Sloupek Kateřiny Lhotské: Lednové ozvěny


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Lednové ozvěny
4.2.2019 Komentáře

Člověk si ještě ani nezvyknul pořádně na to, že vánoční a novoroční svátky jsou pryč a už máme dvanáctinu roku za sebou. No ona to není přesná dvanáctina, ale nebuďme puntičkáři. A co pojistný trh? Už se taky probral? Ze zpráv, které leden přinesl, se zdá, že jen velmi zvolna…

Hned z počátku roku jsme se dozvěděli, že se zase zátěžově testovaly pojišťovny. Jak na evropské úrovni, kde se tohoto úkolu zhostila EIOPA, tak na české úrovni, kde to zmákla ČNB. A jak myslíte, že to dopadlo? Dozvíte se na konci tohoto článku. To aby to bylo taky trochu napínavé čtení…

V Rakousku si oblíbili různé výzkumy a průzkumy. Třeba o tom, jak se volá na zákaznickou banku pojišťovny. Třetina se nedovolala, nebo uvízla v síti instrukcí typu „chcete-li to či ono, stiskněte jedničku, chcete-li něco jiného, stiskněte dvojku, nechcete-li vůbec nic, tak nevolejte.“ No ale když už se člověk projedničkoval k nějakému operátorovi, tak to prý to docela šlo.

To já v lednu volala na zákaznickou linku dopravního podniku a dopadlo to přesně obráceně. Sice mi to zvedli hned, ale na všechny moje dotazy a stesky jsem slyšela jednu univerzální odpověď: „Dejte si podání.“ Tak nevím, co je horší. Vytočit se, že se člověk nedovolá, nebo se vytočit, když se dovolá.


Mohlo by vás zajímat:Allianz: Nejvýznamnější příčiny průmyslových škod


U našich jižních sousedů také zkoumali, jak jsou na tom s ochotou uzavírat pojištění na internetu. A nedopadlo to valně, protože o tomto kanálu uvažuje jen desetina zájemců. A jen čtyři z deseti, kteří takto svoje pojištění uzavřeli, se k tomuto způsobu hodlají vrátit. Možná by to chtělo výsledky tohoto průzkumu poslat všem těm expertům, kteří na otázku o budoucnosti distribuce pojištění odpovídají instantní větou, že „kdo klientům neumožní sjednat si pojištění na webu, ať rovnou zavře krám.“

Tím pochopitelně nemyslím, že by se měly pojišťovny vybodnout na digitalizaci distribuce. Ale bez poradců to nejspíš ještě hodně dlouho nepůjde. Takže jestli se někam vyplatí vrážet peníze, tak je to právě do nástrojů pro ně. To platí pro Rakousko, stejně jako i pro nás.

Evropský parlament rozhodnul, že povinné ručení na elektrokola a koloběžky nebude. Takže nový byznys v této oblasti pojišťovnám nepřiteče. Jako špatná zpráva to vypadá jen na první pohled, protože by to stejně nejspíš dopadlo tak, že by se povinné ručení rozšířilo jen o další prodělečnou oblast. Bez ohledu na to by ale nějaké pojištění odpovědnosti smysl dávalo. Ona totiž tato elektropřibližovadla docela frčí, a když se s tím někdo motá hlava nehlava mezi toky chodců, je jen otázkou času, kdy někoho trefí.


Mohlo by vás zajímat: ČAP: Pojistný trh meziročně narostl o 6 miliard korun!


Jeden povinný byznys sice nebude, ale jiný možná ano. Realitní makléři začnou být regulovaní a jednou z jejich povinností bude sjednat si pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu. Nejspíš to nebude žádný velký vejvar, ale jak se tak říká: „lepší než rezavým vostnatým drátem do voka“.

A o čem bude letos pravidelný měsíční seriál? Protože dějiny se nepíší jen jeden rok, tak budeme i letos pokračovat v historických exkursech. Tentokrát se podíváme jen o sto let zpátky. V ledny 1919 byla ve Versailles podepsána mírová smlouva, která udělal definitivní tečku za 1. světovou válkou. Lidé se tenkrát dušovali, že tak strašný konflikt již nelze nikdy dopustit. Jak jen je člověk občas bláhový…

Jo a zátěžové testy dopadly dobře jak v Česku, tak i na evropské úrovni. Uf… To je úleva…

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články