Jiří Běťák: Slavia má pro motoristy jarní překvapení


			Jiří Běťák: Slavia má pro motoristy jarní překvapení
2.5.2023 Rozhovory, Produkty

Velké změny v autopojištění přichystala od jara Slavia pojišťovna. Týkají se jak povinného ručení, tak i havarijního pojištění a charakterizují je vyšší limity plnění, krytí většího množství rizik a velkorysejší asistence. Vycházejí z pěti základních balíčků, které si majitelé vozidel mohou doplnit podle vlastního uvážení o další připojištění. Ve Slavii si tak konečnou variantu autopojištění motoristé sestaví podle toho, čeho se obávají a jak často a kde jezdí nebo parkují. Kromě tradičních klientů pojišťovna svůj produkt zacílila i na majitele dražších vozů.

„Nejde jenom o finanční náhradu po nehodě nebo krádeži, ale také o služby, které motoristům zajistí rychlou pomoc,“ vysvětluje ředitel tvorby a správy produktu Slavia pojišťovny Jiří Běťák a upozorňuje na to, že i k té nejjednodušší verzi povinného ručení si lze sjednat třeba VIP asistenční služby. Nové asistence budou automaticky platit i pro řidiče, kteří si smlouvy uzavřeli před letošním jarem.


Mohlo by vás zajímat: Jiří Vokřínek: Umělá inteligence nám nerozumí


Základní pojistný limit v naší zemi činí 35 milionů korun na majetkové škody a 35 milionů korun na škody na zdraví a životě. Od příštího roku se ale očekává jeho zvýšení. Jak je na tom s limity plnění Slavia?

My jsme tento limit beze změny cen již nyní navýšili, u nás začíná každý motorista s jistotou plnění na hranici 50 milionů korun. Další varianty pak pokračují až do 200 milionů korun při škodách na majetku i na zdraví. Všechna doplňková připojištění mají samozřejmě evropskou územní platnost a zahrnují rizika od vandalismu přes zavazadla až po pojištění všech skel včetně těch u zpětných zrcátek. Současně Slavia rozšířila škálu pojistných událostí se zvířaty. Kryjí teď nejenom nabourání při jízdě, ale také škody při parkování, kdy třeba kuny s oblibou poškodí kabely v motorovém prostoru.

V minulosti bylo u pojišťoven obvyklé, že klient měl výši spoluúčasti uvedenou v procentech. Jenže když pak naboural, tak vlastně částku, kterou zaplatí ze své kapsy, dopředu neznal. Ve Slavii ji zná?

Ano, zná. Klienti se pojišťují především proti velkým škodám, nikoliv kvůli drobným šrámům. Proč by je tedy měla pojišťovna „trestat“ u vysokých škod odečtením vyšší procentuální spoluúčasti? U nás si proto hned na začátku motorista zvolí fixní spoluúčast od 5000 do 15 000 korun. A bude-li jeho škoda statisícová nebo milionová, žádný jiný výpočet už mu výplatu peněz snižovat nebude.


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Inflace v Česku je stále nebetyčně vysoká


Slavia prý má nejvíce klientů mezi staršími škodovkáři. Je to pravda?

Našimi klienty jsou majitelé všech značek, které potkáváte na českých silnicích, včetně škodovek. Ale nepojišťujeme jenom škodovkáře. Naše nové autopojištění zdaleka nemíří výhradně na levné vozy, ale i na majitele dražších automobilů, jejichž ceny začínají šestimístnými ciframi na sazebníku. Mýtus o tom, že jsme pojišťovnou pro starší auta české výroby tedy neplatí. Vzhledem k nové segmentaci i cenotvorbě dnes vychází pojištění u Slavie velmi zajímavě v rámci porovnání hodnoty a ceny třeba i pro majitele dražších německých značek. Chceme zkrátka uspokojit i nejnáročnější klientelu.

Zastavme se na chvíli třeba u asistenčních služeb. V čem konkrétně jsou od jara jiné?

Jejich součástí je VIP varianta, která v rámci Česka zahrnuje zcela bezlimitní odtah a stejnou službu v zahraničí do vzdálenosti 400 km. Není-li možné v cizině auto opravit, má v rámci této varianty jeho majitel zajištěnou repatriaci do České republiky. Její součástí je i bezlimitní vyproštění vozidla nebo zapůjčení náhradního automobilu až na devět dní.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Umělá inteligence v pojišťovnictví má obrovský potenciál


Co když chce mít klient k dispozici náhradní vůz delší dobu?

U osobních vozidel si můžete koupit pronájem náhradního auta na tři, pět nebo deset dní a tyto limity se pak s rozsahem sjednané asistence sčítají.

Novinky v asistenci se týkají pouze nehod a poruch?

Nejenom nehod a poruch. Nově se týkají také odcizení, vandalismu, živlů nebo řidičských chyb. Zároveň je v nich co nejvíce rizik sloučeno pod jeden limit. Řekněme, že budete mít limit ve výši 100 tisíc korun, přičemž se tato částka týká oprav, odtahu, vyproštění, přeložení nákladu či uložení vozidla. V takovém případě pak máte lepší přehled o tom, jakou částku už jste v rámci asistence vyčerpal a jakou máte stále ještě k dispozici.

Slavia pojišťuje i nákladní vozy, které jezdí s návěsy. Jak se ale řidič vyzná v tom, jaká asistence platí pro tahač a jaká pro návěs?

