Tradiční IŽP je mrtvé. Zaslouženě...


			Tradiční IŽP je mrtvé. Zaslouženě...

Pět let. Přesně tolik času bylo potřeba k výrazné proměně trhu. Z dřívějšího produktového standardu se stal outsider. A to doslova, pouze pár posledních pojišťoven ponechalo produkt v nabídce. Zatím.

Pětiletka změn

Psal se říjen roku 2016 a Jakub Strnad, tehdejší ředitel Allianz pojišťovny, v rozhovoru pro Hospodářské noviny ohlásil konec nabídky tradičního investičního životního pojištění (IŽP) od počátku prosince. Allianz se tak stala první pojišťovnou, která „vypnula“ produkt, jenž v předchozích 10 letech tvořil nejprodávanější typ životního pojištění v Česku. Jeho místo nahradil nový druh pojištění: rizikové životní pojištění s možností volitelné investiční složky, plně oddělené od úhrady rizikového pojistného.

Allianz měla k novému produktu nakročeno již dříve. Nikdy nenabízela přirozené pojistné pro všechna rizika, ale pouze pro smrt. V podobné situaci byla i UNIQA. Není proto překvapivé, že i ona se brzy přidala k trendu, kdy jednoduše snížila výši poplatků, která zatěžovala investiční složku. Ještě dříve ale zaúřadovala Česká pojišťovna a s produktem Můj Život 2 se přihlásila k oddělené investiční složce s výrazně nižšími poplatky než u klasického IŽP.


Mohlo by vás zajímat: PwC: České ženy vydělávají o pětinu méně než muži


Kooperativa představila produkt Na přání, ale v zásobě si ponechala i Perspektivu a Flexi s konstrukcí IŽP. Jako první byl ukončen prodej pojištění Perspektiva, jako druhé i Flexi s tradiční investiční konstrukcí. Vyhrála konstrukce produktu Na přání, jehož název byl „přemalován“ na Flexi. V rámci skupiny VIG ale Kooperativu v jednoznačnému příklonu k nové konstrukci předběhla menší sestra ČPP. Představila novou rodinu produktů Neon umožňující sjednat buď jen rizikové pojištění nebo navíc i oddělenou investiční složku. Nabídka původních tradičních IŽP byla následně ukončena.

ČSOB pojišťovna připravila zcela nové pojištění dle moderní konstrukce Náš Život, který „bez obav“ vyměnila za Forte. NN pojišťovna po akvizici Aegonu vytvořila rizikové pojištění Orange Risk. Naopak AXA nestihla před svou akvizicí připravit nový produkt, Life IN je stále na webu Uniqa prezentován jako produkt v nabídce. Pravděpodobně do doby, než vznikne nástupce, spojující Life IN a již zmíněné Domino.


Mohlo by vás zajímat: Následné vzdělávání nemusí být nudný e-learning


Rizikovka vyhrála

Po 5 letech je z nabídek pojišťoven jasné jedno: investiční pojištění bylo vystřídáno rizikovým pojištěním. Nedůležitost investiční složky některé pojišťovny potvrdily tím, že ji ani nenabízí. Jedná se o pojišťovny Maxima, Simplea a YouPlus. Možná v budoucnu investiční část přidají a možná také ne. K uvedeným 3 pojišťovnám se přidávají i Pillow a Slavia, které nabízí pojištění osob na bázi neživotního pojištění úrazu a nemoci, a tedy bez možnosti kapitálové složky pro případ dožití.

Druhá část pojišťoven k rizikovému životnímu pojištění umožňuje přidat investiční složku. V této skupině najdeme Allianz, ČPP, ČSOB pojišťovnu, Generali ČP, Komerční pojišťovnu, Kooperativu a UNIQA pojišťovnu. Až na jednu výjimku je investiční složka pro klienty jednoduchá a srozumitelná, nestrhává se z ní žádné rizikové pojistné. Výjimkou je produkt Uniqa Invest, kde je ponechána srážka přirozeného pojistného pro případ smrti.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Nejsme právním státem


Pouze třetí (nejmenší) část pojišťoven zatím ponechala v nabídce tradiční investiční pojištění. Jedná se o NN (produkt Orange Bonus) a MetLife (několik produktů, např. Garde či OneLife). Uvedené produkty účtují rizikové pojistné na bázi přirozeného pojistného z hodnoty fondu a úhrada počátečních nákladů probíhá ve formě snížené alokace v prvních letech pojištění.

Proč tak rychlá změna?

