Sloupek Kateřiny Lhotské: Zmoudření po dvou letech?


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Zmoudření po dvou letech?
20.2.2017 Komentáře

Tak prý budou majitelé vozů, kteří nemají sjednané povinné ručení, přispívat do garančního fondu spravovaného ČKP. Alespoň podle zprávy, která se před několika dny objevila. Bližší podrobnosti nejsou zatím známé. Snad jen to, že by takoví řidiči měli zaplatit víc, než kdyby měli pojištění sjednané.

Máte pocit, že už tu něco podobného bylo? No bodejť by ne. Vždyť to jsou zhruba dva roky, co byl příspěvek do garančního fondu od nepojištěných řidičů zrušen. Možná si ještě pamatujete, jaké divadlo se kolem toho tenkrát odehrávalo. Poslanci se předháněli v tom, kdo „zájmy voličů“ ochrání lépe, vůči „nespravedlivé sankci“ dštili oheň a síru a při schvalování příslušných paragrafů se jich část tvářila jako Diké, antická bohyně spravedlnosti, a část jako bohyně pomsty Nemesis. A výsledek? Po dvou letech se vracíme k obdobnému principu. Ale buďme rádi. Pozdě je totiž lepší než nikdy.

Jako důvod zrušení bylo nejčastěji uváděno to, že ČKP vymáhala sankci i u řidičů, kteří se ničeho nedopustili. Ti měli navíc pocit, že se s nimi nejedná jen jako se „sprostými podezřelými“, ale rovnou jako se „sprostými viníky“. Což samozřejmě vyvolávalo značné kontroverze, které nepřidaly na popularitě ani ČKP. A tak se nabízí otázka – jak bude celý proces vyhledávání potenciálních hříšníků a vymáhání sankcí nastaven tentokrát?

Nesporně by to chtělo poučit se. Je pravdou, že oslovování a sankcionování nevinných bylo zapříčiněno také poměrně nízkou kvalitou dat v registru vozidel. Tedy to nebyl problém jen na straně ČKP. Logicky se tak nabízí další otázka – podařilo se za ty dva roky kvalitu dat zlepšit? Pokud ne, tak se nepochybně budou případy neoprávněně popotahovaných a tím pádem notně naštvaných lidí opakovat. Takže to asi bude chtít trochu se zamyslet nad způsobem, jakým bude „podezřelým“ sdělováno, že jsou „podezřelí“. Bude to docela oříšek…

V každém případě platí, že opětovné zavedení příspěvku do garančního fondu od majitelů nepojištěných vozidel je správný krok. Teď tento fond krmí pojišťovny „ze svého“. Tedy „ze svého“… Ve skutečnosti to jde totiž z pojistného, které vybraly od poctivě platících klientů. Ročně to dělá asi čtvrt miliardy, což by, při zhruba sedmi a půl miliónech pojištěných vozidel, mělo ušetřit v kapse každého poctivého řidiče asi 30 korun. To ale nejspíš neušetří. Jednak by se muselo podařit, aby nepoctivci dokázali naplnit garanční fond celý (a pojišťovny by tak nemusely přispívat nic) a jednak by nesmělo povinné ručení každoročně zatínat sekeru tak hluboko. Jinak řečeno ta čtvrtmiliarda by se pojišťovnám moc hodila, a tak asi nelze očekávat, že ji jen tak rozdají. Alespoň by trochu zamázla ztrátu v této produktové linii. I když ta je tak hluboká, že by ji jen trochu zmírnila, tak je pořád lepší tu čtvrtmiliardu mít než ji nemít.

Ale na takové konstrukce je asi ještě brzo. Teď stojíme před otázkou, zda se po dvou letech opravdu dočkáme v této věci „zmoudření“ našich zákonodárců, nebo celý záměr „vyšumí“…

 

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články