Josef Lukášek: Když se staráte o svůj život, není žádná otázka špatná


			Josef Lukášek: Když se staráte o svůj život, není žádná otázka špatná

V rozhovoru se člena představenstva Allianz pojišťovny Josefa Lukáška ptáme na to, proč pojišťovnu zajímá, jestli máte svůj majetek správně pojištěný, zda vám může pojišťovna sehnat řemeslníka a také na to, jestli máte čekat, až dorazí likvidátor.

V loňském roce jsme naštěstí na území naší republiky nečelili takovým přírodním pohromám, jako byly povodně nebo tornádo, přesto už jsme i letos v zimě na řadě míst zažili kalamitní situace. Je to něco, na co si budeme muset podle Josefa Lukáška zvyknout?

Obávám se, že ano. V posledních letech vidíme například nárůst lokálních povodní, které, i když postihnou relativně malé území, dokáží napáchat velké škody. V roce 2022 jsme sice evidovali na 17 tisíc škod způsobených živly, což je o 8 % méně než v roce předešlém, ovšem pokud jde například o počet škod, které způsobily vichřice, bylo jich v celkovém součtu skoro o 40 % více než v “tornádovém” roce 2021.


Mohlo by vás zajímat: Jak funguje turecký pojišťovací pool pro případ katastrof?


Předpokládám ale, že i když bylo škod způsobených větrem více, co do počtu, tak byly asi menší, pokud jde o vyjádření v penězích?

Ta čísla jsou opravdu nižší, protože průměrná výše škody zapříčiněné tornádem byla více než dvojnásobná ve srovnání se škodou způsobenou vichřicí v roce 2022. Čísla však také ukazují, že bychom měli při ochraně svého majetku se živelními škodami počítat. 

Právě proto se asi často mluví o tom, zda mají lidé své smlouvy správně nastavené. Vidíte, že by se kvůli řádění živlů klienti více zajímali o pojištění svého majetku?

Myslím, že právě tornádo bylo pro mnoho klientů takovým varovně zdviženým prstem, který je přiměl k tomu, aby se podívali na své pojistné smlouvy a zamysleli se nad tím, jestli mají svůj majetek dobře pojištěný. Nejde jen o to, že musíme počítat s už zmíněnými živelními pohromami, ale rostou také ceny práce, materiálu a už asi všichni víme, že bychom rodinný dům nepostavili za stejné peníze jako před pěti, deseti lety nebo dokonce ještě dříve.


Mohlo by vás zajímat: AČPM bojuje za makléře v Bruselu. Omezení provizí je špatné rozhodnutí!


Proč vlastně pojišťovnu zajímá, jestli moje nemovitost stoupla na hodnotě? To je přece můj problém, že dostanu méně peněz?

Tato informace je opravdu důležitá. Pojistí-li totiž klient svou nemovitost jen na část její hodnoty, pojišťovna tuto situaci respektuje, ale postupuje pak v souladu s takto uzavřenou pojistnou smlouvou. To znamená, že když např. hodnota nemovitosti činí 5 milionů korun a klient ji pojistí pouze na 2,5 milionů, tedy jen na polovinu reálné ceny, pak má pojišťovna právo ke všem škodám přistupovat s touto logikou a snižovat částku, vyplacenou při případné škodě, na polovinu. Smyslem pojištění je vyrovnat vám vaši ztrátu, když si koupíte auto za půl milionu korun, určitě ho nepojistíte jen na 250 tisíc…

Pokud tedy nemám majetek dobře pojištěný, může pojišťovna uplatnit takzvané podpojištění, je to tak?

Ano, je to tak. V případě, že zjistíme, že sjednané pojištění neodpovídá hodnotě majetku, může pojišťovna pojistné plnění krátit, tedy vyplatit méně peněz. Nemusí přitom jít přímo o totální škodu, ale už i o škodu částečnou.  Což je samozřejmě nepříjemné. Je proto důležité si, ideálně jednou ročně, svou smlouvu zkontrolovat a případně upravit. S tím velmi ochotně pomohou naši poradci. Nejjednodušší je sjednat si pravidelnou úpravu smlouvy zajišťující aktualizaci hodnoty nemovitosti ze strany pojišťovny.  A ještě připomenu, že pokud klient dům nebo byt například zrekonstruoval nebo nakoupil nové zařízení, není potřeba čekat na takzvané výročí smlouvy, ale může ihned požádat o změnu pojistné částky.


Mohlo by vás zajímat: Pojistní matematici v Německu očekávají další pohyb cen


Aktuálně si mnoho lidí pořizuje fotovoltaické elektrárny nebo třeba tepelná čerpadla. Mohou si pojistit i tato zařízení?

