Váš abstraktní design ceny, kterou jste vytvořil u příležitosti vyhlášení výsledků ankety Pojišťovna roku, je z mého laického pohledu velmi povedený a originální. Mohl byste čtenářům popsat, čím jste se při tvorbě nechal inspirovat?
Cena Safezone je spojením dvou hlavních inspirací. V té ideové rovině jsem chtěl zachytit a vyjádřit význam pojištění, jeho poslání. Jako nejsilnější motiv mě pak inspirovalo gesto obejmutí, které symbolizuje snahu ochránit co je pro nás cenné a důležité. Samotný tvar ceny tak tvoří stále abstraktní objímající svírající se plechová struktura. Uvnitř je ta pomyslná zóna bezpečí – Safezone. Další inspirací bylo materiálové řešení. Chtěl jsem uchovat tradiční silné archetypy jako jsou rozměry a váha ve stylu cen akademie a tóny zlaté, stříbrné a bronzové. Do všech svých návrhů však vždy vnáším nějakou náročnější inovaci, nějakou reakci na zažitosti. U Safezone šlo především o technologicky nový postup v realizaci povrchu a barvy. Ceny tak dostaly svou zvláštní metalickou matnou barvu.
Mohlo by vás zajímat: Kontrola klientů finančních institucí v boji proti praní špinavých peněz
Jak probíhala samotná výroba ceny a co bylo z vašeho úhlu pohledu nejnáročnější?
Výroba cen byla postavená na souhře technologií a sochařského ručního tvarování. Laserem vypálený plech se ručně tvaroval, a každá z 19 cen tak má svůj nezaměnitelný tvar a originální siluetu. Jednoznačně nejnáročnější však bylo povrchové řešení se zmíněným inovativním postupem, který vede k matným silně metalickým barvám s velkou odolností. Na Safezone jsme pracovali tři měsíce, během kterých se testovalo několik řešení a postupů a vznikla celá řada modelů a prototypů na cestě k finálnímu výsledku.
Organizátoři ankety Pojišťovna roku se na kreativitu českých umělců spoléhají už několik let. Jak byste ohodnotil spolupráci s pojistným sektorem?
Spolupráce to byla nečekaně dobrá. S paní Zdeňkou Indruchovou, výkonnou ředitelkou AČPM, jsme od začátku měli skvělou komunikaci a hned jsme se shodli na té celkové vizi i na detailech. To mi přijde nesmírně důležité. Velmi si cením, když klient dokáže projekt takhle dobře naplánovat a vytvořit podmínky, ve kterých může vzniknout něco výjimečného.
Český design je vyhlášeným fenoménem, jak byste charakterizoval jeho současnou formu? A jaká bude jeho budoucnost? Myslíte, že se na jeho vývoji může projevit i aktuální pandemická krize?
Já tu současnost v designu vidím hlavně v tom, že není moc možné vidět design jako něco národního nebo spojeného jasně s jednou kulturou či zemí. To platilo možná víc v historii, ale design ze své definice pracuje s širokým publikem a je to o to víc plošné se současnou lehkostí výroby a šíření informací. Proto největší formu a nejlepší budoucnost mají tvůrci, kteří dokáží na tohle reagovat a tvořit věci, které jsou dobré všude bez ohledu na hranice. Je třeba srovnávat se s celkem. Současnou krizi vidím spíš jako příležitost, jako inspiraci se posunout. Určitě nás všechny zasáhla a bude mít svůj dopad i nadále, ale povede nás k přizpůsobivosti, k hlubšímu hledání smyslu a ke snaze dělat věci rychleji, lépe a s větší energií.
Mohlo by vás zajímat: Pohlazení „PSA“: Co přesně se ve čtvrtek uvolní?
Mohl byste čtenářům přiblížit, čemu se v současné době věnujete?
Moje práce se vždy dělí mezi několik paralelně rostoucích projektů. V současné době je to celkem vyvážená kombinace grafického a produktového designu. Vyhrál jsem soutěž na vizuální identitu jednoho českého města, navrhuji nábytek pro jednoho italského klienta a také pracuji na několika vlastních kolekcích, které budou brzy uvedeny. Ten proces navrhování, to hledání a tvarování jsou pro mě stejně motivující jako dotažené výsledky.
Je o vás známo, že působíte i v akademické sféře. Mohl byste to blíže rozvést?
Celá akademická sféra dostala v této době mnoho ran, ale je to nesmírně důležitá věc. Snažím se věnovat studentům, jak to jde vedle své hlavní práce. Moje nejsilnější akademické spojení mám s americkou North Carolina State University, kde vedu dva kurzy designu. Tento rok jsme měli pár měsíců pauzu, ale od ledna už se vše chystá na další semestr a já budu opět se studenty realizovat projekty pro firmy. Akademickou práci vždycky doporučuji designerům, protože je to nesmírně energetický a inspirativní proces. Neustálá snaha pomoct studentům ujasnit a formulovat jejich myšlenky a najít pro ně silné vyjádření v návrhu mě vždy obohacuje.
Mohlo by vás zajímat: 3Q 2020: Objem pojistného VIG vzrostl o 1,7 % na 8 miliard €
Jak vlastně dnešní studenti designu vycházejí ze srovnání s vaší generací?
Upřímně nevím, jak moc lze tohle rozpoznat. Vždycky to bývá tak, že jenom několik málo lidí je opravdu úspěšných, a to platí pro všechny generace stejně. Celkově mi přijde, že si současní studenti málo připouští, jak nesmírně silně musí být vybavení po technické a estetické stránce, a zároveň po té myšlenkové, koncepční. Designér je teď také mnohem víc komplexním tvůrcem, je autorem vlastního mediálního výstupu. Já tak studenty vždy učím dokumentovat svoji práci a třeba budovat svojí silnou identitu na Instagramu. Do toho se neustále prohlubuje debata o udržitelnosti a odpovědnosti výroby… Určitě to tedy je čím dál náročnější. Ale to platí pro všechny generace stejně.
Jak jste se vlastně dostal k designu jako k uměleckému žánru a co vás na něm přitahuje?
Pro mě to byla přirozená cesta hledání a zkoušení. Studoval jsem nejdřív humanitní vědy: psychologii, filosofii, dějiny umění. Postupně mi začalo docházet, že čtení a psaní pro mě není dostatečné. Svoje myšlenky chci zachytit nějakou materiální formou. Hledal jsem vyváženost teorie a vytváření. Zároveň mě motivuje spíš snaha oslovit širší publikum a vytvářet série věcí. To mě přivedlo k designu. Přitahuje mě ten proces vývoje, to zhmotnění myšlenky.
Fotogalerie uměleckého zpracování ceny k prohlédnutí ZDE
Matěj Chabera, MA (1982)
Oceňovaný designer propojující obory grafického a produktového designu. Patnáct let strávil studiem a prací pro spektrum klientů v Londýně, Miláně a Amsterdamu. Studoval antropologii na Univerzitě Karlově v Praze, grafický design na Gerrit Rietveld Academy v Amsterdamu a jako první Čech absolvoval magisterský obor Design Products na prestižní Royal College of Art v Londýně.
Je držitelem několika českých a mezinárodních cen, je vítěz cen Czech Grand Design, Red Dot Design award v Berlíně, Good Design award v Chicagu a jeho práce je zastoupena v muzeu designu v belgickém Gentu. V současné době se věnuje práci pro vybrané klienty a vlastním kolekcím produktů.
Komentáře
Přidat komentář