Mráz: I pojišťovny by měly umět říci ne


			Mráz: I pojišťovny by měly umět říci ne

 „Oceňuji, že regulátor umožnil postupnými kroky adaptaci na tržní prostředí. Vedle České pojišťovny tak mohly vzniknout i jiné pojišťovny. Funkce makléře do té doby vůbec nebyla známa. První makléři vznikali z lidí, kteří odešli z pojišťoven. Všechno jsme se učili v zahraničí za vydatné pomoci zajišťoven,“ uvedl na jubilejní konferenci k 20. výročí založení Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM) Vladimír Mráz, zakladatel pojišťovny Kooperativy a Osobnost pojistného trhu z roku 2007.

Český pojistný trh ušel velký kus cesty a za své výsledky se nemusí stydět.

 

 

Vztah pojišťovna – makléř se musel postupně teprve vytvořit. „Domluvit jsme se museli i na provizích, aby bylo možné založit provizní systém. O provizích se však dodnes diskutuje,“ konstatoval Mráz.

„U Lloyd´s jsem pochopil, že i pojišťovna musí umět říci ne,“ vzpomínal zakladatel Kooperativy a dodal, že u nás se pojišťovny nenaučily říkat ne: „Přál bych si, aby se to naučily – tak, jak to umí každý underwriter u Lloyd´s.“Pojišťovny by také měly platit makléřům za dobrou práci víc než jen obvyklou provizi. Pokud dojde k dohodě o komplexním pojištění, měla by pojišťovna zaplatit makléři víc, dodal. Zmínil také možnost výplaty klouzavé provize. „Pokud by byly za lepší obchod vyšší provize, vrátil by se trh k normálu,“ shrnul s tím, že pojišťovny by stejně jako makléři měli mít stále na paměti, že pojištění slouží k úhradě nákladů pojistné události.

Ocenil také, že AČPM věnuje velkou pozornost vzdělávání. Pokud jde o regulaci Solvency 2, tu Vladimír Mráz považuje za velmi drahý experiment. Buď to vyjde, nebo ne. Obecně tato regulace nahrává velkým pojišťovnám.

 

Co na trhu chybí

„A co postrádám na trhu?“, položil Mráz sám sobě řečnickou otázku, na kterou si hned odpověděl: „Smyslem pojištění je pomoc s nahodilými riziky. Smyslem není zisk, i když to pojišťovny obrací. Ale to pak skončíme jako známí prodejci předraženého nádobí, kterým říkáme Šmejdi…“.

Současně s tím, jak bude postupovat kultivace pojistného trhu, tak porostou podle Mráze i náklady. A to se pojišťovnám nebude líbit. Všichni chtějí dosahovat zisku, a tak se závazky uměle podhodnocují. A nejen to. Smlouvy s vyšší technickou úrokovou mírou se předělávají na smlouvy s nižší technickou úrokovou mírou. „Ale to už jsme pak jako ti Šmejdi…“ uzavřel Mráz s tím, že i v pojistném byznysu lze respektovat pravidla a přesto se na něm dá vydělávat.

 

Spojí se AČPM s ČAMPM?

František Stach, doyen makléřské profese (i když se tomuto oslovení brání) a Osobnost pojistného trhu 2009 připomněl na jubilejní konferenci skutečnost, že z AČPM odešly makléřské společnosti Aon, MARSH a Willis. Tito makléři si založili 6. června 2011 Českou asociaci mezinárodních pojišťovacích makléřů (ČAMPM).

Podle Stacha byly hlavním důvodem spory, týkající se veřejných zakázek.

„Chtěl bych požádat vedení, aby začalo hledat cesty, jak by se mohli tito makléři vrátit zpět do lůna AČPM,“ konstatoval Stach. Předseda AČPM Ivan Špirakus si jeho prosbu vzal k srdci a veřejně mu před všemi účastníky konference slíbil pomoc a podporu.

Věřme, že se to podaří. Byl by to rozhodně záslužný počin.

Dagmar Šístková

 

Jubilejní konference AČPM

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články