Rozpočtový výbor podpořil zastropování provizí u životního pojištění


			Rozpočtový výbor podpořil zastropování provizí u životního pojištění
7.5.2015 Pojistný trh

Rozpočtový výbor sněmovny schválil ve středu 6. května pozměňovací návrh na regulaci provizí v životním pojištění.

Regulace provizí byla pozměňovacím návrhem poslance Ladislava Šincla navržena do zákona č. 277/2009 sb. o pojišťovnictví, jehož novela se nyní projednává v souvislosti s přijetím pravidel Solvency 2 do české legislativy. Hlavním cílem návrhu je zamezit přepojišťování smluv životního pojištění, se kterým si trh sám poradit nedokázal a hlavně zvýšit finanční plnění, které obdrží klient od pojišťovny v případě předčasného ukončení pojistné smlouvy.

Pojišťovny nebyly samy schopné zavést potřebné regulace, neboť by se první z nich dostaly změnami do konkurenční nevýhody na trhu. Při vzájemné dohodě, například v rámci České asciace pojišťoven by zase mohly být obviněny z kartelové dohody Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Proto se poslanci vyslovili pro regulaci provizí s cílem zvýšit ochranu spotřebitelů.

Strop na provize, rozložení platby v čase a ručení 5 let

Základním bodem regulace je omezení maximální výše provize na 150% ročního pojistného, přičemž v současné době je obvyklá provize ve výši 180%. Největším zásahem do současné praxe se zdá být povinné rozložení výplaty provize do 5 let (nyní se vyplácí celá najednou), přičemž na počátku lze vyplatit zprostředkovateli maximálně 100% a zbytek pak ve 4 rovnoměrných splátkách. Další významnou změnou v návrhu je povinná lineární storno lhůta (tedy doba ručení za vyplacenou provizi) po dobu 5 let, přičemž nyní jsou standardem 2 roky. Cílem prodloužení doby ručení je právě motivace zprostředkovatelů ke zlepšení průběžné péče o klienty a prodloužení doby trvání pojistných smluv.

Vyšší odkupné pro klienty

Celá regulace provizí je odůvodněná ochranou klienta a proto zavádí i povinnost pojišťovny vyplatit klientovi odkupné z vytvořené rezervy i při zrušení pojistky v prvních letech trvání smlouvy. Vyplacená provize zprostředkovateli, tedy může zatížit klienta formou poplatků maximálně ve výši 20% z celkové vyplacené pobídky za jeden rok, zatímco nyní bylo obvyklé, že klient nesl celé náklady v prvních dvou letech a na odkupné mu v prvních dvou letech většinou vůbec nevznikl nárok.

Přestože se jedná o velmi nestandardní zásah do podnikatelského prostředí, získal návrh mezi členy rozpočtového výboru silnou podporu odůvodněnou především zvýšením ochrany klientů.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články