Vzhledem ke vstupu ČR do EU je právní řád ČR ovlivněn požadavky Společenství na bezpečnost výrobků, které jsou dány ve směrnicích. Česká republika zakotvila tuto problematiku do zákona č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků.
Dalším zákonem, který stanoví ochranu oprávněných zájmů jak v oblasti zdraví, tak v oblasti zajištění ochrany životního prostředí je zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky. Jak vyplývá z jeho názvu, stanovuje technické požadavky na výrobky, a to zejména výrobky, které představují zvýšenou míru ohrožení zdraví a životního prostředí. U těchto výrobků se předpokládá pro zajištění jejich bezpečnosti zejména posouzení shody výrobku s technickými požadavky na takový výrobek.
Nejdůležitější úprava je pak se zavedením zákona č. 89/2012 Sb. od 1. 1. 2014 v kombinaci s novým občanským zákoníkem.
Základní princip odpovědnosti za škodu způsobenou vadným výrobkem:
- jedná se o objektivní odpovědnost (za výsledek)
- důkazní břemeno je na výrobci
- odpovědnost je vázána na vznik škody
- škoda musí mít soukromý charakter (tj. škoda na zdraví nebo na soukromém majetku)
- odpovědnost za výrobek není zárukou a nemá nic společného se záruční dobou či podmínkami
- odpovědnost za výrobek se nevztahuje na samotný výrobek, ale jen na škodu, kterou vadný výrobek způsobí (tj. v případě škody není výrobek předmětem náhrady)
Výrobkem se rozumí každá movitá věc určena k uvedení na trh jako výrobek za účelem prodeje, nájmu nebo jiného použití, každá movitá věc hmotná i nehmotná, každá součást věci movité i nemovité, výrobkem může ale být i elektřina, plyn, voda apod.
Výrobek je věc určena spotřebiteli a lze rozumně předvídat, že bude užívána spotřebiteli, to i v případě, že mu není přímo určena. Zákon o obecné bezpečnosti výrobků hovoří také o věci poskytnuté v rámci služby. Věc je dodávána v rámci podnikatelské činnosti úplatně nebo bezúplatně tzn., že výrobkem, který musí splňovat kritéria bezpečného výrobku je i např. sponzorský dar nebo vypůjčená věc. Navíc může být nejen nová, ale i použitá či upravená.
Zajímavost: výrobkem je třeba i dárkový koš, poskládaný z několika druhů zboží - na prodejce, který ho takto připravil zákazníkovi, se vztahuje odpovědnost jako by byl výrobce.
Primární zásadou výrobců, vývozců a distributorů je povinnost eliminovat jakékoliv riziko způsobené výrobkem, který uvedli do komerčního oběhu nebo maximálně snížit případná rizika vhodným opatřením. Skutečné stažení výrobku z trhu pak často vyžaduje relativně velké finanční výdaje, které mohou ovlivnit finanční stabilitu podniku.
„Stažení výrobku z trhu“ předchází žádost pojištěného, příslušného orgánu státní správy nebo jakékoliv jiné třetí strany oprávněné požadovat stažení výrobku z trhu od koncových zákazníků. Pojistné krytí je možné zároveň rozšířit o pojištění nákladů na stažení výrobků od dealerů, odběratelů či finálních výrobců. Předmětem pojištění mohou být jak vlastní náklady na stažení výrobku z trhu, tak náklady třetích stran, kde pojištěný vystupuje jako subdodavatel.
Čtěte také: Tyčinky Mars se stahují z prodeje. Našel se v nich kousek plastu
Stažení výrobku z trhu je extrémní akcí pro společnost, která odpovídá za defekt výrobku nebo jeho znečištění. Rozhodnutí společnosti o stažení výrobku z trhu, závisí na několika faktorech, včetně povahy problému. Například, jestli hrozí potenciální ublížení spotřebitelům kvůli defektu, potenciální role federální, státní nebo mezinárodní regulační agentury a celková cena stažení výrobku z trhu místo jiné méně nákladné alternativy.
