Na trh míří nové „norské" povinné ručení


			Na trh míří nové „norské" povinné ručení

V příštích letech by všichni ti, kteří mají auto, mohli platit povinné ručení tak trochu jinak. Míří k nám model „norského“ povinného ručení, jehož cena se odvíjí nejen od objemu motoru a rizikovosti klienta, nýbrž i podle toho, jak často lidé řídí.

Na Českém trhu se má objevit norská firma Telemotix, která již v Norsku začala sledovat pomocí speciálního zařízení v autě chování řidičů a tím pádem i pravděpodobnost vzniku dopravních nehod. Zkoumá například i to, jak prudce a často brzdíte, kdy zrychlujete a zda-li dodržujete maximální povolenou rychlost.

Jako motivace k dodržování předpisů a bezpečnému stylu jízdy, mají sloužit slevy ze základního tarifu pojištění. Podle Michala Zděnka, který se na výzkumu podílel, pomohou data pojišťovnám lépe odhadovat rizikovost klientů.

V Česku zohledňuje najeté kilometry zatím jen UNIQA. Kdo má u pojišťovny povinné ručení a autem ročně najezdí méně, než osm tisíc kilometrů, dostane slevu ze základního pojištění 25 %. Ve světě je systém individuálního povinného ručení čím dál populárnější. „Tyto systémy se prosazují zejména na trzích, kde je výrazně vyšší cenová úroveň pojištění,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů.

Norský start-up Telemotix vyvinul systém, který sleduje chování řidiče a po testovacím provozu chce produkt uvést na trh v Norsku a Dánsku. I po našich pojišťovnách Telemotix žádá využívání nasbíraných dat.

Norští a čeští vědci dali dohromady soubor skutečností, které v běžném povinném ručení nejsou zohledněny. Důležitým faktorem je, jak nebezpečně se řidič na silnici chová. Pojišťovny prozatím zohledňují přinejlepším pouze počet nehod systémem udělovaných bonusů.

„Chceme udělat podobnou studii v Česku ve spolupráci s některou z místních pojišťoven,“ říká ekonom Michal Zděnek, který se na studii jako autor podílel a jehož firma Ivy Street s českými pojišťovnami jedná o spolupráci.

„Zájem ze strany pojišťoven je značný. Na podzim se rozhodneme, se kterou do výzkumu půjdeme,“ tvrdí Zděnek. Komerční využití ho zprvu nelákalo, ale když při akademické analýze zjistil, jak jsou výsledky zajímavé, začal uvažovat s kolegy o tom, nabídnout je pojišťovnám. Produkt založený na sledování řidičů zatím nabízí dánská pojišťovna Trygg Vesta.

Pojišťovna klientům po vyhodnocení nasbíraných dat část peněz ze základní sazby vrací, nebo je naopak zinkasuje o více peněz, protože je jejich jízda rizikovější. „Správná cenotvorba pro pojišťovny dnes představuje zásadní konkurenční výhodu na trhu, povinné ručení je vystavené mimořádné konkurenci,“ říká Zděnek.

Tento způsob placení povinného ručení dle rizikovosti klienta podle stylu řízení, se nazývá PAYD (Pay as you drive). Systém PAYD se prosazuje zejména na trzích, kde je částka za pojištění vozidla poměrně vysoká. Na našem trhu něco podobného nabízí zatím jen UNIQA, která svým klientům nabízí instalaci palubní jednotky se zabudovaným čidlem a automaticky přenáší signál o havárii na dispečink asistenční služby.

Najeté kilometry jsou podle studie Zděnka a jeho kolegů právě jedním z hlavních faktorů zvyšujících riziko nehody. Data porovnávala 500 vozidel po dobu devíti měsíců s nehodou a bez nehod. Méně nehod měli řidiči s méně najetými kilometry. Důvodem případné nehody může být i denní doba. Výsledek průzkumu dokazuje, že řidiči s nehodami mají vyšší průměrnou rychlost a agresivnější styl zrychlování a brždění.

Zdroj: iDNES.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články