Konflikt na Ukrajině a doba temna pro ruskou lodní dopravu


			Konflikt na Ukrajině a doba temna pro ruskou lodní dopravu
29.4.2022 Spektrum

Na americkém portálu Insurance Journal, který se věnuje pojištění a pojišťovnictví jak v USA, tak v dalších regionech světa, byl zveřejněn článek o vlivu válečného konfliktu na Ukrajině na mezinárodní lodní dopravu, resp. pohyb ruských tankerů. Podle článku ruské tankery převážející ropu, ropné produkty a chemikálie se nyní snaží ve zvýšené míře skrývat či utajovat svoje pohyby. Někteří námořní experti varují, že by to mohlo naznačovat pokusy o vyhnutí se bezprecedentním ekonomickým sankcím vyvolaným invazí Ruska na Ukrajinu.

Koncem března bylo registrováno minimálně 33 případů tzv. temné/tajné aktivity, kdy byly vypnuty palubní systémy, které přenášejí polohu lodi. To je více než dvojnásobný počet oproti týdennímu průměru v roce 2021, který činil 14 obdobných případů. Tato informace se opírá o poznatky izraelské konzultační firmy Windward, jež se specializuje na zkoumání námořních rizik, přičemž využívá umělou inteligenci a satelitní snímkování.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Benzín na příděl!


Faktem je, že tyto „temné“ operace se udály zejména v ruské výhradní ekonomické zóně či v jejím okolí. Tato zóna však není blíže vymezena. Mezi plavidla, jež prováděla „temnou“ činnost, prý patřily lodě spojené s velkými korporacemi a nadnárodními přepravními firmami i plavidla malých podnikatelů. V této souvislosti je třeba podotknout, že mezinárodní námořní právo požaduje, aby obchodní lodě měly zapnutý automatický identifikační systém, pokud jsou na moři. Odpojení nebo manipulace s tímto automatickým identifikačním systémem jsou pokládány za vysoce klamavé plavební praktiky. Toto stanovisko zaujalo např. již v květnu 2021 ministerstvo financí USA, které usiluje o omezení nezákonné námořní přepravy a o to, aby nebyly obcházeny sankce.

Podle zmíněné izraelské firmy není obecně důvod, proč by měly být automatické identifikační systémy vypnuty. Vyšetřování, zda je plavidlo zapojeno do „temných“ plavebních praktik spojených se specifickými režimy, je klíčové k tomu, aby byli řádní podnikatelé ochráněni před obchodem s entitami, na něž se vztahují sankce.  


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Inflace trhá rekordy, důchodci se proto dočkají třetí valorizace


Po 24. únoru 2022 – tedy ruské invazi na Ukrajinu – se situace změnila i na moři. Například americký prezident Joe Biden vydal v březnu exekutivní příkaz o zákazu dovozu ruské ropy a plynu, zatímco Spojené království ukončí tento dovoz do konce roku 2022. Kromě toho obě uvedené země, k nimž se připojila i Kanada, zamezily přístupu ruských lodí do jejich přístavů. To značí, že ruská obchodní flotila se dostala pod tlak, který nutí k přechodu na „temné“ aktivity.     

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články