Účel pojištění je poskytnout ochranu proti neočekávané nebo katastrofální škodě. Náklady na stažení výrobku z trhu mohou navíc zahrnovat ušlé zisky, provozní ztrátu, přímé ceny odvolání včetně dopravy, komunikace, oznámení zákazníků a nájmu dalšího personálu. Skladování, náklady na zničení nebo výměnu výrobků, cenu produktové rehabilitace, výdaje související pro komunikaci s veřejností, náklady na personál a inzerci, a obsluhující soudní útraty.
Obvykle nejobtížnější oblastí je kvantitativně určit ušlý zisk a dodatečné náklady způsobené stažením výrobku z trhu. V závislosti na době nutné k realizaci náhradní produkce a na existujícím stavu zásob může být možné znovu vyrábět náhradní produkt v krátkém čase a tím minimalizovat nebo dokonce vyhnout se ztraceným prodejům. Jasné porozumění dynamiky zásobovacího řetězce je nezbytné pro kvantitativní určení pravděpodobného dopadu stažení výrobku z trhu.
Pro produkty s omezenou skladovatelností, a kde maloobchodníci obvykle očekávají od dodavatele nést riziko přebytkových zásob, to může být nezbytná identifikace případné ztráty. Proto je při sjednání pojištění důležitá správná formulace rozsahu pojištění, definice ušlého zisku a dalších pojištěných položek.
Rozsah pojištění a náklady (může se odlišovat dle podmínek konkrétních pojistitelů):
- Zajištění distribuce informací majitelům dotyčného výrobku, prodejcům, smluvním nebo ostatním dílnám,
- přetřídění výrobků, kterých se výzva ke stažení týká,
- dopravu výrobků k pojištěnému nebo do nejbližšího autorizovaného místa,
- přezkoušení výrobků, na které se vztahuje výzva ke stažení, ke kontrole patří i potřebné přetřídění a vytřídění výrobků postižených stažením z trhu,
- meziskladování stažených výrobků, je-li to nutné,
- opravu vadných výrobků, jakož i opatření týkající se náhrady či dodatečného vybavení, avšak jen pokud se hrozba škody nedá výhodněji odstranit prostřednictvím dodání bezvadných výrobků pojištěného nebo třetí osoby,
- výměnu vadných výrobků nebo jednotlivých vadných částí výrobku pojištěného,
- pojistná ochrana se vztahuje i na případy, kdy byly vmontovány vadné výrobky pojistníka/pojištěného a i bez nutnosti stažení z trhu je nutné je demontovat a nahradit výrobky bezvadnými, aby se předešlo škodě na majetku či zdraví,
- zajištění pomocných pracovních sil nebo přesčasové práce pracovníků pojištěného,
- nutné odstranění, resp. zničení produktu, pokud nelze nebezpečí odstranit jiným způsobem,
- nutnou výstupní a závěrečnou kontrolu,
- případně další položky definované v pojistné smlouvě (náklady na redistribuci, náklady na obnovu prodeje, ušlý zisk, přerušení provozu, atd.).
Mezi běžné výluky u pojištění stažení výrobku z trhu patří:
- Újma na zdraví, škoda na majetku anebo finanční ztráta v důsledku vady výrobku, která je kryta pojištěním obecné odpovědnosti nebo odpovědnosti za škody způsobené vadným výrobkem,
- pokuty a smluvní pokuty a také náklady spojené s vedením trestního řízení,
- náhrada škody s trestní funkcí,
- stažení výrobku z trhu v důsledku změn vkusu zákazníků, fluktuací tržeb sezónního charakteru, stavu konkurence, skutečných nebo domnělých vad výrobků konkurentů,
- stažení výrobku z trhu v důsledku úmyslných odchylek výrobku na straně pojištěného, na které se vztahují zákonem stanovené požadavky nebo předpisy a/nebo varování vydaná úřady státní správy a také instrukce nebo podmínky vydané zákazníkem nebo dodavatelem,
- stažení výrobku z trhu ve vztahu ke geneticky pozměněným výrobkům,
- stažení výrobku z trhu v důsledku války, stávek nebo povstání,
- ztráty spojené se stažením výrobku z trhu v důsledku okolností, jichž si byl pojištěný vědom nebo jichž si musel být vědom před uzavřením této pojistné smlouvy,
- stažení výrobku z trhu ve vztahu k výrobkům obsahujícím riziko vystavení působení azbestu,
- stažení výrobku z trhu ve vztahu k výrobkům souvisejícím s letadly nebo vlaky.
