Ľubor Vrlák prozradí, jaká je obchodní strategie pojišťovny YOUPLUS


			Ľubor Vrlák prozradí, jaká je obchodní strategie pojišťovny YOUPLUS
11.12.2019 Rozhovory

V červnu začala na českém a slovenském trhu působit nová bezpapírová a plně digitalizovaná životní pojišťovna YOUPLUS, která avizovala, že na trh přinese evoluční přístup na poli komplexního životního pojištění. Výkonný ředitel pro Česko a Slovensko Ľubor Vrlák vysvětluje, v čem tkví podstata tohoto řešení.

Děkuji vám, pane řediteli, že jste si udělal čas pro otázky odborného portálu opojištění.cz, a na úvod se zeptám, klientům a obchodním partnerům jste nabídli filozofii tzv. „Best Partner Concept“, mohl byste prosím detailně popsat, co si lze pod tím představit?

Filozofie „Best Partner Concept“ je úzce spojena s myšlenkou „Best Product Concept“, která v sobě původně nesla požadavek důkladného průzkumu trhu. V rámci něj jsme detailně prostudovali a analyzovali úspěšné produkty. Zjistili jsme, v čem spočívá jejich správné nastavení a proč jsou tak pozitivně vnímány klienty. Tyto získané informace jsme plánovali zastřešit našimi specialisty, a vytvořit tak kompilovaný produkt poskládaný z tohoto nejlepšího, co trh aktuálně nabízí. Postupem času jsme však zjistili, že je zbytečné se omezovat jen na produktovou oblast a že bude daleko přínosnější, když se zamyslíme nad tím nejlepším možným přístupem ve všech sférách, které souvisí s pojištěním. Nakonec se z toho vyvinul „Best Partner Concept“, kterým jasně říkáme, že chceme být tím „Best“ partnerem pro klienty, zprostředkovatele, zaměstnance a samozřejmě také pro naše akcionáře. Zkrátka a dobře, rádi bychom byli atraktivním a spolehlivým spoluhráčem pro všechny účastníky na trhu.


Mohlo by vás zajímat: Glosa Roberta Stejkory: Zkoušky, kam se podíváš. Mají však smysl?


Jak byste charakterizoval produkt 4U, který pojišťovna YOUPLUS nabízí?

Produkt 4U je čistokrevné rizikové pojištění bez jedné jediné koruny nebo eura, které by šly do investic. Jedná se o flexibilní produkt, který klientům nabízí komplexní ochranu v případě neočekávané události. A je naším cílem, aby tento produkt klientovi pomohl nejen v momentě, kdy si ho sjedná, ale aby byl schopen se přizpůsobovat lidskému životnímu cyklu. Rádi bychom, aby klient měl jeden produkt, který bude z naší strany neustále inovován v souvislosti s aktuálními potřebami spotřebitele. A nejen to. Chceme také, aby náš produkt sledoval inovace na pojistném trhu a adaptoval se na ně.

Zaujmout klienta novým produktem je stále těžší. Existuje podle vás návod, jak ve zdejším silném konkurenčním prostředí uspět?

Vymyslet dnes nový produkt je skutečně velmi složitý úkol. Na druhou stranu najít na trhu to nejlepší, je otázkou několika měsíců. Myslím si, že výsledný produkt jako takový není to, čím by se měly odlišovat jednotlivé pojišťovny na trhu. Dle mého názoru to musí být celková nabídka, se kterou společnost na trh přichází. Z 50 % je tato nabídka tvořena právě produktem samotným a z 50 % procesy, které s jeho vývojem a prodejem úzce souvisí. Obě dvě tyto složky musí být na špičkové úrovni. Jedno bez druhého nemůže fungovat. V našem případě si myslím, že jsme na správné cestě a že budoucnost ukáže, že 4U bude pro klienta opravdu fungujícím řešením.


Mohlo by vás zajímat: Talanx a Hannover Re: Pozitivní zprávy pro 3Q 2019


YOUPLUS hodně sazí na digitální procesy, mohl byste popsat ty nejzajímavější novátorské přístupy, které jsou součástí vašeho řešení?

V rámci vývoje našeho produktu jsme se v určitě fázi rozhodli jít cestou zcela bezpapírového on-line procesu. To znamená, že u nás klient, partner i poradce vše zprocesuje bezpapírově. Namodelování pojistné smlouvy, udělení souhlasů, uzavření smlouvy, nahlášení pojistné události, případně i změny na pojistné smlouvě, to všechno dokážeme zprocesovat elektronickou cestou.