Pokud se v pojištění pohybujete již déle, musíte uznat, že 5 let je na pojišťovny velmi dobré tempo. Důvod rychlého odklonu lze najít jednak ve snaze poskytovat proklientské služby, ale také v povinnosti dodržet zákon.

Pojišťovny jsou povinny vytvářet produkty tak, aby byly vhodné pro cílovou skupinu. Součástí vhodnosti je samozřejmě také požadavek, že spotřebitel musí být schopen bez větších problémů pochopit službu, kterou v podobě pojistné smlouvy uzavírá. Když pojišťovny v rámci různých focus groups předložily podmínky a sazebníky investičního pojištění testovanému vzorku potenciálních klientů, zjistily, že průměrný spotřebitel nechápe složitou konstrukci produktu.


Mohlo by vás zajímat: 2021: Generali má čistý zisk 63,3 %. Prudential plc hlásí provozní zisk 16 %


Potvrdilo se tak to, na co při jednom slyšení mnohem dříve nepřímo poukázal i finanční arbitr. Zaměstnanec nejmenované pojišťovny nebyl schopen na místě odpovědět na jednoduché otázky typu: kolik jsou celkové poplatky, jaký bude zůstatek na podílovém účtu, jak vysoký bude náklad za předčasné ukončení pojištění atd. Pokud není ani odborník schopen jednoduše spočítat dopady vyplývající z konstrukce investičního produktu, pak to nelze samozřejmě čekat ani od běžného spotřebitele. Pojišťovny tak nesmí tradiční investiční pojištění nabídnout běžné skupině spotřebitelů, ale cílový trh se (bez velké nadsázky) zužuje na cca 100 pojistných matematiků.

Lze tak odůvodněně očekávat, že do konce příštího roku zmizí z nabídky i zbývající produkty tradičního IŽP a zůstanou pouze čistě riziková pojištění nebo pojištění s oddělenou investiční složkou, ze které není uhrazováno přirozené pojistné. Důvěra běžných spotřebitelů v pojišťovací sektor díky ukončování nabídky IŽP roste, a to je bezva zpráva pro celý trh.

Martin Podávka

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

IŽP

PetrV1,  12. 4. 2022

ještě by to chtělo napsat jeden článek - u koho v pojišťovnách, které kdy IŽP nabízely, lze vyreklamovat poplatky s tímto "úžasným" produktem spojené? prodejci IŽP (ano, myslím všechny vás "finanční poradce" typu Partners & oth) na poplatcích vydělali naprosto nehorázné peníze (18-24 měsíčních splátek). chtěl bych potkat aspoň jednoho klienta, který na IŽP neprodělal... aspoň jednoho...

to je vítězství, tak říkajíc Pyrrhovo

norbik,  12. 4. 2022

A kdo umí odpovědět na jednoduché otázky typu: kolik jsou celkové poplatky, jaký bude zůstatek na podílovém účtu, jak vysoký bude náklad za předčasné ukončení pojištění atd. u rizikovky?
Jo ták, on si klient nic nespoří a tak nic nedostane, takže poplatky a stavy účtu ho nemusí vůbec zajímat. Ani ho nemusí zajímat, že roky na začátku smlouvy přeplácí a pojišťovna si udělá rezervu, ze které ke konci bere, protože cena rizika stoupá a pojistné nestačí. No ano, v tomto je to pro pojišťovnu výhodnější a klient si na rezervu vytvořenou z jeho pojistného nešáhne, ale kdo chce kam ...

To je Vaše manipulace

Pyrrha,  21. 4. 2022

Jste zastánce IŽP, ale na jeho obranu jste neuvedl nic. Místo toho vymýšlíte problémy jiného řešení. To znám z FB, tam je podobných manipulací např. o Rusku a Ukrajině plno.  U rizikovky je smlouva mezi klientem a pojistitelem jasná: platíš tolik  ajsi pojištěn po takovou dobu. na začátku se toho moc nepřeplácí, asi jste zapomněl , že provize jsou i u rizikovky. Myslím, že naopak pojišťovna při zrušení smlouvy po pár letech není moc v zisku, ručení za provizi skončilo a další pojistné od klient nepřijde. Ta malá rozpuštěná rezerva to nezachrání. Stačí, když si vezmete kalkulačku a pomocí úmrtnostních tabulek si rezervu na 1 mil Kč sám spočítáte. A pozor další argument, se ketrým si neporadíte: věděl jste, že např. u invalidity je pojistná částka často klesající? Víte, co to dělá s rezervou? Ano, na počátku může být i záporná. Tak prosím nešiřte nesmysly a nechte IŽP "idit do chuj" :)

RSS

Související články