Choulostivé téma: odměňování pojišťovacích zprostředkovatelů


			Choulostivé téma: odměňování pojišťovacích zprostředkovatelů

Federace evropských asociací řízení rizik (FERMA) a Evropská federace pojišťovacích zprostředkovatelů (BIPAR) podepsali v listopadu loňského roku protokol o transparentnosti zprostředkování pojištění podnikatelských subjektů. Dokument by měl rovněž zabránit možnému střetu zájmů. Právě o tomto protokolu hovořil ve svém vystoupení na semináři Asociace specialistů pojištění a řízení rizik České republiky prezident FERMA Peter van Dekker.

FERMA sdružuje 19 národních asociací řízení rizik v 17 evropských zemích. Má více než 4.000 jednotlivých členů, kteří zastupují široké spektrum sektorů od velkých průmyslových a obchodních společností až po finanční instituce a vládní organizace. Jejich členové hrají klíčovou roli v rámci řízení a zpracování rizik a zprostředkování pojištění.

Oba svazy (FERMA a BIPAR) by měly doporučit svým členům používat zmíněný protokol, protože by se tak reguloval vztah mezi firmami, které nakupují pojištění, a zprostředkovateli pojištění - makléři.

Nicméně protokol není závazný a jeho zavedení je ponecháno na dobré vůli obou stran.


Průhledné obchodní transakce

"Dokument je klíčem k tomu, aby byly velké obchodní transakce stejně průhledné jako ty, které uzavírají ostatní klienti. Klientovi by díky tomu měly být sděleny veškeré remunerace, jež souvisí s pojištěním, a to jak přímé, tak nepřímé. Je to klíč k tomu, aby tyto obchody byly zcela transparentní," konstatoval Peter van Dekker.

Dodal, že hlavní příčinou toho, proč FERMA začala komunikovat s BIPAR, byla snaha vytvořit jednotný trh napříč Evropou - trh, kde by byly klíčové principy naprosto srozumitelné.


Za férovou práci férovou odměnu

Že jde o choulostivé téma, hned v úvodu svého příspěvku přiznal Ing. Zdeněk Voharčík, předseda Asociace českých pojišťovacích makléřů.

Jedním dechem dodal, že stanovisko Asociace se od protokolu liší. Zatím ASPAR CZ diskutuje o tom, jak by měl protokol vypadat.

"Makléř poskytuje komplexní službu, která se realizuje ve zprostředkování a správě pojištění. Makléři poskytují poradenství v oblasti risk managementu a jsou tvůrci pojistné smlouvy, která je klientovi šitá na míru," uvedl Voharčík.

Nejde však jen o uzavření pojistné smlouvy. V průběhu celého roku musí být makléř v kontaktu se svými klienty. Dojde-li ke škodní události a následné likvidaci, je to obzvlášť náročné, protože zlikvidovat i malou škodu vyžaduje obrovské úsilí, dodal.

Makléř se musí rovněž věnovat reportingu a poskytovat informace z pojistného trhu. "Je logické, že za férovou práci vyžadujeme i férovou odměnu", konstatoval Voharčík.

Naopak klient má vyžadovat na makléři kvalifikovanou práci. Měl by ocenit přidanou hodnotu, kterou makléři přináší. Měl by také vědět, že většinou je makléř placen provizí, kterou mu poskytuje pojišťovna.


Hodnota makléřské práce

V České republice přijde hodina makléřské práce (včetně poplatků a provizí) na 80 až 120 eur. Pro srovnání: v sousedním Německu je to 200 až 220 eur za hodinu.

Výše poskytované provize se v průměru pohybuje okolo 18 %.

Podle Voharčíka je služba makléře drahá a může si ji dovolit jen skutečně velká firma. Pokud by však mělo dojít ke změně systému makléřského odměňování, je to proces, který může trvat dlouhé desítky let.

Dagmar Šístková



Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Dotaznik

Maty,  8. 7. 2013

Zdravím, chtěl bych Vás poprosit o nezávazné vyplnění krátkého dotazníku. Součástí dotazníku je i zajímavá nabídka. Předem děkuji za vyplnění. http://www.survio.com/survey/d/E3H9Z4G7U9Z4U4Y3K

reakce na článek  pojišťovacího zprostředkovatele

Jana Krčmářová,  22. 11. 2011

Dobrý den,  naprosto souhlasím s obsahem pojišťovacího zprostředkovatele o odměňování makléřů atd. Já ještě dodávám, že mnohdy klietům lžou jen proto, aby smlova byla podepsána.Kde je ale zodpovědnost a profesionalita? Kde je péče o klienta? Chápu, že není makléř jako makléř, ale dnes se za makléře vydává kdokoliv, který včera třeba prodával boty. Co s tím uděláte?

odměňování

Luboš Vaníček,  20. 4. 2011

Dobrý den!Reaguji na komentář p.Voharčíka o špatném odměňování makléřů.Ve svém životě jsem pracoval a stále pracuji pro dvě pojišťovny jako VPA a setkal jsem se s tím,že makléřské společnosti mají pojistky,které jim poskytují pojišťovny lepší než VPA,kteří pracují pro danou pojišťovnu a přesto sjednávají pojistky ze kterých mají nejvyšší provize.Klient je kolikrát vidí poprvé a naposled když s nimi sepisují smlouvu a setkal jsem se i s tím,že sepisují klientům pojistky do 75 let aby měli větší provize.Co mi řeknete na toto,pane Voharčíku?Zaslouží si tito makléři vyšší provize?Neříkám,že jsou všichni makléři stejní,ale s většinou případů špatné pojistky s kterými jsem se setkal,bylo právě od makléřských společností.A když už chcete srovnávat odměňování makléřů v Německu,tak zkuste srovnat platy lékařů,zedníků,prostě kohokoli.Ale to už je zase jiná otázka.Myslím si,že makl

poznámka pod čarou

Vladimír Hlavín,  22. 4. 2011

Dobrý den,
k příspěvku - asi si pletete činnost a odměňování pojišťovacích makléřů a činnost pojišťovacích agentů, potažmo zprosředkovatelů. Mícháte jablka a hrušky.

ke komentáři

kami,  23. 4. 2011

Možná pletu,možná ne,ale v čem je tedy odměňování makléřů špatné?Ostatně pokud se jim zdá,že jsou špatně odměňováni,mohou dělat pojišťovací poradce.

Související články