(Pozn.autora: uvedené výčty nejsou taxativní a v praxi se můžeme setkat s dalším rozšířením pojištění resp. výlukami)
Čtěte také: Ford stahuje 830 000 aut. Hrozí jim otevření dveří za jízdy
Pojistná smlouva - na co si dát pozor
Mezi nezanedbatelné parametry smlouvy patří časové uplatnění nároku na škodu. Vhodné je rovněž rozšířit pojistné krytí i o pojištění nákladů na stažení výrobků od dealerů, odběratelů či finálních výrobců, tedy výrobků doposud neuvedených na trh. Smlouva by měla definovat i náklady a výdaje na obhajobu stažení výrobku. V případě exportu a importu na severoamerický trh je třeba žádat o sjednání územní platnosti USA/CAN pro nepřímý export. To je významné hlavně pro výrobce komponent (bez znalosti místa určení ve finálním výrobku, zejména u automobilového průmyslu). Smlouva by měla jasně definovat subjekt, kterým může být stažení výrobku z trhu iniciováno.
Pozor: Je-li nový výrobek uveden na trh v ČR, je uveden zároveň i na společný trh EU - to je důležité pro stanovení územní platnosti v pojistné smlouvě.
Pojistné události z pojištění stažení výrobku z trhu jsou podobně jako u odpovědnosti za škody způsobené vadným výrobkem velmi komplikované a jejich pružné řešení závisí především na rychlé a otevřené komunikaci mezi pojištěným, makléřem a pojistitelem.
Základní postupy a podklady nutné k likvidaci pojistné události jsou následující:
- neprodleně informovat pojistitele o hrozbě stažení výrobku z trhu
- vyplnit formulář hlášení pojistné události pro pojišťovnu – nezbytné je odevzdání originálu vyplněného a podepsaného hlášení. Na hlášení je nezbytné vyplnit datum uplatnění nároku.
- dodat písemné rozhodnutí o nutnosti stažení výrobku z trhu vydaný příslušným orgánem nebo subjektem, který stažení výrobku z trhu realizuje
- detailně specifikovat důvody stažení výrobku z trhu
- doložit objednávku či smlouvu o dodání výrobků nebo polotovarů, na základě kterých dochází ke stažení výrobku z trhu
- veškeré kroky konzultovat s pojistitelem
Pojištění stažení výrobku z trhu by mělo být v dnešní globální ekonomice součástí každého pojištění odpovědnosti společnosti ať je přímo výrobcem, která uvádí na trh vlastní výrobky nebo výrobky distribuuje. Byť se jedná o náročnější druh pojištění ohledně přípravy pojistné smlouvy, kvalitní pojistná ochrana zaručí společnosti výrazně eliminovat nepříjemné dopady v případě nařízení stažení výrobku z trhu státním orgánem. Zvláště v automobilovém průmyslu, pak takového škody mohou dosahovat vysokých částek. (aféra Dieselgate z poslední doby je toho příkladem)
I když při dostatečné komunikaci s pojistitelem a dodržení všech podmínek, zvládne menší případy klient pravděpodobně zlikvidovat vlastními silami, součinnost a pomoc ze strany pojišťovacího makléře je neocenitelná. Proto i pro tento typ pojištění platí, že je pro klienta velice výhodné využít služeb makléře s náležitou praxí.
Komentáře
Přidat komentář