zásadní bylo, že ČPP stejně jako ostatní pojišťovny dostála svým závazkům. A nešlo vůbec o nízké částky. Voda tehdy napáchala škody za zhruba 70 miliard korun a polovinu z toho zaplatily pojišťovny. Na rozdíl od bank přitom pojišťovny nikdy nepotřebovaly žádnou finanční pomoc od státu. Všechno zvládly samy a těžké časy zdárně ustály. Ve výčtu milníků ČPP nelze opomenout ani změnu majitele pojišťovny v roce 2005, kdy jsme se stali součástí rakouské pojišťovací skupiny VIG. Tehdy jsme dosahovali ročního obratu okolo dvou miliard korun. Nyní se pohybujeme na deseti miliardách. Za 15 let jsme tak náš výkon dokázali zpětinásobit. Kromě toho jsme třetím největším poskytovatelem povinného ručení na trhu s více než 1,2 milionu vozidel.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Finanční gramotnost pro pubescenty


Největší zatěžkávací zkouškou pro ČPP tak byly povodně před 18 lety?

S ohledem na rozsah škod určitě. To nejdůležitější ale bylo, že jsme tyto katastrofální povodně zvládli a naši klienti se na nás mohli spolehnout. Toto období bylo i pro mne osobně poměrně náročné. A to kvůli tomu, že jsem jen pouhý měsíc před ničivými povodněmi nastoupil do ČPP na pozici obchodního ředitele. S trochou nadsázky se dá říct, že jsem byl vhozen do studené vody.

Kulaté výročí neslaví letos jenom ČPP, ale také vy osobně. Je to už čtvrt století, co se pohybujete v pojišťovnictví. Jak hodnotíte svoji profesní dráhu?

Hodnotím ji velmi pozitivně. Především mě těší, že jsem součástí tohoto velice zajímavého oboru. Lidé si často ani neuvědomují, jak komplexní obor pojišťovnictví je. Pojištění prostupuje celým jejich životem. Kdykoliv se jim něco stane – nabourají nebo se něco v životě pokazí, je tady pro ně pojistná ochrana. Pojišťovna chrání klienty od kolébky až do důchodového věku. Dá se tedy říct, že klienti žijí s pojišťovnou a stejně tak pojišťovna žije se svými klienty. Lidé si přitom kolikrát myslí, že pojištění vlastně ani nepotřebují. Když se jim ale něco zlého přihodí, voda jim poničí dům nebo jim obydlí třeba vyhoří, velmi rychle zjistí, proč je pojištění tak důležité.


Mohlo by vás zajímat: PwC: S čím je Covid-19 srovnatelný?


ČPP je na trhu vnímána jako pojišťovna, která se soustřeďuje zejména na pojištění motorových vozidel. Je segment autopojištění stále vaším hlavním odvětvím?

Zmiňoval jsem, že jsme třetím největším poskytovatelem povinného ručení v Česku. To ale neznamená, že ostatní segmenty pojištění nejsou pro nás tak důležité. Z deseti miliard korun ročního předpisu připadá zhruba 2,5 miliardy na životní pojištění, 1,5 miliardy tvoří pojištění podnikatelů a průmyslových rizik a asi 700 milionů pojištění majetku. Podíl autopojištění činí něco málo přes polovinu ročního objemu produkce. Zdaleka už nejsme jen pojišťovnou pro motoristy, jako univerzální pojišťovna dokážeme klientům nabídnout plné spektrum pojistných produktů.

Letošní rok je obdobím, na které lidé kvůli koronavirové pandemii a mnoha omezením jen tak nezapomenou. Jak jste zvládali toto nelehké období?

