Generální ředitel General Insurance Corporation of India, jedné z firem, které poskytly krytí pro Air India, vyčíslil nároky za vzniklé škody následovně: letadlo samotné přibližně za 125 milionů USD, další nároky z pojištění odpovědnosti za ztrátu života cestujících a dalších odhadem za 350 milionů USD. Tato suma je podle velké světové společnosti GlobalData zaměřené na data a analýzy více než trojnásobkem ročního pojistného pro letecký průmysl v Indii v roce 2023. Pokud jde o pojistné plnění Air India za nehodu, celkové částky by se mohly vyšplhat ještě výš, protože při nehodě zahynuli cizí státní příslušníci, a tyto nároky budou vypočítány podle pravidel v jejich příslušných jurisdikcích.
Finanční důsledky havárie, při které zahynulo 241 lidí na palubě a další lidé při červnovém pádu v hustě obydlené části Ahmadábádu v západní Indii, se projeví na indickém i globálním trhu leteckého pojištění a zajištění. Podle expertů obeznámených s touto problematikou se očekává, že pojistné v celém leteckém průmyslu v Indii poroste, a to buď ihned, anebo v okamžiku obnovy stávající pojistné smlouvy.
Mohlo by vás zajímat: Jakub Kutnohorský: Makléř budoucnosti? Kombinace technologie a osobního přístupu
Dramatické zdražení až o 30 procent
Indičtí experti na letecké pojištění předpovídají, že náklady na krytí pro letecké společnosti po nejtragičtější havárii vzrostou až o 30 %. Flotila Air India je pojištěna na celkem asi 20 miliard USD, s ročním pojistným téměř 30 milionů USD, podle údajů z indické pojišťovny Policybazaar. Sajja Praveen Chowdary, ředitel indické makléřské společnosti Policybazaar, očekává, že pojistné za letecké stroje, válečná rizika a krytí odpovědnosti se v příštím cyklu obnovy zvýší o 10 % až 30 %. Rohit Boda, výkonný ředitel skupiny makléřské společnosti J.B.Boda Group, předpovídá nárůst o 10 % až 25 %.
Zvýšení pojistného v tomto rozsahu by bylo větší než předchozí velké krize, a stalo by se tak vzhledem k závažnosti nehody Air India, uvedli makléři. Nárůst sazeb by se týkal všech leteckých společností.
Pro porovnání: Po loňské havárii v Jižní Koreji, při níž zemřeli všichni ze 181 cestujících kromě dvou, se zvýšení pojistného pohybovalo v rozmezí 15 až 18 %, uvedla jedna britská zajišťovna. „Katastrofa tohoto rozsahu přispěje ke zpřísnění globálních sazeb,“ řekl Chowdary, obchodní ředitel Policybazaar. To potvrzuje i zpráva globální Allianz SE: podle ní tvořily nehody většinu z částky 15 miliard USD za škody z pojistných událostí na celém světě v letecké dopravě během pětiletého období končícího rokem 2024. Růst letecké dopravy, dynamicky podpořený asijsko-pacifickou oblastí a Severní Amerikou, by měl podle zprávy zvýšit pojistné na více než 8 miliard USD.
Mezinárodní zajišťovny ponesou hlavní břemeno
Dopad na domácí trh bude částečně zmírněn tím, že obě dvě společnosti kryjící katastrofu (New India Assurance a Tata AIG) generovaly pouze asi 1 % svého celkového pojistného z letectví a většinu z něj postoupily globálním zajišťovnám, jak vyplývá z údajů společnosti GlobalData o pojištění. Obecně platí, že domácí pojišťovny převádějí zpravidla více než 95 % svého přímého předepsaného pojistného v oblasti leteckého pojištění na globální zajišťovny. Z tohoto důvodu "finanční zátěž dopadne převážně na mezinárodní zajišťovny, což povede ke ztížení vyjednávání na trhu leteckého zajištění a pojištění," uvedl v pondělní zprávě Swarup Kumar Sahoor, hlavní pojišťovací analytik společnosti GlobalData.
Swarup Kumar Sahoo z GlobalData dále komentoval situaci: „Stovky milionů dolarů k vyplacení na pojistném plnění zpřísní obnovu zajištění v roce 2026, protože se očekává, že zajistitelé přehodnotí struktury smluv.“ Podle Montrealské úmluvy "jsou letecké společnosti povinny zaplatit až 128 821 zvláštních práv čerpání (SDR) na cestujícího za ztrátu života. Jedna SDR je kolem 1,40 USD," uvedl Sahoo ve vysvětlení zaslaném e-mailem jen několik dnů po katastrofě. „Kromě toho podle úmluvy zahrnuje další odpovědnost ztrátu zavazadel, maximálně však 1 288 SDR na cestujícího. Skutečná výplata však bude záviset na krytí zakoupeném společností Air India.“ Další nároky souvisí s poškozením majetku třetích stran a ztrátami na životech na zemi, a ty budou šplhat také do vysokých desítek milionů USD.
Mohlo by vás zajímat: I ČSOB Pojišťovna používá inovativní řešení pro stanovení tržní ceny bytu
Změny v hodnocení rizik
„Dá se očekávat, že zajistitelé přehodnotí rizika spojená s širokotrupými letadly, překalibrují cenové modely a zavedou přísnější podmínky,“ prohlásil Sahoo. „To posílí tržní disciplínu, urychlí stahování mezní kapacity a přetvoří jednání o zajištění v letecké dopravě pro cyklus obnovy v roce 2026.“ Vláda dále zvažuje uzemnění flotily Boeingů Dreamliner 787-8, což by přispělo pravděpodobně ke zvýšení souvisejících nároků z pojištění přerušení provozu, což přímo ovlivní ziskovost pojišťoven, které tato rizika upisují, uvádí zpráva GlobalData.
Předchozí letecké nehody, jako jsou nehody poškozující části letadel Jet Airways a SpiceJet (při nárazu ptáka, prasklá pneumatika a tvrdé přistání), stejně jako havárie stíhačky Su-30 (v roce 2018), způsobily, že letecké pojištění v Indii bylo v letech 2016-2020 ztrátové, uvádí zpráva GlobalData a poznamenává, že tento incident dále zhorší ztrátový indický trh s leteckým pojištěním.
Dražší letenky pro všechny?
Havárie Air India tak představuje zlomový okamžik nejen pro indické pojišťovnictví, ale pro celý globální trh leteckého pojištění. Očekávané zdražení pojistného může významně ovlivnit náklady leteckých společností po celém světě a přispět k dalšímu růstu cen letenek pro cestující. Pojišťovny budou muset přehodnotit své rizikové modely a zajistitelé zpřísnit podmínky krytí, což může dlouhodobě změnit dynamiku celého odvětví.
Komentáře
Přidat komentář