Sloupek Kateřiny Lhotské: Sloupek věštecký


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Sloupek věštecký
2.1.2017 Komentáře

Před týdnem jsme si na tomto místě krátce zrekapitulovali rok 2016, dnes se budeme věnovat roku právě začínajícímu. Ostatně i to je taková zaběhlá tradice. Takže se zahleďme do křišťálové koule a pokusme se v ní najít odpovědi na otázku jaký asi letošní rok bude.

Začněme tradičně legislativou. Za rok a kousek má být uvedena v život evropská distribuční směrnice IDD. Není tedy nic překvapivého, že hlavním legislativním tématem letoška bude novela „osmatřicítky“, do které se má tato směrnice naroubovat. V předchozích letech bylo její schválení několikrát docela blízko. Naposledy spadla pod stůl v pátek 13. listopadu 2015, když si vládní politici navzájem „poměřovali svaly“. Nyní jsou karty rozdány zdánlivě jasně. Zmíněnou směrnici implementovat „musíme“, a tak by se mohlo zdát, že se velké novely „osmatřicítky“ tentokrát skutečně dočkáme. No jen aby… Letošek je totiž také rokem volebním a politici budou mít úplně jiné starosti než regulovat zrovna distribuci. Navíc jsme si už vyzkoušeli, jaké to je evropskou regulaci nepřijmout, nebo respektive ji přijmout později. A zjistili jsme, že se pendrek stalo… 

S volbami souvisí ještě něco. Jako obvykle budeme svědky oblíbené předvolební taškařice pod názvem „slibem nezarmoutíš, aneb slib všechno všem“. Ovšem politici jsou občas nuceni odpovědět také na otázku „kde na to vzít“. Někteří kandidáti na příjemce poslaneckých prebend již avizovali, že se při hledání „zdrojů“ zaměří na pojišťovny a jejich zisky. Ostatně i v zahraničí se v poslední době rozmohl takový zvyk – vymýšlet nové daně s cílem „zkasírovat“ právě pojišťovny. Pro politika, který chce být zvolen, je to ideální – jeho voliči nezaplatí nic (alespoň si to myslí) a celé to zatáhne někdo, kdo zrovna nevévodí žebříčkům popularity…

Ale pojďme od vrchnostenských rozmarů k praktickému životu. Co třeba produktové novinky? Otevírají se docela zajímavé možnosti, ale znáte to – my nesmíme ani naznačovat. Určitě se bude nadále odbalíčkovávat, protože čím dál méně klientů bude ochotno si pořizovat produkty se všelijakým nepotřebným balastem, o kterém jim někdo vykládá, že je „zadarmo“. Pojišťovny budou také reagovat na loňské novinky představené konkurencí. A my alespoň konečně poznáme, které inovace byly úspěšné a budou tedy okopírovány, a které zůstanou na trhu „unikátní“…

Trh ale nejspíš nečekají žádné revoluční změny. Pojišťovny nadále povedou „zákopovou cenovou válku“ v povinném ručení a z toho plynoucí červená čísla se budou snažit přebarvovat na černá v méně komoditních produktových liniích. V životě se snad už konečně zastaví propad jednorázů a to z velmi jednoduchého důvodu – už totiž není moc kam padat. A trh tak bude vypadat opticky lépe.

Do každého roku vstupují pojišťovny s jednou otázkou – postihne jejich klienty nějaká velká živelní katastrofa? Tedy taková, která dokáže pořádně provětrat jejich bankovní účty? Špatná zpráva je, že nás už dlouho nic nepotkalo a jednou to asi bude muset zase přijít. Když si uvědomíme, že například mezi největšími povodněmi uběhne vždy čtyři až pět let (jen si vzpomeňme na roky 1997, 2002, 2006, 2010 a 2013, kdy jezdily po ulicích čluny místo aut), tak se nejspíš zase něco blíží. Dobrou zprávou naopak je, že v poslední době má většina prognóz a odhadů společného jedno – vůbec nevycházejí. Tak snad bude tato tradice dodržena i v tomto případě.

U každé předpovědi, nebo věštby se nabízí otázka, jak moc se naplní. K tomu se hodí jedno úsloví: „dokud člověk koláč neochutná, neví, jaký je“. Pesimisté k tomu ještě dodávají, že „pak už je pozdě“. Ale čas zastavit nelze a nám nezbývá nic jiného než se do koláče zakousnout. Tak dobrou chuť…

 

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články