Rozhodně ano. Vidíme, a jako k životnímu prostředí zodpovědná společnost vítáme, že těchto takzvaných strojních zařízení u domů a bytů přibývá. Proto jsme přinesli novinku a v rámci našeho nejširšího balíčku Max umožňujeme klientům, aby si pojistili nejen poškození, ale také poruchu fotovoltaiky nebo tepelného čerpadla, ale například i kotle, klimatizace nebo pohonu garážových vrat. Uvedené škody kryjeme až do výše 100 tisíc korun. Toto pojištění se vztahuje na zařízení mladší 10 let.

Jak je to například s věcmi na zahradě? Dají se pojistit? Často i za ně totiž utrácíme hodně peněz.

To je pravda, Češi si hodně oblíbili třeba zahradní bazény, vířivky nebo letní kuchyně, i na to v našem pojištění myslíme.

Když je řeč o volnočasových aktivitách, musíme určitě zmínit také fakt, že přibývá elektrokol a elektrokoloběžek, těch uvidíme víc zase v létě, teď v zimě vyrážíme často na lyže. Na co si dát v této souvislosti pozor?

V těchto případech nejde jen o pojištění předmětů samotných, ale také o pojištění odpovědnosti z jejich provozu, respektive používání. Lze s nimi způsobit škody, které mohou násobně převýšit jejich hodnotu. Tyto typy škod, tedy když poškodíte zdraví nebo majetek někoho jiného,  kryjeme v našem odpovědnostním pojištění. Rádi vyrážíme na lyže nebo na kola do zahraničí, tam se škody mohou vyšplhat na mnohamilionové částky, takže by kvalitní cestovní pojištění mělo být samozřejmostí. Sjednat si ho je otázkou několika minut a opravdu to není ztracený čas. Máme například pojištění, které kryje léčebné výlohy v zahraničí s neomezeným limitem. Významnou součástí, kterou klient získává v rámci cestovního pojištění, jsou i asistenční služby.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Životní pojištění Simplea prošlo unikátním vývojem. Co na to ČNB?


Můžete uvést nějaký konkrétní případ?

Nebude to z lyžování, ale ještě z „kovidové“ doby. Tam byla asi nejnákladnější asistence spojená s hospitalizací v Egyptě, šlo o léčbu na umělé plicní ventilaci a transport leteckou ambulancí. Náklady za tento asistenční zásah přesáhly 3,7 milionů korun.

Vraťme se ještě k pojištění majetku. Allianz přišla s novinkou, která spočívá v tom, že si klient může vybrat, zda v případě škody dostane peníze a sám si sežene řemeslníka na opravu, nebo si může vybrat možnost, že mu řemeslníka seženete a opravu zajistíte sami. Je o tuto službu zájem?

Musím nejdříve zmínit, že tuto službu nabízíme ve spolupráci s naší partnerskou asistenční společnosti Allianz Partners. Myslíme si, že tohle je správná cesta – ubrat klientovi starosti, protože když už k nějaké pojistné události dojde, má jich zpravidla až nad hlavu. Zájem o tuto službu roste. Na naší straně je, abychom měli v portfoliu dostatek kvalitních řemeslníků, na které se můžeme spolehnout.

To ale není úplně snadný úkol...

To jistě ne, ale určitě je pro velkou firmu snazší vytvořit síť autorizovaných dodavatelů, se kterými spolupracuje pravidelně, než pro jednotlivce někoho rychle sehnat, a ještě si ověřit kvalitu.

Když se bavíme o pojišťovnictví, nemůžeme zapomenout na auta. Hodně se diskutuje o elektro a hybridních vozech. Zatím jich v Česku jezdí několik tisíc, ale ten počet určitě poroste. Jak jste připraveni na pojišťování elektroaut?

Nejen, že jsme připraveni, my už jsme, jako první pojišťovna v Česku, nabídli speciálně upravený produkt právě pro pojištění elektromobilů. V říjnu jsme na trh uvedli autopojištění i pro elektrická vozidla a plug-in hybridy. V rámci tohoto pojištění kryjeme i jednu z nejdražších součástí elektromobilu, tedy baterii. Navíc pojištění chrání nabíjecí kabely, domácí dobíjecí stanice, adaptéry a další vybavení. Také u elektroaut nám pomáhá naše asistenční služba. Vybije-li se cestou baterie, odtáhneme auto k nejbližší nabíjecí stanici, v případě nehody pak do smluvního autorizovaného servisu, protože ne každý servis si samozřejmě s elektroautem zatím ví rady.


Mohlo by vás zajímat: Glosa Ondřeje Kovaříka: Nejasná zpráva o důchodové reformě


Elektromobilita je ale přesto pořád tak trochu hudbou budoucnosti. Většinu majitelů vozů se spalovacími motory asi dnes zajímá, jak se bude vyvíjet cena autopojištění. Jak už jste zmínil, roste cena materiálu, náhradních dílů i práce…

Aktuálně vidíme, že se průměrná výše automobilových škod zvýšila o 15 až 17 %. Na tom se největší měrou podílí inflace související právě s cenou práce i dílů a také růst ceny samotných vozidel. Na straně druhé je tu velmi silná konkurence mezi pojistiteli, díky tomu se zmíněné náklady nepromítnou do ceny pojištění v plné výši, ale nějakému navýšení není možné se v této souvislosti vyhnout. Naši klienti mají výhodu, že stále mohou využívat naše pojištění „Jezdím málo, platím málo“, kdy se výše pojistného odvíjí od najetého počtu kilometrů. V loňském roce jsme tak klientům vrátili přes 50 milionů korun.

