Požár katedrály Notre-Dame: Dvě stavební firmy pojistila AXA


			Požár katedrály Notre-Dame: Dvě stavební firmy pojistila AXA
17.4.2019 Škody, Požáry

Skupina AXA, světový lídr v oblasti pojištění a správy majetku, pojistila odpovědnost dvou stavebních firem, které pracovaly na rekonstrukci katedrály Notre-Dame. Divize pojištění uměleckých děl AXA ART má pojištění některých předmětů vnitřního vybavení.

Jak uvedla společnost AXA ve svém prohlášení, na rekonstrukci katedrály pracuje řada firem a mezi nimi i Europe Echafaudage and Le Bras Frères, s nimiž má uzavřeno pojištění obecné odpovědnosti za škodu. Tým pojišťovny AXA bude spolupracovat s vyšetřovateli na objasnění příčin požáru a určení případné odpovědnosti svých klientů.

Jak upozornil Ivan Špirakus, ředitel makléřské společnosti INSIA, u stavebních havárií, kde najednou pracuje řada dodavatelů najednou, je vyšetřování většinou velmi komplikované a dlouhé. „Chyba obvykle nebývá jen jedna, často se jedná o řetěz několika pochybení, z nichž každé způsobil někdo jiný, a nalezení podílů odpovědnosti je velmi obtížné. Příkladem může být dlouholeté vyšetřování a soudy v případě pádu mostu a vlakové havárie v roce 2008 ve Studénce,“ řekl Ivan Špirakus.

Vlastní budova katedrály Notre Dame pojištěna není. Ve Francii patří všechny církevní stavby postavené před rokem 1905 státu a ten je církvi propůjčuje. Náklady na opravu historické památky staré více než 800 let tak ponese stát. Prezident Emmanuel Macron již prohlásil, že bude uspořádána kampaň na získání prostředků na obnovu.


Mohlo by vás zajímat: Video: Požár katedrály Notre-Dame je uhašen. Co bude s artefakty?


Nejnověji dar ve výši 200 milionů eur (přes pět miliard korun) slíbila rodina dědičky kosmetické firmy L’Oréal Françoise Bettencourtové Meyersové. Ta patří mezi 20 nejmovitějších lidí planety.

Stejnou částku chce darovat také rodina Francouze Bernarda Arnaulta, podle časopisu Forbes nejbohatšího Evropana a zároveň čtvrtého nejbohatšího člověka na světě. Na rekonstrukci dá 200 milionů eur, přibližně 5,1 miliardy korun. Rodina drží akcie společnosti s luxusním zbožím  LVMH, pod kterou spadají módní značky jako Louis Vuitton, Christian Dior či Givenchy, parfumerie Sephora či šampaňské Dom Pérignon.

Ještě když byla pařížská katedrála Notre-Dame v plamenech, přislíbil francouzský miliardář François-Henri Pinault finanční pomoc ve výši 100 milionů eur, v přepočtu 2,6 miliardy korun.Dosud činí dary na obnovu chrámu přes 650 mil eur a rychle přicházejí další prostředky.

Zdroj: YouTube

„Tyto ikonické historické stavby jsou velmi obtížně ocenitelné, a tudíž se zpravidla nepojišťují. Uvnitř katedrály byly však obrazy a jiné umělecké předměty. V případě, že byly některé tyto věci zapůjčeny, tak pravděpodobně pojištěny jsou. Pokud požár zavinila stavební firma, která v katedrále prováděla opravy, tak asi jistě byla pojištěná na odpovědnost za škodu, ovšem s limitem v řádu desítek milionů eur. To je však proti způsobené škodě jen kapka v moři. Mohla tam být i nějaká omezená pojistka na stavební práce, ale ta by také problém neřešila.V případě takovéto katastrofy u podobné stavby obvykle nastoupí stát či různé občanské sbírky, národní loterie a podobné způsoby získávání peněz," pokračoval Ivan Špirakus, ředitel makléřské společnosti INSIA.

Ivan Špirakus také připomněl, že u kostelů kdysi dělala Česká pojišťovna speciální produkt omezený jen na pojištění střech, protože ty zpravidla padly požáru za oběť, zatímco silné kamenné zdi většinou zůstaly stát. V ČR má ministerstvo kultury speciální pojistku na všechny památky, ale s omezeným krytím, poznamenal.

Specializovaný pojistitel umění a sbírek AXA ART, který uzavřel pojištění určitých některých relikvií a církevních artefaktů uvnitř pařížské katedrály, je spolu se známým trhem Lloyd´s of London hlavní pojišťovnou pro pojištění obrazů a dalších uměleckých děl. Ve spolupráci s AXA pojišťovnou a makléřskou firmou INSIA poskytuje pojištění sbírek www.pojisteniumeni.cz i na českém trhu.

Zdroj: oPojištění.cz, AXA

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Moc hezká reklama

Denisa Závacká ,  24. 4. 2019

????

RSS

Související články