Kdybych pak měl popsat opravdu unikátní, novátorský přístup, tak bych zmínil elektronický underwriting. Naším cílem je, aby až 85 % klientů mohlo být oceněno při sjednávání smlouvy automaticky tímto elektronickým systémem. Nabízíme také tři způsoby podpisu při sjednávání smlouvy. První je klasické a dnes už velmi málo využívané plnicí pero, druhý způsob podpisu se realizuje prostřednictvím touchpadu a třetí umíme zařídit využitím QR kódu.

K tomu je samozřejmě nutné, aby potenciální zákazník byl elektronickému způsobu komunikace nakloněn. Když se však vrátím asi 15 let zpátky do minulosti, tak si vzpomínám, jak jsme návrh na pojistku museli rozprostřít po celém stole. Od toho okamžiku jsme urazili velký kus cesty a jsem tak přesvědčen, že jak klienti, tak poradci budou elektronický způsob sjednávání jen a jen kvitovat.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Listopadové ozvěny


Dokážete odhadnout, do jaké míry mohou nové moderní technologie a postupy změnit podobu pojišťovnictví, jak ho známe dnes? Jak například vnímáte plány velkých společností typu Amazon nebo Google zvýšit svůj vliv v rámci globálního pojišťovnictví?

Nikdo z nás nemá křišťálovou kouli, ze které by uměl věštit budoucnost. Ale na základě současného vývoje můžu říci, že nic není nemožné. Myslím si, že neexistuje žádný relevantní důvod, aby se nadnárodní korporace nemohly stát součástí dnešního pojišťovnictví. Na druhou stranu je zapotřebí si uvědomit, že pojišťovnictví je vysoce regulovaná oblast. Navíc mi připadá, že vývoj technologií je daleko rychlejší než legislativa s nimi spojená, nebo že dokonce legislativa reaguje až na technologické novinky, které tito velcí hráči vyvíjejí. A právě to, jak se Amazon nebo Google dokáží popasovat s regulací v kontextu svého rychlého technologického vývoje, bude dle mého soudu ten nejklíčovější faktor, který tyto společnosti buď odradí, nebo podpoří ve vstupu do globálního pojišťovnictví. Na druhou stranu, ani pojišťovnictví nespí na příslovečných vavřínech a i tradiční společnosti dokáží nabídnout klientovi technologické novinky, které by trh významně posunuly. Otázkou však je, zdali má o tyto inovace zájem i samotný klient. Rychlý technologický pokrok totiž vůbec nemusí souviset s požadavky dnešního klienta.

Přeregulovanost trhu je opravdu velký problém…

Jde o vliv dvou protichůdných rovin. Tou první je slabá finanční gramotnost obyvatel, proti které stojí negativní image současného pojišťovnictví. Z tohoto pomyslného souboje pramení přehnaná snaha o ochranu klienta. Co si budeme nalhávat, pojišťovnictví má ve své historii období, na která nemůže být příliš pyšné a která ve své podstatě využívala, až zneužívala klientovu neznalost. Reakce z pera evropského či tuzemského zákonodárce tak na sebe logicky nenechala dlouho čekat.

Jsem však také přesvědčen, že regulátor musí znát míru. A když to s různými omezeními přežene, tak ve výsledku dělá z obyčejných lidí až nesvéprávné bytosti, které nemají potřebu se vzdělávat, protože jsou přeci tak důkladně chráněni…. Tento začarovaný kruh ve svém důsledku brání rozvoji jakékoli finanční oblasti. Klient je přeci dospělý člověk, který by se měl ve finančním světě alespoň trochu orientovat.


Mohlo by vás zajímat: NKÚ: Stavby silnic I. třídy trvají 12 let. V termínu se jich dokončilo sedm


Bylo by možné čtenářům nastínit obchodní strategii společnosti YOUPLUS? Komu je váš produkt primárně určen?

Jsme mladá, sebevědomá společnost, která vstupuje na poměrně velký a saturovaný trh. Jak už jsem nastínil, klienta chceme přesvědčit moderním přístupem a filozofií „Best Partner Concept“. Chceme přinést do tuzemského pojišťovnictví dynamiku, která nám pomůže, abychom se stali štikou ve stojatých vodách českého trhu. Našim typickým klientem je mladý člověk do 40 let, který rád objevuje nové věci a který nereflektuje na nabídky tradičních konzervativních pojišťoven.