Hodně jsme mluvili o majetku, zmínili jsme auta, pojďme v závěru k tomu nejdůležitějšímu – tím je život a zdraví. Životní pojištění od Allianz je ověnčeno řadou cen. Co je na něm, podle vás, to nejlepší?

Myslím, že nejen zmíněné ceny, ale hlavně zájem klientů, potvrzují kvalitu našeho „životka“. Těch výhod je celá řada, ale nejdřív bych asi zmínil naprosto jasnou a srozumitelnou cenu. Nemáme tam žádné skryté nebo nesmyslné poplatky. Naši klienti i agenti si hodně pochvalují rozdělení závažných onemocnění do pěti skupin. Což s sebou nese skutečně velkou výhodu – jestliže klienta postihne například kardiovaskulární onemocnění a vyplatíme mu pojistné plnění, jeho pojištění nezaniká, ale může pokrýt ještě další čtyři skupiny závažných nemocí. To znamená, že může dostat až pětinásobek pojistného plnění. Zajímavé je určitě také připojištění pro ženy, zaměřené na specificky ženská onemocnění.


Mohlo by vás zajímat: Nové pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (část 3.): ČKP potřebuje změnu


Allianz pojišťovna letos oslaví 30 let na českém trhu. Za tu dobu se toho změnilo opravdu hodně. Co je podle vás tou největší změnou?

To by asi vydalo na samostatný rozhovor. Podívám-li se na to očima klienta, tak to asi bude digitalizace, kterou výrazně urychlila kovidová doba. Klient může smlouvu stále uzavřít fyzicky, ale také online z pohodlí domova i se vzdálenou pomocí svého poradce. Velmi výrazně se ale digitalizace projevuje rovněž v likvidaci pojistných událostí. Klient nahraje potřebné dokumenty a fotografie přes internet a pokud potřebujeme detailnější informace, vyžádáme si je, nebo vyšleme likvidátora.

Stává se, že klienty tento postup překvapí, že čekají, až někdo dorazí?

Samozřejmě i to se může stát, proto také na našich stránkách klienti najdou informace, jak v případě škody postupovat. Poté, co škodu nahlásí, od nás dostane unikátní odkaz na sledování stavu škody společně s instrukcemi, jak dále postupovat. Na základně našich pokynů pak dodá fotografie a další podklady, naši odborníci vyhodnotí rozsah škody a navrhnou pojistné plnění. To vše bez toho, aby klient musel někam chodit nebo čekal doma na likvidátora.


Mohlo by vás zajímat: ČAP: Objem odhalených pojistných podvodů v roce 2022 dosáhl 1,423 mld. Kč


Pokud jde o nabídku produktů, zní vše velmi dobře. Někdy se ale můžeme dočíst, že pojišťovna odmítla plnit, to pak asi u lidí velkou důvěru v pojišťovny nebudí…

Musím říci, že Allianz nikdy neodmítne pojistné plnění, pokud k tomu není důvod. Ročně plníme klientům z pojistných smluv v miliardách korun, ve sporných situacích vždy vedeme detailní interní šetření, u životního pojištění se obracíme i na lékaře. V našem oddělení Zákaznické zkušenosti máme kolegyně a kolegy, kteří jsou na nás, tedy dovnitř pojišťovny, opravdu velmi přísní a důsledně hájí zájmy klienta.

Pojistné smlouvy a pojistné podmínky ale nejsou zrovna snadné čtení, co když se v nich někdo pořádně neorientuje?

Především je třeba říct, že by si měl klient opravdu pojistnou smlouvu a podmínky dobře přečíst. Podívat se, co je třeba z pojištění vyloučeno. Pokud si něčím není jistý, naši poradci nebo kolegové na zákaznickém centru mu ochotně poradí. Když se staráte o svůj život, zdraví nebo majetek, není žádná otázka špatná.

Děkuji Vám za rozhovor.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Potrebujete kredit?

Marjan Tetičkovič,  4. 4. 2023

Potrebujete kredit?

Na voljo smo vam, da vam ponudimo vsa posojila, kredite, financiranja, naložbe po ugodni obrestni meri 3% na mesec. Ponudba velja od 5.000 € do 10.000.000 € s trajanjem od 1 do 30 let. po potrebi nas kontaktirajte. Elektronski naslov: tmarjan24@gmail.com
WhatsApp: +386 71 391 409
Viber: +38671391409

Související články