U nás to řešit nemusí. Naše nové autopojištění obsahuje asistenci pro tzv. tandem, tedy jak tahač, tak i návěs. To je velmi praktická věc, protože řidiči, kteří během přepravy návěsy často mění, už nemusí pátrat po tom, pro který z nich a v jakém rozsahu mají asistenci sjednanou. Teď se ve stejném rozsahu vztahuje jak na tahač, tak i na libovolný zapřažený návěs.

Noční můrou pro majitele nákladních vozů je jejich případné vyproštění po nehodě…

Teď už ne. Velkou výhodou této varianty je totiž bezlimitní vyproštění.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Pavel Řehák


Vraťme se ještě k osobním autům. Jak to, že některým drahým vozům u vás vychází pojištění levněji?

Vycházíme z jejich pravděpodobných škod. A některé značky tuto pravděpodobnost mají u zcela konkrétních modelů velmi malou. Díky moderním komponentům už s nimi tak snadno nenabouráte, protože hodně věcí hlídají za řidiče různá čidla a senzory. Také jejich zabezpečení už je na takové úrovni, že se například zloděj do jejich interiéru dostane jenom velmi těžko. Tohle všechno pak zohledňuje i naše pojištění.

Starší vůz odmítnete pojistit?

Neodmítneme. A dokonce jsme ještě benevolentnější než jiné pojišťovny. Většina hráčů na českém pojistném trhu má u vozidel limit pro pojištění dvanáct let. My jsme jej posunuli. Vzhledem k tomu, že průměrné stáří vozového parku je v České republice téměř 16 let, ve Slavii vám pojistíme i patnáctileté auto.

Ještě tady je jedna skupina dopravních prostředků – elektrokoloběžky. Od příštího roku se i na ně bude vztahovat povinné ručení. Prý jste ale v tomto segmentu předběhli dobu…

Ano, my už je pojišťujeme od loňského roku. Po celém Česku dnes jezdí přes 400 tisíc kol a koloběžek s přídavným elektrickým motorem. A protože někdy svému okolí opravdu způsobují nemalou škodu, budou je muset jejich majitelé pojišťovat v rámci povinného ručení. Slavia se proto už vloni rozhodla vyplnit legislativní vakuum a poskytujeme jejich řidičům odpovědnostní pojištění. Buď zdarma k pojištění majetku, nebo za zhruba korunu denně. Jde o jednostopé dopravní prostředky, vybavené přídavným elektrickým motorem s maximálním výkonem do 250 W, které dosahují rychlosti do 25 km/hodinu. Naše pojištění je bez spoluúčasti a vztahuje se na území celého světa.

Budete nabízet pojištění elektrokoloběžek i příští rok? Když už tohle pojištění bude povinné…

Povinné ručení se bude vztahovat jenom na některé elektrokoloběžky. Konkrétně na těžké a rychlé elektrokoloběžky a segwaye. Urazit zpětné zrcátko nebo porazit člověka ale můžete i těmi do rychlosti 25 km/hodinu. A pokud byste neměl v zádech pojištění, musel byste tyto škody zaplatit z vlastní kapsy. Srážka s elektrokoloběžkou se často přirovnává k nárazu předmětu o váze více než sto kilogramů. Podle mého názoru se mnoho městských elektrokoloběžek stejně povinnému ručení zřejmě vyhne. Běžně totiž lidé jezdí po městě na strojích, které váží do 15 kg. Z čehož vyplývá, že význam pojištění odpovědnosti z provozu kol a koloběžek Slavia pojišťovny, které celoročně stojí 399 korun, neskončí ani příští rok.


Mohlo by vás zajímat: Letošní Velká pardubická bude opět spojena se Slavia pojišťovnou


Jako jedna z prvních na trhu začala Slavia pojišťovna využívat služby umělé inteligence při likvidaci škod. V čem je to výhodné pro klienty?

Naše autopojištění nabízí klientům webovou aplikaci, díky které nemusí s opravou čekat na příjezd mobilního technika. Zařízení jim napoví, co všechno mají vyplnit a nafotit, a pokud jsou podklady v pořádku, ve více než polovině případů dostanou výplatu škody do pěti dní.

Jak konkrétně to funguje?

Klient poškozeného vozidla získá v SMS zprávě elektronický klíč, který mu umožní otevřít webovou aplikaci. Nemusí tedy sám nic instalovat. Program pak uživatele přesně navede, ukáže mu, co má nafotit, poté vyhodnotí rozsah poškození a automaticky spočítá náklady na opravu. Zrychlujeme tím celý proces, a především výplatu peněz, která je na jeho konci a která klienty zajímá nejvíc.

U velkých havárií standardně asistuje policie a od ní má motorista protokol. Na pojišťovny se ale motoristé obracejí hlavně kvůli menším „ťukancům“…  

A právě v takový moment jim tato aplikace přijde vhod. Skvěle funguje především u škod do sto tisíc korun, tedy například u tzv. parkovacích škod. Pokud klient zvolí vyřízení škody rozpočtem a všechny podklady zašle v odpovídající kvalitě, dostane peníze do dvou dnů.

Takže lidský faktor z toho úplně zmizí?

Úplně ne. Pokud by systém něco nezvládl, kontroluje od počítače každou škodu likvidátor. Takže když bude mít pochybnosti o kvalitě dodaných podkladů, či správnosti výpočtu škody, ozve se zpět a vše dořeší „postaru“. V praxi to třeba znamená, že se s klientem dodatečně domluví na prohlídce vozu.

Jak si dnes vlastně stojí Slavia pojišťovna v pojišťování automobilů?

V porovnání s tržním průměrem jsme vloni rostli více než dvojnásobně a díky těmto jarním novinkám chceme růst udržet i letos.

Děkuji Vám za rozhovor.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články