Sloupek Kateřiny Lhotské: Velký bratr přišel


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Velký bratr přišel
1.8.2016 Komentáře

Původně jsem chtěla nazvat dnešní sloupek „Velký bratr přichází“, ovšem to by asi nebylo úplně přesné. „Velký bratr“ totiž přišel na náš pojistný trh už před lety. Nyní se však u nás objevila další společnost nabízející technické řešení umožňující pojišťovnám získávat informace o způsobu jízdy jejich klientů. Souhrnně se takovým řešením říká telematická.

Princip jejich využití v pojišťovnictví je poměrně jednoduchý. Pojišťovna získává průběžně data o průběhu a způsobu jízdy a počtu najetých kilometrů svých klientů. Na jejich základě usoudí, nakolik jsou pro ni rizikoví a následně jim nastaví odpovídající výši pojistného. Pro klienty je to zajímavé tím, že pokud nejezdí jak šílenci, mohou na pojistném ušetřit. Ovšem pokud mají ve zvyku mačkat plynový pedál k podlaze i tam, kde by vážně neměli, mohou naopak zaplatit víc. Což se zase až tak nezdůrazňuje, ale ani nezamlčuje. Jak výrazné by bylo navýšení pojistného pro piráty silnic, a kolik by naopak ušetřili bezpečně jezdící řidiči, není však zatím úplně jasné.

Aplikace telematiky tak slibuje výhody jak pro pojišťovny, tak pro jejich dobré klienty. Což je nutným předpokladem pro to, aby tato řešení měla naději na úspěch. Jako každá inovace, i tato bude ovšem čelit několika „výzvám“. Jednou z nich je překonání jakési „vstupní“ nedůvěry veřejnosti. Stačilo si přečíst diskuzi pod článkem na toto téma a bylo zřejmé, s jakými námitkami se budou muset pojišťovny vypořádat. Od absurdních („data bude dostávat policie“) až po pochopitelné („jak odlišit prudké brzdění, které bylo vyvoláno okolnostmi, od brzdění v důsledku riskantní jízdy“). Bude zkrátka nutné to celé také pořádně vysvětlit lidem. A to bude chtít víc, než jen jednoduchá prohlášení typu „s telematikou ušetříte“.

Otázkou také je, jaká bude cenová politika pojišťoven. Jistě, ti málo rizikoví klienti by mohli na pojistném nějakou tu korunu ušetřit. Respektive raději stokorunu nebo i tisícikorunu. Jinak by to pro ně totiž žádný „šlágr“ nebyl. Co ale ti, kteří by v tomto systému naopak zaplatili víc? Nebo ti, kteří zkrátka nebudou chtít být „velkým bratrem“ sledováni? Zaplatí nějaké „preventivně vyšší“ pojistné? Nebo pro ně bude jediným znevýhodněním to, že nedostanou slevu? Těžko říci. Dost možná budou ale tito klienti preferovat pojišťovny, které se do telematiky nepohrnou. Ty „telematicky pozitivní“ by pak o část klientů mohly přijít (i když jiné naopak získat). Nebude však obava ze zmenšení kmene tak silná, že se pojišťovny do tvorby a nabídky produktů využívajících tato řešení moc nepoženou?

Telematika je ovšem tady a přes všechny „problémy růstu“ se nejspíš časem v pojišťovnictví chytne. Netroufám si odhadovat, jak rychle to půjde, ale za několik let budou nejspíš naše pojišťovny nabízet pojištění využívající tato řešení stejně, jako ta „tradiční“. Ale co je vlastně dnes tradiční…

 

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články