Pojišťovna působí v Česku a na Slovensku, plánujete expanzi i na další trhy?

Ano, plánujeme. Česko a Slovensko byly vybrány jako první trhy, na které s naší filozofií „Best Partner Concept“ vstoupíme. Náš koncept se však dá v průběhu cca šesti měsíců replikovat i na další země středoevropského regionu. Součástí naší strategie je plně využít nezastupitelné role externích zprostředkovatelů při prodeji životního pojištění. Myslím si, že jiná forma distribuce tak komplexního a unikátního produktu, jakým životní pojištění bezesporu je, není dnes v podstatě možná. V tomto směru navíc oba trhy prochází významným vývojem a rostoucí kvalita zprostředkovatelů je dnes opravdu vidět. S tím souvisí jeden pozitivní fakt, kterého si poslední dobou všímám. Se zvyšující se kvalitou distribuce roste i už zmiňovaná gramotnost spotřebitele. Čím více totiž bude prodejce vzdělaný, tím více bude schopen klientovi komplexnost životních produktů vysvětlit tak, aby tomu i ten obyčejný člověk dobře porozuměl.

Mohl byste čtenářům prozradit, kdo stojí za pojišťovnou YOUPLUS?

YOUPLUS je obchodní značka, se kterou přišla na trh pojišťovna ASPECTA. V následujících měsících však dojde k přejmenování společnosti ASPCETA na YOUPLUS. Věřím, že současná poměrně složitá situace se tak zjednoduší. YOUPLUS patří do holdingu Insurevolution, za kterým stojí z 85% švýcarský kapitál a z 15 % čtvrtá největší zajišťovna na světě Hannover Re. Tato zajišťovna má v rámci naší spolupráce tři základní úkoly. Je tedy 15% akcionářem, je naší zajišťovnou a také jí patří už zmiňovaný undewritingový systém.


Mohlo by vás zajímat: Postřehy Evy Gmentové: Listopad ve znamení zkoušek odborné způsobilosti


Během vaší profesní kariery jste se jistě setkal s lidmi rozdílných povahových typů. Jaké vlastnosti jste si u svých kolegů vážil nejvíce a který charakterový rys by podle vás měl převládat u vrcholového manažera?

Každý manažer má samozřejmě jiný názor na to, jak danou firmu řídit. Osobně jsem velmi rád, že se v YOUPLUS podařilo zaměstnat specialisty, které jsem vyloženě chtěl získat. Jsem vděčný, že jsem tak dostal příležitost postavit si tým přímo podle svých představ. Jedná se opravdu o výjimečnou situaci, která se už nemusí nikdy opakovat. Ve svém týmu mám opravdové srdcaře, kterým záleží na vývoji firmy. Nemám moc rád takový ten žoldácky přístup – od devíti do pěti a hotovo, a jde se domů. Chci, aby lidé v YOUPLUS přijali tento projekt za svůj a aby z nich byla cítit „člověčina“, zápal pro věc. Oceňuji, když se svými lidmi umíme o problémech otevřeně promluvit a hledat řešení. To je polovina úspěchu. Samozřejmě, tento přístup jde aplikovat v menších kolektivech, ve větších korporátech tento liberalizmus musí být potlačen. S YOUPLUS však v takové situace ještě nejsme. (úsměv)

Tváří značky YOUPLUS se stala česká golfistka Klára Spilková. Jaká je s touto hvězdnou hráčkou spolupráce a má sjednaný Váš produkt?

Klára zosobňuje všechno, co by měla YOUPLUS symbolizovat. Je mladá, dynamická, cílevědomá a úspěšná. To je důvod, proč byla vybrána jako tvář naší pojišťovny. A jestli je naší klientkou… rád bych to čtenářům prozradil, ale znáte to…regulace to nedovolí. (úsměv)

Máte nějakou profesní zásadu, která vám v bohaté kariéře vždy dobře posloužila?

Pro mě osobně je tím základním pravidlem dodržovat za všech okolností odpovědný přístup. Nerad dělám věci s krátkodobým cílem. Také si velmi zakládám na tom, abych byl spolehlivý a aby partneři věděli, co ode mě mohou očekávat. Tyto dvě vlastnosti mě provází celý profesní život a vždy se mi jejich dodržování vyplatilo.

Děkuji Vám za rozhovor.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články