Analýza: Následky pandemie neohrožují existenci pojišťoven! Snad…


			Analýza: Následky pandemie neohrožují existenci pojišťoven! Snad…
29.12.2020 Zdraví

Pandemie covidu-19 za sebou zanechává hluboké stopy v obchodních bilancích většiny firem včetně pojistitelů. Experti přední evropské poradenské společnosti pro management a strategie ZEB vycházejí z toho, že zisky v odvětví pojišťovnictví půjdou letos o 30 % dolů a že dynamika růstu rovněž oslabí. Ale ani tento negativní vývoj samotnou existenci pojišťoven neohrozí.

Podle analytiků má branže pojistitelů v Evropě to štěstí, že ji krize zastihla v situaci, kdy má dobrou kondici a je silně vybavena vlastním kapitálem. Například rozbor pololetních výročních zpráv pěti největších evropských pojišťoven ukázal, jak covid-19 dotírá na celý obor. Jak v segmentu životního pojištění (-13 %), tak i v neživotním pojištění (-36 %) jede operativní hospodářský výsledek rychle z kopce. „Evropští pojistitelé cítí účinky pandemie. Nicméně jejich existence není v ohrožení. Naštěstí obor navazuje na úspěšný rok 2019. Krize zasáhla pojišťovnictví na starém kontinentu ve chvíli, kdy spočívalo na pevných a zdravých základech,“ prohlásil o efektech všeobecných omezení Jan Hendrik Sohl, partner ve společnosti ZEB.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Jistě, pane premiére aneb krabice sira Humphreyho


V oblasti vývoje předepsaného pojistného ale zjistili experti poradenské firmy ZEB u pěti největších pojišťoven v Evropě nesourodá čísla. Podle nich klesly příjmy v životním pojištění v porovnání s prvním pololetím 2019 o 2 %, zatímco pojistné v neživotních druzích pojištění naopak o 2 % vzrostlo. Pod čarou lze konstatovat, že obecně podle analýzy příjmy z předepsaného pojistného během prvních šesti měsíců letošního roku stagnovaly. „Všechny produkty nebo klientský servis by měly být ze strany zákazníka dostupné osobně nebo digitálně bez prostředníka. Sjednávat smlouvy je třeba bez zprostředkovatele. Nasazení takového provozu bude v nadcházejících měsících jednou z klíčových úloh v odvětví,“ zdůraznil zásadní výzvu Dieter Kipp, partner ve společnosti ZEB.

ZEB přitom vychází z toho, že bez digitálních obchodních kanálů nebude do budoucna možné generovat růst. Už před vypuknutím koronavirové krize byla digitalizace v obchodě pojišťoven v popředí potřebných rozvojových opatření. A tento trend se kvůli (nebo díky) covidu-19 radikálně a nezvratně urychlil, píše se dále v závěrech studie. Zatímco ještě do začátku letošního roku mohly pojišťovny „přidávat“ přes tradiční obchodní cesty, vzhledem k dlouhodobému působení covidu-19 a všech omezujících opatření to už možné není. Funkční digitální obchodní cesty jsou podle všeho základním předpokladem, aby mohl hráč na trhu zaznamenat růst.


Mohlo by vás zajímat: Anketa Pojišťovna roku 2019–2020: Jubilejní ročník ovládla Allianz


A v souladu s tím počítá i výrazná většina zaměstnanců v pojišťovnách (86 %) s tím, že koronavirová krize přinese dodatečný vzestup digitalizace. Jen relativně málo respondentů mezi vedoucími pracovníky (17 %) ale vidí v tomto trendu nebezpečí pro klasický pojišťovací obchod. Digitalizace se zdá být i nadále pro mnoho pojišťovacích zprostředkovatelů velkou výzvou. Vždyť podle jedné z posledních anket LV 1871 jen třetina zprostředkovatelů považuje vlastní obchodní model za digitalizovaný.

Celá studie ZEB je k dispozici ZDE.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články