Na tuto věc se mě ptalo už mnoho lidí. S nadsázkou jim odpovídám, aby se podívali z okna. Uvidí, že auta jezdí stále, tudíž musí být pojištěná, a tím pádem musí fungovat i pojišťovna. I v době omezení se musely likvidovat pojistné události, uzavírat pojistky a dělat řada dalších věcí. Jinou věcí byl režim uvnitř pojišťovny. Zde bylo potřeba velmi rychle přijmout řadu opatření. Během dvou tří dní jsme 95 procent lidí převedli na home office. Na tom mělo velkou zásluhu naše IT. Pracovníky jsme vybavili notebooky a nastavili jim vzdálený přístup do firemního systému. Díky tomu všechno fungovalo bez větších problémů – správa pojištění, likvidace škod či komunikace s klienty. Jako efektivní nástroj se ukázaly videokonference se zprostředkovateli, obchodními partnery, ale i se zaměstnanci. Pobočky fungovaly v mimořádném režimu a při dodržování hygienických pravidel. Dělali jsme maximum pro to, abychom zachovali našim klientům a partnerům co možná nejvyšší komfort a dostupnost služeb.


Mohlo by vás zajímat: Covid-19 a úmrtnost


Budete i nadále ve větší míře využívat možnosti práce z domova?

Osobně sice preferuji spíše striktnější formu řízení firmy, ale našim ředitelům říkám, že nyní mají zkušenost z posledních měsíců a mohou sami posoudit míru využívání možnosti home officu do budoucna. Ve firmě se tomu určitě bránit nebudeme a všude tam, kde to má význam, to našim lidem budeme schopni umožnit. U práce z domova je třeba dodržovat daná pravidla a nastavit vhodný kontrolní mechanismus. Jde o to, aby tato možnost nebyla zneužívána a aby systém vyhovoval oběma stranám.

Neočekáváte, že by situace kolem pandemie mohla mít do budoucna i pozitivní dopad v tom smyslu, že si lidé budou více uvědomovat rizika, a tím pádem se i více pojišťovat?

Takový vývoj můžeme očekávat. Řekl bych, že se ještě více posune vnímání životního a úrazového pojištění směrem ke krytí pojistných rizik, včetně třeba denního odškodného. Zatímco dříve lidé životní pojištění často chápali jako produkt vhodný k zajištění na důchod či jako investování, v posledních letech si je lidé sjednávají zejména na pokrytí pojistných rizik. A tak to i má být. Koronavirová pandemie by mohla u lidí posílit ochotu se více pojišťovat proti závažným onemocněním. To je právě i zacílení našeho životního pojištění Neon, které klade maximální důraz na invaliditu a závažné nemoci. To jsou totiž ta nejdůležitější rizika, na která by měli lidé vždy pamatovat. Toto pojištění je natolik variabilní, že umožňuje pojistit nejen dospělé, ale i celou rodinu včetně dětí.


Mohlo by vás zajímat: Jakou strategii by měla pojišťovna zvolit pro 2. pololetí 2020?


Jak hodnotíte aktuální vývoj na trhu povinného ručení?

Povinné ručení se za poslední roky muselo dostat na vyšší cenovou úroveň, a to na celém trhu. Jednak to byla ekonomická nutnost a také se stupňuje tlak ze strany České národní banky. Pozitivní pro klienty je ale skutečnost, že v sazbách povinného

ručení se daleko více přihlíží k tomu, jak dobrými jsou řidiči. Ti, kteří dlouhá léta jezdí bez nehody, pociťují cenový nárůst jen velmi málo. Naopak problémoví motoristé, kteří způsobují dopravní nehody, musejí u povinného ručení sahat podstatně hlouběji do peněženky. Dalším zajímavým trendem je rostoucí zájem motoristů o pojistné doplňky. Řidiči více přemýšlejí o tom, co všechno mají u svých vozidel pojištěno. Přibližně 70 procent našich motoristů má k povinnému ručení sjednáno i něco navíc. Buď je to havarijní pojištění, nebo některé ze 16 připojištění, která motoristům nabízíme.

Zdroj: oPojištění.cz Česká podnikatelská pojišťovna

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články