Před cestou na chalupu nezapomeňte správně zajistit náklad, varují crash testy Allianz


			Před cestou na chalupu nezapomeňte správně zajistit náklad, varují crash testy Allianz
6.5.2016 Pojistný trh

Teplejší počasí láká k prvním výletům do přírody, a tak se chalupáři po zimě pomalu začínají vracet do svého druhého domova. Balená voda, slunečník, skládací stolek – ještě do auta nahnat psa a může se vyrazit. Před cestou ale jen málokoho napadne, že hlavní dopravní nebezpečí nemusí číhat na silnici, ale přímo ve voze.Odborníci z Allianz provedli crash testy s nezajištěným nákladem i psem v autě. Co se stane při nárazu? 

Když dojde k nehodě, moderní ochranné prvky pomáhají cestujícím vyváznout ze srážky s co nejmenšími zraněními. Situace se ale může zdramatizovat, pokud se snažíme nedostatek místa v zavazadlovém prostoru dohánět naskládáním věcí na zadní sedačky, či sebou vezeme také volně pobíhajícího psa. Podle odborníků na dopravní bezpečnost z Allianz centra pro technologie (AZT) v Ismaningu u Mnichova mohou být následky nevhodně převáženého nákladu přímo katastrofální. 

Náš experiment ukazuje, že vezete-li na zadních sedadlech nezajištěného středně velkého psa, může při čelním nárazu i v poměrně nízké rychlosti dojít k naprosté devastaci předních sedadel,“ uvádí Carsten Reinkemeyer, odborník na automobilové strojírenství a dopravní bezpečnost z AZT. Při havárii v rychlosti 40 km za hodinu může domácí mazlíček vyvinout sílu rovnající se až 40násobku jeho váhy. Pes o hmotnosti 35 kg se tak rázem chová jako 1400kilové zvíře, tedy jako průměrně velký hroch obojživelný.

To samé však platí také o ostatních věcech přepravovaných ve voze. Crash test automobilu s nákladem, který byl vyjmenován výše, a dvěma figurínami, dopadl hrozivě, a to i bez přítomnosti psa. Těžké skleněné lahve se při nárazu roztříštily a zafungovaly jako nebezpečná trhavina, jejich úlomky se rozlétly směrem k řidiči a jeho spolujezdci. Skládací stolek s lavičkami o celkové hmotnosti 50 kg by pak mohl při takovémto nárazu jednoho z cestujících zabít. Na přední sedadlo totiž zezadu narazí stejnou silou, jako by vážil půl tuny.

 

I když pospícháme nebo vyrážíme jen na krátkou trasu, patří těžké předměty do zavazadlového prostoru, nikoli na zadní sedadla, a měly by být vždy řádně zajištěny,“ komentuje výsledky crash testů Carsten Reinkemeyer z AZT. Jak na to?

Těžké věci patří do „kufru“, kde by měly být ideálně ještě zajištěné popruhy z nepružných materiálů. Platí pravidlo, že čím těžší předmět, tím níže je třeba ho uložit. Menší předměty, například nože či vidlice na grilování, mají být vždy dobře ukryté v zavazadlech, stejně tak jakékoli křehké předměty jako například skleněné lahve nebo džbánky. Psy do 12 kilogramů bychom měli zabezpečit speciálním postrojem, jenž se připne k bezpečnostnímu pásu. Větší psi by měli cestovat v přepravních boxech či klecích v zavazadlovém prostoru. Kromě minimalizování rizika při samotné nehodě je to vhodné i v okamžicích následujících těsně po ní, kdy vyděšená zvířata často vybíhají z aut a ohrožují už tak narušený provoz.

Zdroj: Allianz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články