Které pojišťovny se staly pro další rok „Too big to fail“?


			Které pojišťovny se staly pro další rok „Too big to fail“?
13.12.2016 Pojistný trh

Rada pro finanční stabilitu zveřejnila 21. listopadu seznam globálních systémově důležitých pojistitelů. Tento postup je významným prvkem globální regulace pojišťovnictví a dotýká se předních světových pojistitelů. Kdo jsou ti "nepostradatelní"?

V listopadu 2011 zveřejnila Rada pro finanční stabilitu (Financial Stability Board – FSB) soubor provázaných politických opatření s cílem označit systémová rizika a rizika morálního hazardu spojená se systémově důležitými finančními institucemi (Systemically Important Financial Institutions – SIFIs).

FSB definuje tyto finanční instituce jako „instituce takové velikosti, tržní důležitosti a s takovou globální propojeností, že jejich potíže nebo úpadek by mohly vyvolat podstatné narušení globálního finančního systému a mít nepříznivé ekonomické následky pro řadu zemí “. Pokud jde o pojišťovnictví, je příslušná metodologie připravena tak, aby byly přiměřeně postihnuty všechny typy pojištění a zajištění a jiných finančních aktivit globálních hráčů. Berou se v úvahu především ty ukazatele, které umožní posoudit velikost pojistitele, jeho postavení na trhu, jeho globální angažovanost a model podnikání.

V červenci 2013 FSB, po konzultaci s IAIS (International Association of Insurance Supervisors – Mezinárodní asociace orgánů dohledu v pojišťovnictví) a národními orgány, vydala prvotní seznam devíti globálních systémově důležitých pojistitelů (Global Systemically Important Insurers - G-SIIs) při použití zmíněné metodologie IAIS a uplatnění politických opatření, jež se k nim vztahují. Od té doby se pravidelně vyhodnocuje oprávněnost zařazení pojistitelů a tento seznam  se vydává každoročně, a to vždy v listopadu.  

Dne 21. listopadu 2016 FSB zveřejnila na doporučení IAIS, která uvedenou oprávněnost zkoumala na základě údajů k 31. prosinci 2015, následující seznam 2016:

Aegon N.V.

Allianz SE

American International Group, Inc.

Aviva plc

Axa S.A.

MetLife, Inc.

Ping An Insurance (Group) Company of China, Ltd.

Prudential Financial, Inc.

Prudential plc.

Oproti seznamu 2015 nenastala letos žádná změna. Zatím k jediným změnám došlo v seznamu 2015, kdy byla vypuštěna pojišťovna Assicurazioni Generali S.p.A. a zařazena pojišťovna Aegon N.V.

Nyní je třeba zdůraznit, že být na tomto seznamu má své důsledky. G-SIIs musí naplňovat následující mezinárodně dohodnuté standardy či principy:

  • požadavky na vyšší absorpci ztráty (VAZ – Higher Loss Absorbency). První materiál obsahující požadavky na vyšší absorpci ztráty byl zveřejněn IAIS dne 22. září 2014 a v aktualizované podobě dne 5. října 2015 ve formě reakce IAIS na příslušnopu veřejnou konzultaci. Tyto pořadavky budou dopracovány ve vazbě na další zdokonalování metodologie hodnocení G-SIIs. Počítá se s jejich použitím od ledna 2019 pro ty pojistitele, kteří budou zařazeni na seznam v listopadu 2017. Aby byly naplněny finální požadavky VAZ, bude asi zapotřebí, aby příslušní pojistitelé doplnili kapitál, tedy disponovali vyšší kapacitou absorpce ztráty. IAIS předpokládá, že dodatečný kapitál by mohl vést k oslabení jejich systémových aktivit. Jistě nepřekvapuje, že metodologie bude  brát v úvahu jak pojišťovací, tak nepojišťovací aktivity, neboť právě provozování nepojišťovacích aktivit způsobilo během finanční a ekonomické krize započaté v období 2007-2008 některým pojistitelům citelné finanční potíže;
  • uplatnění intenzívnějšího a koordinovaného dohledu. Tento záměr zahrnuje zesílený dohled na skupinou včetně toho, že orgán dohledu nad skupinou bude mít pravomoci ve vztahu k holdingovým společnostem a bude dohlížet na přípravu a implementaci plánu řízení systémového rizika a plánu řízení likvidity;
  • ozdravné postupy a řešení krize pojistitelů. Počítá se s plánováním ozdravných postupů a řešení krizí na úrovni skupiny a pravidelným hodnocením její schopnosti překonat problémy.

 

Závěrem je nutno konstatovat, že zástupci EU (i případných regulátorů a orgánů dohledu z členských států EU) by měli brát při přípravě těchto standardů (principů, postupů) v úvahu, že EU má v účinnosti  režim Solventnosti II. Mělo by být vždy odůvodněné, zda a proč jít nad rámec tohoto režimu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články