Sloupek Kateřiny Lhotské: Kdyby se takhle chovaly pojišťovny II…


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Kdyby se takhle chovaly pojišťovny II…

Možná si ještě někteří pamatujete, jak jsem tu před časem popisovala svoje zážitky s leteckou společností KLM. Ti, kteří si to ne a ne vybavit, si mohou svoji paměť osvěžit ZDE. Dnes se s vámi podělím o další spotřebitelský příběh. Tentokrát se Zásilkovnou.

Jako velká část lidí, tak i já občas nakupuji na internetu. Nejčastěji prací prášky a aviváž. Ani ne tak kvůli ceně, ale hlavně proto, že značka, kterou jsem si oblíbila, téměř zmizela z kamenných obchodů. A při té příležitosti k tomu občas přihodím i tablety do myčky. Což byl případ i mého posledního nákupu. Bohužel internetový obchod zrušil výdejní místo, kde jsme si zboží dříve běžně vyzvedávali, a tak jsem byla nucena zvolit jiný druh dopravy. Jednou z možností bylo dodání pomocí Zásilkovny, přičemž nás potěšilo, že mají jednu z výdejen zhruba sto metrů od našeho domu. Takže jsem vše objednala, zaplatila a čekala. A začala tragikomedie o čtyřech obrazech.

Zpočátku probíhalo vše bez problémů. Internetový obchod zboží vyskladnil a předal Zásilkovně k doručení. Pak se to ovšem zadrhlo. Volal mi její pracovník s tím, že mi nemohou zásilku na výdejně nechat, protože je „příliš rozměrná“ a nabízel mi její doručení kurýrem. Odpověděla jsem, že mi tato možnost moc nevyhovuje a podivila jsem se, jak je možné, že je zásilka „příliš rozměrná“ pro odvoz do výdejny, její tamní uskladnění a pozdější vydání, a je „nepříliš rozměrná“ pro dopravu kurýrem. Nicméně jsme si vzala čas na rozmyšlenou, na což mi onen člověk odpověděl, že mi pošlou email s variantami a já jim odpovím, kterou z nich jsem si vybrala. Ten email skutečně dorazil. Začínal větou: „Bohužel se nám nepodařilo s Vámi telefonicky spojit, tudíž volíme tuto možnost komunikace.“ a já začala tušit, že se s touhle firmou nudit nebudu. Tím skončil první obraz této frašky.


Mohlo by vás zajímat: Miloš Velíšek: Konkurenční mír v autopojištění nikdy nezavládl, a proč taky


Ten druhý započal naší domácí poradou, kde jsme vyhodnotili, že nejlepší bude, když se zboží vrátí do internetového obchodu a my si ho vyzvedneme na jeho jiném, byť vzdálenějším, výdejním místě. I sedla jsem k počítači a odpověděla Zásilkovně na jejich email. Upozornila jsme je na „lehkou“ nepřesnost ohledně „nezastižení na telefonu“, oznámila jim, aby zásilku vrátili do internetového obchodu a vyjádřila podiv nad tím, že doručit prací prášek, aviváž a tablety do myčky je pro ně obdobný problém, jako dopravit na místo určení mostní díl, bojový tank, případně letecký motor k A380. Konec druhého obrazu.

Třetí začal odpovědí ze Zásilkovny, že „příliš rozměrná“ zásilka neznamená „příliš rozměrná“, ale „příliš těžká“, protože prý dopravují jen ty, které váží maximálně 10 kg. Překvapilo mne, jak je možné, že ji tedy vůbec od internetového obchodu převzali, a hlavně se mi nechtělo věřit, že by byla opravdu tak těžká. I ověřila jsem si, že prací prášek i s obalem váží 5,1 kg, aviváž včetně lahve 2,1 kg a tablety do myčky 1,9 kg i s krabicí. Což je dohromady 9,1 kg a jak se asi všichni shodneme také méně než oněch inkriminovaných 10 kg. V tomto smyslu jsem také odepsala a zároveň tušila, že děj bude ještě gradovat v obraze závěrečném.


Mohlo by vás zajímat: Vichřice a pojištění. Jak postupovat při hlášení škod a co si ohlídat?


Ten na sebe nenechal dlouho čekat. Přišel mi email s tím, že zásilka vážila ve skutečnosti 10,3 kg, protože ke hmotnosti zboží je třeba připočíst ještě váhu kartónové krabice, ve které je zabaleno, a dále také hmotnost výplňových fixačních tělísek. K tomu byly připojeny dvě fotografie, přičemž na jedné byla zásilka postavená na váhu ukazující skutečně 10,3 kg, a na druhém detail její etikety, na které bylo fixou připsána hodnota 10,3. Zajímavé bylo, že tatáž etiketa na prvním snímku byla bez této hodnoty. Že by vážila krabice s fixačními tělísky 1,2 kg?

Navíc ty dvě etikety… Jednou s hmotností, podruhé bez… I začula jsem, že mne tu někdo tahá za fusekli a pátrala dál. Na fotografii byly vidět rozměry té krabice, a tak nebyl problém podle tabulek dohledat, kolik sama a sobě váží. Abych opravdu uvažovala o té nejtěžší variantě, počítala jsem s pětivrstvou lepenkou. I zjistila jsem, že prázdná škatule má zhruba 0,35 kg. Fixační tělíska, která by vyplnila celý její objem (tedy pokud by v ní nebylo žádné zboží), pak 0,27 kg. Dohromady tedy i se zbožím činila hmotnost maximálně 9,72 kg (ale spíše 9,5 kg), což je nejenom méně než Zásilkovnou údajně navážených 10,3 kg, ale i méně než jimi akceptovatelných 10 kg. Což jsem jim také odepsala. Načež mi oni odvětili, že trvají na svém. Docela mne přitom překvapilo, že přitom nenamítli, že je třeba do celkové hmotnosti započítat také váhu vytištěné faktury, neb je do zásilky také přibalena.


Mohlo by vás zajímat: UNIQA řešila ve 2019 téměř 150 tisíc škod, průměrně více než 408 případů denně


Epilog. Zásilka se vrátila do internetového obchodu, ten mi vrátil peníze, já si objednala zboží znovu s vyzvednutím ve výdejním místě, které je sice dál, ale ještě se nestalo, že by tam ze mne dělali idiota…

Proč to vlastně všechno píšu? No vlastně bych mohla zopakovat to, co ve zmiňovaném článku o KLM. Ale zkrátím to na lapidární „Kdyby tak něco podobného udělala nějaká pojišťovna …“

Tento článek nevyjadřuje názor společnosti Creasoft. 

Kateřina Lhotská
vedoucí odděle ní analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny
stříbrná blogerka v kategorii Nováček roku 2018 serveru iDNES

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Obaly

xXx,  18. 2. 2020

Ještě je potřeba přičíst obaly od výrobků. Udaná hmotnost, je hmotnost výrobku bez obalu. Pak to nejspíš na 10,3 kg vyjde.

RSS

Související články